Hjelp!!
De fleste husker ennå grunnstøtingen i Søgne. Der fikk RS Ægir tau i propellene og drev inn mot land med dreggen ute.
Båten til Søgne dykkerklubb tauet redningsskøyta til trygg havn fra det vi mener ville blitt et totalforlis for redningsskøyta.
Dykkerklubben har bedt redningsselskapet om bergelønn slik at vi får dekket skadene våre på båten, og kanskje noe mer, men har fått blankt avslag.
De benekter at det forelå noen nødsituasjon, mens jeg mener jeg var inne og hentet skøyta ut av grunnbrottene i ca 2 meter sjø.
Er det noen som har lagret AIS informasjon som kan fortelle hvor Ægir var rett rundt kl 0600 denne morgenen, eller kan dette oppspores noe sted?
Er ikke sikker på klokkeslettene, men brannvesenet har rapportert at de kom til stedet kl 0610.
Da var vi etpar hundre meter fra land og på vei mot Hellesund, så jeg antar jeg fikk sleper ombord 0530-0600
Spørsmålet er om den lå trygt for anker utpå fjorden eller om den lå helt inne i fjæresteinene med fare for å havarere.
Har fått bekreftet at Tjøme Radio har tatt opp radiokommunikasjonen under bergningsoperasjonen, men denne kan vi ikke få ut før en evt rett krever det.
Takknemmlig for hjelp
Mons