Jump to content

Johnson 25HK 2000 - Justere timing?


DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

 

Gikk i helga over forgasseren på min Johnson 25, og måtte dermed demontere el-starten for å komme til.

Har nå tenkt til få rejustert alt som må til, deriblant throttle-arm etc, og få riktig fuel/air mix. (Har også byttet alt av bensinslanger og klemmer).

 

Det jeg nå så, er at på braketten til starteren (som jeg har demontert og satt på igjen) sitter det en skrue med et stort gummihode, som da brukes for å justere timing. Jeg har ikke rørt denne, men lurte på om dette er noe jeg nå må justere, ettersom jeg har demontert starteren. Den burde jo i utgangspunktet være i akkurat samme posisjon som før, men ble litt redd den nå kanskje er litt endret.

 

bilde

 

Har service manual, og der står det at motoren skal startes, settes i gir, og mens man lyser med timing lykt, skal man kjøre motoren på full gass(!) Hvordan skal man få til det da?!

 

Har ikke den lykta heller...

 

Kan jeg rett og slett hoppe over dette steget? Jeg har ikke hatt noen spesielle problemer med motoren på full speed, bare veldig ujevn gange og nysing ved tomgang ("poff", også stopper den, som om det er luft og ingen bensin), og problemer med start ved kald motor.

 

Det er dette jeg nå prøver å rette med å gå over alt og justere motoren på nytt, men avanserte ting som timing vil jeg gjerne unngå...

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville latt stå som det var før. skal ikke være nødvendig å endre på.

 

Høres ut som om du har feil høyde på flottør. Ville fulgt beskrivelse du finner om innstilling av dette i servicemanual, eller prøvd å justere ledd som holder flottør litt opp, slik at nivå på bensin i flottørkammer står litt høyere. Kan være derfor forgasser suger luft på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei og takk for svar!

Var det jeg tenkte, starteren har jo bare blitt skrudd ut, og rett inn igjen, den burde ha nøyaktig samme posisjon som før. Jeg skulle bare hatt en enkel måte å verifisere at timingen står korrekt, aner ikke hva tidligere eier evt. har gjort. Hadde jeg merket det helt definitivt om den ikke er korrekt? Har hørt skremselshistorier der den tenner for tidlig, og ødelegger stemplene...

 

Ang. flottør: Fint at du sier det. Den gamle flottøren hang litt ned, jeg har justert den nye til å være vannrett, innenfor spesifikasjonene i servicemanualen. Har ikke startet motoren etter dette.

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres bra ut :wink:

 

Hadde samme problem med en MC, men måtte justere opp flottør litt mer enn servicebok sa. Så ble av og på med forgasser (selvfølgelig dobbel) noen ganger... Må nesten prøve seg fram.

 

En bruker vel en stroboskop-lampe til å sjekke korrekt tenning. Mener å huske at en kan koble denne på gummi utenpå tennpluggledning, og en ser da at lampen blinker slik at den lyser opp et bestemt merke på svinghjul (på MC i hvert fall). Går kanskje an å få lånt? Evt til grei pris på et verksted. Hvis motor starter greit, og går rent og fin gjennom turtallsregister, skulle en tro at tenning var korrekt. Men som du sier, en vet jo aldri hva tidligere "cowboyer" har skrudd på.

Link to post
Share on other sites

Motor virker veldig bra, til tross for tidligere "Cowboy" (fint uttrykk!). Han hadde aldri byttet girolje, men den var kullsvart, og helt fri for vann. Forgasser var også forøvrig fin og ren, men det var tørre pakninger og ringer, tydelig gjenbrukt =/

 

Jeg vurderer å anskaffe en slik:

Wilmar Self Powered Timing Light

 

Rimelig (ca. 500,- inkl frakt). Ikke sikkert denne er like nøye, men hva er det som skal være så nøye - den skal blinke hver gang tennpluggen får strøm.

De som koster 1-1500,- blir litt for mye for å kunne kontrollere timing etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Tenningslampe koster 299 på biltema, funker heilt greitt

Link

 

Men det å sjekka tenninga med motor i gir og full pinne er ikkje berre berre...

Eg gjorde eit forsøk på 50 hk'aren min ein gong, der eg hang halvvegs over hekken med tenningslampa i handa og ein kompis styrte båten medan han gav gradvis meir og meir gass. Han kom vel opp i 3/4 gasspådrag før underteikna feiga ut :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Tenningslampe koster 299 på biltema, funker heilt greitt

Link

 

Men det å sjekka tenninga med motor i gir og full pinne er ikkje berre berre...

Eg gjorde eit forsøk på 50 hk'aren min ein gong, der eg hang halvvegs over hekken med tenningslampa i handa og ein kompis styrte båten medan han gav gradvis meir og meir gass. Han kom vel opp i 3/4 gasspådrag før underteikna feiga ut :lol:

 

Ser den, syns det høres sinnsykt farlig ut med den justeringen, men må man så må man. Heldigvis kan jeg sitte rimelig normalt mens jeg lyser, men det er vanskelig å få to personer bak der, så i utgangspunktet må jeg gjøre det alene.

 

Får se hva jeg finner ut. Skal sjekke opp den lampa!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Dropper timing justering tenker jeg. Problemet er nok mer blandingsskruen. Min Johnson rep. bok sier 1-3/4 omdreininger ut, jeg må ha 2-3/4 for at den skal gå nogenlunde normalt. Ved alt mindre enn 2,5 begynner den å nyse. Ved 2-3/4 stopper den ikke, men går noe ujevnt før den blir varm. Og jeg må ha idle-skruen nesten helt skrudd inn (maks).

 

Kan det være noe galt? Ved den foreslåtte 1-3/4 nyser den hvert 3. Sekund, og stopper gjerne.

 

Alt dette er på tomgang.

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå fått testet motoren mer, og den kjører fint ved ca. 3 omdreininger, altså ganske mye mer enn de originale 1-3/4. Dette er uansett bare justering av tomgang, så det skulle jo gå fint. Om båten ligger lenge på sjøen før motoren blir startet igjen på fisketur, nyser den gjerne en gang før den kjører som normalt. Den går ellers helt som en typisk totakter.

 

Full gass fungerer fint (ikke-justerbar dyse), men på mellomgass, 1500-2000 RPM så har motoren en veldig ekkel gange. Nærmest rumling/hakking, litt vanskelig å forklare. En slags rumling der det høres ut som motor er av/på flere titalls ganger i sekundet, og båten vibrerer kraftig. Litt mer gasspådrag og motoren går helt jevnt (sikkert fordi det er på en annen dyse).

 

Kan dette være timing-justering?

Link to post
Share on other sites

På min 96 evinrude, 115hk, må man koble seg på en sensor med en spesiell OMC boks for å stille timing. Har googlet at det er så og si umulig å få til uten den boksen som koster skjorta.

 

Så sjekk i alle fall at det ikke må en slik til før du begynner å stille på noe ☺

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Hvis motor sviver fint på tomgang, og på full gass, tviler jeg på at det har noe med feil tenning å gjøre.

 

Høres mer ut som et bensintilførselsproblem. Bensintilførsel i mellomregisteret reguleres av nåledyse som sitter bak hoveddyse. Har du hatt av dette og gjort reint? Evt sjekket at nål er justert til rett høyde (lite Clips som bestemmer dette)? Kan også være noe dritt i en av de små luftkanalene i forgasser. Det at du må ha ut justeringsskrue mye mer enn spesifisert styrker denne mistanken.

 

Tar for gitt at du har gjort ren bensintank, og har ren bensin uten kondens i :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmm... Mener du nåla som henger i flottøren? Den er justert innenfor spesifikasjonene fra johnson rep. boka. Ligger omtrent vannrett i forhold til forgasserhuset. Alt av slanger har blitt byttet, forgasseren er helt ren, også i de små luftekanalene (måtte slå på nye bly-plater etc).

 

Fint å vite at tenningen er å utelukke iallefall. Men merkelig at dette problemet skal komme. Det har vært slik tidligere også, før rengjøring av forgasser og rejustering også.

 

Det er bare i mellomregisteret, alt ellers er bra. Den poffet og harket på tomgang før jeg fikk justert ut nåla så mye som jeg har gjort nå da.

Link to post
Share on other sites

Ehem... Nei, tenkte ikke på nåla som henger i flottør. Har kanskje skrudd litt mye på gamle MC. Her er forgasser bygget litt annerledes opp.

 

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2000/30MLHY/CARBURETOR/parts.html

 

Tenkte på den perforerte dysa som sitter innenfor hoveddyse, nr 35 og 14 på skjemaet over. Dette er på en Yamaha 30 hk, kikket innom sprengskisse på Johnson også, er det ikke utskiftbare dyser her (?) Så litt snålt ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...