Jump to content

Aldri padlet før, valg av kajakk!?


Masserarti

Recommended Posts

Heisann.

Har bestemt meg for å prøve ut kajakk padling denne sommeren. Ser for meg at kajakken hovedsaklig vil bli brukt til tur og trening. Har kikket på noen kajakker i butikk blant annet:

- Prion seayak

-Tahe Marine Reval


- Aqarius 530

- Seabird expedition, h20 og Qanik.

Har et budsjett på rundt 10.000, men kan strekke meg noen lapper over dette. Har også funnet ut av at det kanskje er seabird kajakkene som gir mest valuta for pengene. Synes både expedition, H20 og Qaniken ser ut som fine båter. og har prøvesittet alle sammen i butikk. og liker alle tre godt. Men er usikker på hvor jeg bør starte? Er klar over at dette er tre forskjellige båter, med svært forskjellig egenskaper. Noen som har erfaringer med noen av disse båtene? Må si jeg liker linjene til grønnlands inspirerte kajakker, men har inntrykk av at det kanskje ikke er helt lurt å starte med en slik båt?

Det skal også sies at jeg kun har padlet en gang.

Link to post
Share on other sites

Skal du på tur og ha med litt vekt ville eg gått for Expedition. Har denne selv (også min første kajakk) og er meget godt fornøyd. Stabil og trygg kajakk med god plass.Har selv glassfiberversjonen men har også testet den samme i plast. Litt tyngre men ellers merket jeg liten forskjell. Veier du under 80 kg kan den vanlige Expedition versjonen kanskje bli i letteste laget når du ikke har med oppakning. Da er alternativet å gå for den litt kortere XP507.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ser at du nevner både tur og trening. Skal du på langtur med oppakning og vil lære rulle etc. så er havkajakk et godt valg. Skal du padle kortere turer, hovedsakelig i godt vær eller trene så er havkajakk et dårlig valg. Tenker du trening så ville jeg heller kikket på en skjærgårdskajakk, f.eks av typen Citius 55/60 eller Bullett Tour. Da får du en lett og rask båt med riktig sittestilling. Et annet alternativ er en surfski - her får du de tidligere nevnte egenskapene i tillegg til at du kommer deg lett oppi igjen om du skulle gå rundt. En surfski gir også mye moro når det er litt sjø. Sjekk for eksempel ut Epic sin V8.

Lykke til med kajakk-kjøp!

Terje

Link to post
Share on other sites

Jeg har tahe marine reval mini. Godt fornøyd: Har padlet kun denne sesongen, men allerede satt på pris på at det både er senkekjøl og ror. Senkekjølen er fin for å trene litt kanting av kajakken.

Ellers så anbefaler jeg at du prøvesitter de ulike, det er stor forskjell på hvordan man sitter. Jeg fikk krampe nesten med en gang i en hasle, mens i tahe sitter jeg lenge uten at det er ubehagelig. Helt sikkert noen det er stikk motsatt for.

Så finn et sted de har flere ulike typer eller reis rundt. Jeg handlet på kajakk og fritid i drammen, de har mange ulike modeller og det er gode muligheter for å prøvesitte(til og med i basseng) . Det er litt hektisk der, men jeg fikk god hjelp da jeg kom i hvertfall. Prisene de opererer med er vel ikke dyrerere enn andre steder i hvertfall? De har en god hjemmeside med mye info. Men helt sikkert noen nærmere deg som sikkert har det samme utvalget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...