Jump to content

Reisetips Oslo - Strømstad i seilbåt


hesher

Recommended Posts

Hei. Vi har leid en 38 fots seilbåt første uke av juli. Vi er to voksne og 2 barn i barneskolealder. Er det noen som har noen tips til reiserute, fine havner på ruten eller lignende. Barna er ikke seilvante, men tøffe nok til at de tåler litt sjø. Takker for innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei! Vil absolutt anbefale å legge ruten om Koster. Er mange fine plasser der, men en personlig favoritt er Kyrkosund på Syd Koster.

For barn er det alle muligheter: Stor strand, sykkelutleie, krabbefiske, minigolf, butikk med MASSE is osv.... :yesnod:

Kun en times seiltur herfra og inn til Strømstad.

Link to post
Share on other sites

Minimum to døgn hver vei vil jeg påstå ... dersom dere skal ha en ferietur (og ikke bare en seiltur) tur-retur på bare én uke, må dere prioritere beinhardt :-) Man er jo forskjellig, noen foretrekker natur og øde øyer, andre foretrekker kultur og gjestehavner med iskrem og museumer. Ta for all del med en jolle som barna kan ro i!

 

Oscarsborg er nevnt, det er vel omtrent obligatorisk, samt kanskje første sted av særlig interesse på turen fra Oslo (dere har kanskje seilt langt nok til at barna trenger et stopp allerede - men YMMV. Vi seilte nettopp Skjærhalden-Oksval nå uten signifikante stopp og med tre barn ombord, det gikk jo på et vis ...).

 

Mølen synes jeg var severdig, men der kan det være vanskelig å komme seg inn med seilbåt, og i feriesesongen er det visst ganske fullt der. I kategorien "badestrand" synes jeg Bastøybukta var kjempemessig. Det er ellers mange små øde øyer man kan besøke på veien nedover.

 

Utgårskilen synes jeg også fortjener å bli nevnt, det er jo litt eksotisk.

 

Du kommer deg neppe så langt ned - men mot Smögen har man Sotenkanalen, den er gratis og har ei bru som åpnes på lydsignal. Det syntes både jeg og ungene var kult, blåse i et stort horn, se at brua åpner seg bare for oss, og brobestyrer som vinket :-)

 

Mange andre steder som sikkert også burde ha blitt nevnt. Jeg har ikke vært på Bolærne enda, har mest holdt meg på østsiden av fjorden.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Bast%C3%B8ybukta

http://www.baatwiki.no/wiki/Oscarsborg

http://www.baatwiki.no/wiki/Horten

http://www.baatwiki.no/wiki/Utg%C3%A5rdskilen

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første stopp ville vært på Oscarsborg. Dette stedet fortjener mange timer og utforsking av tunellene, m.m., samt en lunsj på kroa. Reiser du tidlig fra Oslo ved frokosttid er du her ved lunsjtid. På kvelden ville jeg ha lagt meg på svai i Sandspollen. Har du en jolle som du får opp i plan med hele mannskapet hadde jeg ankret opp i Sandspollen ed en gang og brukt jolla til og fra Oscarsborg. Det kan være tett om plassen der og mange av plassene er utsatt for hekksjøen fra forbipasserende båter. Du kan gjerne tilbringe to netter her da Drøbak er en by med mye å by på (bevertning, trange koselige gater med oslofjordens første "sørlandsbebyggelse", akvarium, nissehus, m.m. Det går helt fint å ta jolla ellom alle disse stedene, men helst med en som planer (fortere og mindre våt).

 

Koster er et paradis, så bra at du kan tilbringe hele ferien din her om du vil. Her kan du leie sykler, bade på langrunte sandstrender, se på dyr, spise i en av flere hyggelige restauranter, tusle til butikken å kjøpe is, se på fyret, m.m. Men, det kan være vanskelig å få plass. Jeg hadde derfor tatt med jolle slik at du kan legge deg for anker i påvente på en plass. Pass på, hver dag så vi noen som gikk på grunn - så les kartet nøye.

 

Mellom Sandspollen og Koster hadde jeg lagt opp en til to overnattinger. Son er jo hyggelig, men kanskje litt for tett på Drøbak? Alternativene er mange, feks Engelsviken (kjent for sin fiskesuppe) eller Skjærhalden, pluss en masse naturhavner. Jeg hadde begynt søket mitt på Havna.com (havneguiden)

 

Barn er sjelden glad i båt i bevegelse... fordi det er så fordømt kjedelig. De vil helst bade, fiske krabber, leke med jolla og dra på oppdagelsesferd i land. Et godt tips kan derfor være at man begynner å flytte båten før de står opp, eller ved eller etter leggetid, slik at det blir minst mulig ferdsel og mest mulig tid til lek. Et annet tips er å inkludere barna som mannskap og å stå til rors. Gi dem oppgaver og lær dem å bli båtfolk. Lær dem knuter, merker, navigasjon, fortøyning, fylle drivstoff, matlaging, osv. Ikke sett dem foran en iPad men la dem finne ut av hvordan de underholder seg selv på gamlemåten. Ta med fiskeutstyr, dykkemaske, kortstokk, vannpistoler, tegneserier, bøker, tegnesaker, og alt annet vi likte når vi selv var små. Ikke vær redd for å la barna sitte i baugen og la dem slippe til. Barn som opplever å være i veien liker seg dårlig.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan bruke ukesvis på Oslofjorden, men hva med svai i Evjesund, å ligge på svai synes alltid barn er litt spennende. En natt eller to på bøye eller dregg gir nok barna litt spenning.

 

 

 

Ellers er vel Koster et must, Strømstad er bare en bråkete by som passer til et dagsbesøk. Bolærne er fint for barn og det er ikke langt over fjorden.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke ukesvis på Oslofjorden, men hva med svai i Evjesund, å ligge på svai synes alltid barn er litt spennende. En natt eller to på bøye eller dregg gir nok barna litt spenning.

Hm, noen har glemt å fortelle mine barn at det er spennende å ligge på svai :-) Jeg storkoste meg de første gangene jeg ankret opp og kunne sove på svai, og jeg koser meg fortsatt når jeg studerer kart og vurderer hvor jeg kan ankre opp, samt når jeg legger meg til å sove med båten på svai (tja, jeg synes det er storkos å legge seg å sove mens andre tar hånd om seilingen også ... men er jo sjeldent at barna tillater slikt mens de er våkne), men barna later til å være ganske likegyldige til å ankre opp på svai - de synes det er morro med store bølger (helst så store at mamma er grønn i ansiktet).

 

Jeg tror som deg at det er morro å leke seg med jolla og dra på oppdagelsesturer på land (samme om man ligger på svai eller om man har ankret opp mot land) - men vi har kjørt oss fast i et dårlig mønster, lillebror vil helst være inne i kahytten ettersom han ikke liker å ha vest på, og storebror har kjørt seg dønn fast i dataspill og blir bare sint og klager "jeg har ingenting å gjøre" dersom internettforbindelsen ikke virker knirkefritt, samt nekter å gå i land fordi han er for opptatt med å spille spill når han har muligheten :-( Jeg håper det går seg litt bedre til nå som vi har fått større båt og nærmere Oslo, da blir det plutselig litt enklere å invitere vennene hans på overnattingstur, og det er forhåpentligvis litt enklere å overtale ham til å komme seg ut i jolla dersom han har venner med. Ja, også håper jeg at han kan la seg lure til å ta roret litt etterhvert. Han var faktisk flink på å styre inn i båsen for et par år siden, men nå som vi har svær båt og svært begrenset manøvreringsrom er det ikke helt enkelt å engasjere ham akkurat der.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strømstad er kun for storinnkjøp og systembolaget... men du kan få lever alkohol til nærbutikken på koster om jeg ikke husker feil.

 

Dersom du allerede ikke har gjort det så anbefaler jeg at du går til innkjøp av en gummibåt med motor for en ferie ed barn. Du vil få mye større frihet til å legge deg hvor du vil... komme deg til butikken, dra på oppdagelsesferd eller badeturer, eller rett og slett bare la barna leke.

 

Når det kommer til valg av jolle til seilbåt bør du ta følgende i betraktning:

 

  • Snapdaviter fungerer ikke på en seilbåt da jolla vil ta nede i vannet ved krenging, det samme kan skje med vanlige daviter om de ikke henger høyt nok - de ferreste henger høyt nok
  • Å få jolle og motor opp på dekk, uansett tyngde, er enkelt med å bruke bom eller mast som kran (fall og vinsjer har du nok av)
  • Jolla vil for det meste slepes på en familiferie i Oslofjorden, og følgelig bør den ha gode slepeegenskaper (oppblåsbar kjøl og en ring på hver side)
  • Når det er mye sjø, eller du skal på en lengre overfart, må jolla opp av vannet. Daviter er ingen god ide da en bølge kan fylle den med vann og noe vil ryke. Muligens vil du få plass på dekk, men den vil være i veien for fri passasje og sannsynligvis også for seilføring. Jolla må derfor kunne stues vekk. Men, siden dette skjer såpass sjelden ville jeg gått for en med hard dørk som går bedre i vannet og planer enklere
  • En jolle i plan gjør deg mindre våt en en som ikke er det, og jo tyngre lastet, jo større er forskjellen. Kjøp derfor den største motoren jolla kan ta.
  • En nyere totakter er lettere enn en firetakter (ulovlig etter 2006)... og totaktere er enklere å reparere selv
  • En nyere firehester og en 8 hester er akkurat samme motor men med plombe - kjøp derfor 8hk for vekten er lik. En 9.9, 15 og 20 hester er ofte også samme motor, men tyngre enn en 4-8 hester. Barn kan kjøre en 9.9, men ikke en 15. Så trimming av 9.9???
  • En lengere jolle går lettere i plan enn en kort en
  • En større jolle gir mer glede enn en liten en... så lenge den er på vannet. I alle andre situasjoner er en større noe herk
  • En gummijolle er mer stabil og trygg enn en hard jolle
  • Du får det du betaler for - heller en brukt Zodiac enn en ny kinajolle
  • Separat tank er lettere å håndtere enn en med innebygget tank, og gir også lengere rekkevidde og er enklere å fylle
  • Den ideelle jolla om du ikke har plassbegrensning på skuta vil i din situasjon være en 310 cm Zodiac med 9,9 (trimmet til 15 hk), en 285 er også en bra jolle, men en 260 kan være det beste komromisset da plass sannsynligvis er en faktor (min har 8 hk, og det er helt uproblematisk selv om maks tilatt er oppgitt til 6 hk)... dessuten er større dyrere enn mindre
  • En jolle kan heises opp i bommen med motor og henge på siden av båten om kvelden - dette for å unngå at båten ligger og slår eller gnisser mot skuta og holder deg våken
  • Den beste måten å heise jolla opp på dekk er å bruke forseilsfallet og vinsje den opp etter kun slepekroken foran. På høykant kan du enkelt styre den på plass og så senke den i ønsket posisjon. Motoren heiser du enkelt opp i bommen... men har du badeplattform er det ikke så vanskelig å få en 8hk opp i skuta for hånd.
  • Har skuta badeplatform kan jolla enkelt oppbevares der i havn. Under fart kan den også bindes fast på høykant på badeplatformen under greie forhold.
  • Å slepe rundt på en jolle i trange havner, eller la den henge å slenge, kan være noe dritt. Å få den opp på en enkel måte er et must. I tilegg at den kommer ut av veien, og ikke ligger å gnisser og slår, så blir den mindre attraktiv for andre å "låne"
  • Lås jolle og motor med vaier når du forlater den over tid, enten det er på dekk eller til brygga
Link to post
Share on other sites

Ferien starter ikke før Bolærne/ Hankø for min del. Indre Oslofjord nord for Tønsberg er helgeturmateriale. Drar dere fredag kveld er Drøbak/Sandspollen/Åsgardborg passe etappe, ellers ville jeg dratt lenger. Dag to ville jeg stått opp tidlig (5?), tøffet sørover i vindstille i fred og ro. Spise frokost underveis. Når barna begynner å kjede seg har man kommet langt og ferien kan begynne.

Men jeg har kanskje feil preferanser, ett av alternativene i juli er oslo- trondheim og retur (med seilbåt). Barna trives utmerket underveis med Ipad og bøker. Tid på land kan ikke ofres til seiling, men tid brukt på sløving ombord er det greit å være underveis.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fredagshølet på Hvaler er en fin uthavn som ligger langs ruta til Koster. Lunt, mange barnefamilier og sosialt. Fin oppvarming til Koster.

 

Ikke mye dill (butikk og handlemuligheter ++) så ungene finner på ting å gjøre i guds frie natur temmelig kjapt. Veldig fin plass for gåturer på land og sightseeing med jolla

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg pacuare - ferien for min del begynner når indre Oslofjord er tilbakelagt. Men barna elsker Drøbak/Osvarsborg/Sandspollen. De liker jo seilaset også, men i langt mer moderate mengder enn oss voksne.

 

Seiling om morgenen er jo sjelden like bra som på kvelden i Oslofjorden da det ofte er lit vinden. Vinden etter min erfaring kommer gjerne ikke før etter 12:00 engang. En idé kan derfor være å motre ut til Oscarsborg mens man spiser frokost ombord og slik at man er frame i god tid før lunsj (ca 3 timer). Så kan man tilbringe hele ettermiddagen her, kanskje i kombinasjon med Drøbak. På kvelden heiser man seil og seiler ut i de små timer. Barna får med seg litt av seilingen før de binger, og mor og far kan siden nyte stillheten og frisk vind i cockpit, iført seilutstyr og en termos med varm drikke. Så, før kveldens frembrudd, hiver man anker og tar seg et par drammer og går til køys. Når man så vokner spiser man en full frokost med egg og bacon og alt som hører med før man sender barna på oppdagelsesferd mens man selv tar seg en liten lur... det blir bra ferie av slikt!

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en ukes seilas, og etter hva jeg forstår er dere ikke lei av indre Oslofjord enda, vil jeg sterkt anbefale å ta en seriøs vurdering om det er verdt å sikte lengre syd enn Hankø/Bolærne. Mye bedre å ta det med ro, gi barna opplevelser enn å skulle stresse opp og ned innen en uke. Jeg pleier å regne minst 9 timer non-stop hvis man går for motor fra Oslo til Strømstad, for seil vil det trolig ta en god del lengre.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå tolker jeg det dithen at trådstarter har leid en seilbåt, og dermed er det vel lite trolig at innkjøp av gummibåt for en ukes båtferie er det første som skal handles inn.. Videre er barna i barneskolealder, som vel er mellom 6 og 13år ikke båtvante, dermed er jeg ikke sikker på at jolle er rett farkost for en uke seilferie med leid båt.. Er også usikker på om det å ligge på svai er det mest spennende for barn som ikke er båtvante og muligens uten jolle..

 

Jeg ville valgt gjestehavner med muligheter for aktiviteter for barna, og gjerne gjestehavner som kan være enkel for en muligens uvant seiler med mannskap? med 38 fots båt(det fremkommer ikke hvilken erfaring TS har med seilbåt i denne størrelsen).. En uke er 7 dager, og hvor langt rekker man på denne tiden om en skal turseile fra Oslo?, en må snu nesen hjem etter 3-4 dager.. Koster mener jeg er for langt unna for en slik seilas(selv om det meget fint der), med mindre man tenker å seile svært mye .. Er det derimot en båtferie, så hadde jeg holdt meg på nordsiden av Færder Fyr.. og utforsket Vestfold og Østfoldkysten

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Husk på at trådstarter skal leie båt, ikke eie båt - da blir det kanskje noe meningsløst å anbefale kjøp av dyr jolle med tung motor? (veldig relevant for min del, vi trenger større jolle og jeg vurderer motor - men synes det er viktig at ungene lærer seg å ro)

 

Likeledes, Oscarsborg er helgetur hvis man eier båt i indre Oslofjord - tja, kanskje uten egen båt også, det går jo ferge.

 

Ting behøver ikke være nøye planlagt, det kan være smart å lage en lang liste over aktuelle steder man ønsker å besøke, for så å la vær, vind, humør og sjøsyke være avgjørende for at man velger seg helt andre destinasjoner.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vel, TS må sørge for å få lånt/leid en gummibåt med en liten påhengs. En må kunne ligge på svai og ha mulighet for å gå i land og en må kunne kjøre oppdaglesesturer med ungene, eller dorge litt etter makrellen i det sola går ned.

 

Så så enkelt er i grunnen det, jolle må man ha.

Link to post
Share on other sites

Leste ikke det opprinnelige innlegget nøye. En uke er snaut om man skal helt ut til strømstad. Du må nok belage deg på 15 timer om du skal ta det i et strekke, hver vei. Strømstad er som nevnt ikke et bra sted med famile... mye festglad ungdom og fyll og støy. Er målet å komme så lang ut hadde jeg tatt et nattseilas.

 

Jeg er også enig at det å ligge på svai ikke er like spennende som det å ligge til land - derfor min anbefaling om jolle. Jeg fikk jo ikke med meg at det var leie av båt, så da utgår jo innkjøp. Men kanskje det følger med en i leien? Men, kjøper du brukt og selger den like etterpå så kjøper du og selger i samme marked, og du vil kunne gå pluss/minus i null. Det går jo an å ro også om man ikke vil kjøpe motor, eller om man vil slippe kidsa avgårde uten særlig erfaring. Nå tar det ikke mange minuttene å lære en trettenåring å håndtere en gummijolle med en liten motor.... Jeg betalte 7000 for en strøken Zodiac 360 med en litt eldre men fungerende 8hk. Jeg kunne snudd meg og solgt den med gevinst.

Link to post
Share on other sites

Likeledes, Oscarsborg er helgetur hvis man eier båt i indre Oslofjord - tja, kanskje uten egen båt også, det går jo ferge.

 

 

Enig, hvis målet for turen egentlig ligger lengre ut ville jeg ikke brukt tid på Oscarsborg som man tross alt kan besøke en hvilkensomhelst dag/helg med bil til Drøbak og ferge. Det samme gjelder egentlig Drøbak by som også er et flott sted å besøke i og for seg. Med en uke til rådighet så betyr det at man _kanskje_ skal vurdere å prioritere ned et par ting som man kan få med seg en annen helg i sommer, og isteden sikte litt lengre ut i horisonten.

 

Men; dersom man starter fredag ettermiddag fra Oslo kan det være et naturlig sted å ta første natta på O.B. eller i Drøbak. På O.B. syns jeg innerst inne at havnekroa er litt for harry med litt for mange godt påseila gjester og restauranten på hotellet er litt for Faulty Towers. Men det er *mye* å se og oppdage for unger på øya og det er også *mye* historie der. Er man først i land på O.B. så bør man vurdere å spandere litt god tid.

 

Evjesund er i seg selv ikke noe særlig etter min mening, men helt genialt når det er mørkt og seint og man bare vil ploppe dreggen og komme seg i køya. Engelsviken har en bra restaurant med sjømat på brygga og enkel gjestehavn. Hyggelig med god mat, men kanskje ikke så spennende for unger.

 

Fredagshølet v. Papper er nevnt og jeg kan bare bifalle. Alternativt Akerøya m. Festningsholmen, ser det ligger mange der, men har ikke stoppet der selv. Nedgården på Søndre Sandøy kan være et godt alternativ hvis man syns Skjærhalden blir bråkete. Det er cafe m. underholdning i gangavstand fra havna (hvor det faktisk fins noen få gjesteplasser, men det er dårlig skjerming mot bølger fra båttrafikken, og ganske grunt. Jeg stikker 2.15 og kommer dog inn, mudderbunn tror jeg.

 

Strømstad hadde jeg vurdert å droppe helt. Hvis man absolutt må på systemet ville jeg heller sendt en utskremt medarbeider til fastlandet fra Koster med rutebåten. For Koster syns ihvertfall jeg er et must. Man kan gjerne ligge i en av gjestehavnene en natt eller to og i uthavn en natt, f.eks. v. Ursholmen helt syd er det fint. Der kan man ta gummibåten og kikke etter nyskjerrig sel, det er svært gode sjanser for å treffe på noen. Mrk: man må sette seg inn i ferdselsreglene i området, fort gjort å bevege seg inn på "ulovlig grunn" etter at Hvaler/Koster ble nasjonalpark. På Koster er det strender, gallerier, sykkelutleie, krabbefiske, restauranter, hotell m. uteservering og ofte konsert i helgene osv. Umulig å ikke trives. Alt går i sakte tempo og hvilepulsen inntrer nesten momentant.

Link to post
Share on other sites

9 timer, da går det med mye diesel. Det er vel ca 70 nm til Strömstad, med gjennomsnittsfart på 4 knop blir det ca 18 timer. Det er 4 knop jeg pleier å estimere ved planlegging, så får man heller glede seg over å komme tidlig frem dersom vinden skulle bli god (eller svak nok til at man starter jerngenoaen).

 

Ut av Oslofjorden er det stort sett motvind (syns jeg ihvertfall) ... så det må man ta høyde for, ja.

Link to post
Share on other sites

Strømstad er som nevnt ikke et bra sted med famile... mye festglad ungdom og fyll og støy. Er målet å komme så lang ut hadde jeg tatt et nattseilas.

 

 

Enig, men Koster er noe helt annet og da kan nattseilas være god løsning. Man behøver jo ikke holde det gående hele natta heller. Ungene kan køye - og om de sovner eller ikke er kanskje ikke så farlig - og så kan man holde det gående til ett-to-tre-tiden f.eks. Da gjelder det å ha plotta inn et par alternative havner hvor man bare kan svinge inn og slippe ankeret. F.eks. Evjesund eller Hankøsund burde funke fint.

 

Et annet - og ikke så humant -alternativ er å stå opp i blod-otta sånn i 5-6-tiden og starte seilasen. Da får man også mulighet til å dekke distanse mens noe av mannskapet sover.

 

Uansett blir man litt sigen av sånt, men da kan man ta en velfortjent strekk på Koster mens unger sykler rundt, fisker krabber og whatnot.

Link to post
Share on other sites

Du vil jo at barna skal forbinde de gode opplevelsene med båttur regner jeg med?, så derfor er det bedre å legge kursen innom der mens dere har seilbåten fremfor å dra ut dit med ferga en annen helg. Man kan jo også kjøre bil til Strømstad eller ferga til Koster... Er sikker på at Oskarsborg blir et av feriens høydepunkt, og rent avstandsmessig sett er det jo et naturlig stoppepunkt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå går det faktisk an å besøke Strømstad uten å ligge i gjestehavna midt i sentrum.

 

But why? Neida, det kan være fint i Strømstad også. Men uansett hvor man legger båten eller parkerer bilen er det mye ståk. Personlig har jeg høy terskel for bråk i havna og man trenger ikke ligge innerst engang. Man kan gå iland, tusle langs brygga og ta en sving oppi byen for å se seg rundt, det er masse å kikke på, før man finner en god restaurant og spiser en bedre middag. Da blir det en god opplevelse. Men når man skal ha med seg proviant fra Ica, bunkre på systemet, og alt mulig annet på en gang ender man opp med å stå i kø hele dagen. Det er ikke like stas, etter min mening, og på denne turen har man begrenset med tid. Da ville jeg heller spart Strømstad til en harrytur med bil for å få mer tid på plasser som ikke er så tilgjengelige på fire hjul.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...