alidal, på 11.04.05 10:36, skrev:
Hei..
Trodde at "Svinerygg" var egentlig het "Vikingknute" (men kjært barn, kan jo ha mange navn. Trodde også at "Båtsmannsknop", bare var det og ikke "Tjuvstikk"... gruble...gruble.... Hva var det nå jeg trodde "Tjuvstikk" var for noe.....?
Det jeg egentlig ville ha nevnt ang. spleiser:
Jeg har "alltid", (inntil for en 10 års tid siden...) Avsluttet spleisen med likt antall innstikk på hver kordel(ca 4 innstikk på naturfiber/ Sjurt tau, eller opptil 6-7 på glatt syntetisk tau (men ingen egentlig regel)). Så fikk jeg plutselig kjæft (bokstavelig talt) av en _Veldig_ gammel gubbe som passerte meg i hvana.. I følge han så skulle jeg ha ha minimum 3-4 innstikk på en (Jeg tenkte at han vurderer nok ikke syntetiske fibre), så et innstikk ekstra på neste, og så enda et ekstra innstikk på den neste igjen. Basta! Fikk aldri noen forklaring, det virket som at han mente det var en naturlov/ noe alle iddioter burde vite/ osv..
Men egentlig så virker det jo nokså fornuftig, når en tenker over det; en får en mye jevnere overgang mellom tau og spleis, som igjen fordeler krefter mye jevnere/bedre, De gangene jeg har sett spleiser ryke, så er ofte løkka og spleisen igjen....
Men allikevel, så lages de aller fleste spleiser med et likt antall innstikk, bare en observasjon...
mvh
Sandman1