Jump to content

Oksval båthavn


tobixen

Recommended Posts

Det er jo flere her som har båt på Oksval, men vi mangler en dedikert tråd om Oksval. I trådene mine om valg av båthavn og hentetråden har det kommet opp en del nyttig informasjon, som hvordan få tak i diesel, hvilket toalett som er best, hvordan man kan ta buss, etc.

 

Det var fyrverkeri i Oslo i går kveld og det slo meg at Oksval må være et perfekt sted å feire nyttårsaften. Kommer vi evt å være alene der, eller er det andre som har tenkt samme tanke? Er det normalt mye is i Bunnefjorden - eller kommer man seg ut på tur vinterstid også? Er det mange som bor i havna?

 

Jeg har ikke fått innlogging til medlemssidene enda, kanskje det finnes et eget forum der?

Link to post
Share on other sites

Har sendt deg IM med info, sjekk den.

Ellers har havnen vært helt isfri i år, og bortimot isfri forrige år. Isen i Bunnefjorden legger seg mye lengre inn som regel. Men noen vintre er selvklart

tøffe, som for 3 år siden, da var vel alt i hele Oslofjorden innefrosset. Men vi ligger i boblehavn da, så ingen fare med båtene.

 

Nyttårsaften er flott på Oksval, selv har vi leilighet like ved, så vi får samme utsikten derfra.

Det er vel noen få som bor i båtene vinterstid, og de legger seg gjerne helt inne ved porten med båtene sine etter avtale.

Selv har vi ligget ute hele året de siste 5 sesongene og synes det har fungert helt utmerket, selv gjennom stormer nå i vinter, og kuldeperioder tidligere.

Mye hyggelige folk er det, og bare spør hvis du lurer på noe. Forøvrig et smykke av en båt du har fått deg, husker godt den sto langs veien på fagerstrand under

en lang byggeperiode. Tror det var den ihvertfall....

 

Knut

Link to post
Share on other sites

Hadde planer om å ta ut båten en tur på nyttårsaften i fjor, men det var såpass skyet og tåkete at jeg droppet det. Men er absolutt ikke fremmed for å prøve igjen!

 

Jeg kjøpte jo båten i oktober i fjor og fikk boblehavnplass med en gang. På grunn av den milde vinteren fikk jeg jo brukte båten hele tiden. Bare et par ganger opplevde jeg at det var is i Bunnefjorden, men det var så tynn is at båten lett gled gjennom. I januar måtte jeg imidlertid snu når jeg var på Bærumssiden, for der hadde isen lagt seg i Snarøysundet.

 

Er det forresten noen i båthavna i ettermiddag som har en slik en liggende i 24 mm? To sinkanoder jeg ikke kommer til fordi jeg bare har en pipe som er for kort samt en forlenger som blir for lang, trenger noe midt på treet som denne, men den jeg har på 22 mm er for liten...og ingen butikker er jo åpne i dag, så da kommer jeg ikke lenger...

bilde

Link to post
Share on other sites

Ellers har havnen vært helt isfri i år,

Det skulle nesten bare mangle :-)

 

Men noen vintre er selvklart

tøffe, som for 3 år siden, da var vel alt i hele Oslofjorden innefrosset.

Stoppet fergetrafikken til Nesoddtangen opp?

 

Mye hyggelige folk er det, og bare spør hvis du lurer på noe. Forøvrig et smykke av en båt du har fått deg, husker godt den sto langs veien på fagerstrand under en lang byggeperiode. Tror det var den ihvertfall....

Det er nok korrekt - og onsdagen var det noen forbipasserende som sa omtrent noe slikt som: "Jøss, det er jo båten Vetlesen bygget? Vi er naboer - jeg har vært ombord i den båten og fått meg en dram".

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen i båthavna i ettermiddag som har en slik en liggende i 24 mm? To sinkanoder jeg ikke kommer til fordi jeg bare har en pipe som er for kort samt en forlenger som blir for lang, trenger noe midt på treet som denne, men den jeg har på 22 mm er for liten...og ingen butikker er jo åpne i dag, så da kommer jeg ikke lenger...

Ordnet det seg? Såvidt jeg vet har jeg ingenting i 24 mm - men jeg har ikke fullstendig oversikt over hva forrige eier har lemnet igjen av verktøy. Jeg har en stor skiftnøkkel hjemme (som ble kjøpt for å løsne/stramme kjølbolter i den gule båten - det var vanskelig å finne store pipenøkler - men her var det snakk om 34" IIRC), skal prøve å huske på å ta den med neste gang jeg drar ut - men det hjelper jo ikke deg her og nå.

Link to post
Share on other sites

Ordnet det seg? Såvidt jeg vet har jeg ingenting i 24 mm - men jeg har ikke fullstendig oversikt over hva forrige eier har lemnet igjen av verktøy. Jeg har en stor skiftnøkkel hjemme (som ble kjøpt for å løsne/stramme kjølbolter i den gule båten - det var vanskelig å finne store pipenøkler - men her var det snakk om 34" IIRC), skal prøve å huske på å ta den med neste gang jeg drar ut - men det hjelper jo ikke deg her og nå.

Takk for det! Sitter på jobb og skal ned i båthavna etterpå. Skal se om det er noen der som eventuelt måtte sitte på noe slikt. Det er såpass trangt at jeg ikke kommer til med noe annet enn en sånn en, og i tillegg sitter de noe jæv... fast! I verste fall må jeg vente til i morgen med å få kjøpt en og byttet. Har planer om en helg i båten, og da vil jeg gjerne ha alt på stell! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg så ingen lås og kjetting på slippene sist jeg var der.

 

Septiksuget virker fortsatt ikke.

 

Vi har ikke fått noe særlig tid til å øve på finmanøvrering av båten. Vår første innseiling uten hjelp var veldig skummel - fruen hadde satset alt på baugpropellen, men da hun skulle bruke den virket den bare i feil retning - mulig bryteren må byttes ut, den virker visst når man presser godt. Fruen stod ved roret mens jeg sprang frem og tilbake med en stor kulefender - og mirakuløst nok fikk hun snudd båten helt innerst på A-fløyen. Når man er mellom to store båter der er det ikke mange millimetrene med klaring i begge retninger, kulefenderen kom til anvendelse, ingen skader skjedd hverken på egen båt, andre båter eller bryggene! *puh*!

 

Vi har hatt en del vellykkede innseilinger til marinaen, men sist skar det seg noe. Det var ihht vindmåleren 9 m/s akkurat da vi var på vei inn - vi vurderte å ligge litt og vente på at vinden skulle løye siden det var veldig variable vindforhold den dagen - men mannen bak roret (en venn av oss) påstod at han hadde full kontroll. Jeg hoppet i land for å ta i mot tau ved båsen. Jeg er ikke helt sikker på om han fikk problemer med baugpropellen eller om han bare feilberegnet totalt - i allefall støtte han med baugen inn på naboens hekkstige. Dette blir neppe billig ... heldigvis kom naboen inn litt etterpå slik at vi fikk informert ham på en hyggelig måte.

 

Jeg har tenkt litt på en relativt trygg måte å få båten inn ... først ro inn med jolla, strekke et solid tau på tvers fra min bås og over til andre siden, slik at hverken baug eller hekk kan drifte for mye innover ... men det vil jo potensielt være i veien for andre som skal inn/ut, hm.

 

Hva ellers - vi ble sittende en stund søndags kveld før vi kom oss hjemover - med solskinn på utsiden (slik at det er lett for oss å se ut, men vanskelig for folk på utsiden å se inn) og det var opptil flere som kom gående ut på utriggerene for å ta en titt på båten, og ble lettere overrasket, flau og trakk seg raskt tilbake da jeg prøvde å vinke fra innsiden av båten. Håper det bare er fordi båten er fin/spesiell/kjent (mange som drar kjensel på den, den ble jo bygd på Fagerstrand), alternativene kan jo være at det er noe galt med fortøyningen/fendringen vår, eller at vi kanskje burde investere i bedre låsesystemer ... hm. ;-)

 

(burde det ikke være opplagt at det kan være folk i båten når flagget er oppe?)

 

(kanskje på tide å bytte profilbilde ...)

Link to post
Share on other sites

Har sendt gjentatte meldinger til Nesodden Kommune om septiken, uten at de overøser oss med informasjon av den grunn. Men nå er det

jo plenty av tømmestasjoner i nærheten da, det er 4 stykker bare i Oslo. Ellers finner man en oversikt på nettsiden i min signatur.

Er det slik at forholdene er for tøffe ved ankomst til havnen, kan man eventuellt gå rundt å legge seg i gjestehavnen, eller ringe havnesjefen på dagtid hverdager for å få hjelp til ankomst.

Men stikkordet er nok trening trening og atter trening. Men vet hvor lumsk det kan være spesiellt ved nordlig vind, vi ligger jo rett bortenfor dere.

Ta det bare som et kompliment at det kommer mange å ser på skuta, den er flott og noen her ute kjenner kanskje forhistorien dens, men først og fremst

er det en vakker båt.

 

 

Knut

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått vite fra to kilder at det ikke bare var én båt, men to båter som ble konstruert på Fagerstrand. Den andre ble aldri ferdigstilt, men prosjektet er nå kjøpt opp av en person som tilfeldigvis fant båten min og meg mens fruen var på handletur i Moss torsdag. Vi fikk utvekslet kontaktinformasjon, så vi kommer nok til å treffes igjen.

 

Fredag kom jeg også i prat med en på Oksval som hadde litt kjennskap til dette. Begge hadde visstnok 40-fots plastbåter nå - det gjør meg litt skremt ...

 

Innseilingen i marinaen gikk relativt greit nå, men den som sitter ved roret har jo lite oversikt over hva som skjer i baugen, vanskelig å bedømme avstander, og håndsignaler er ikke alltid effektive. Det er omtrent nyttesløst å skrike, særlig hvis cockpitteltet er oppe. I går fikk jeg den gode idé å bruke VHF'en til internkommunikasjon. Det høres kanskje ikke elegant ut for de som tilfeldigvis skulle lytte på samme kanal, men det var veldig effektivt. Denne gangen satt fruen bak roret, og hun var altså rett og slett ikke klar over at hun hadde et godt sig med baugen på vei rett inn i nabobåten igjen, det hjalp godt å skrike litt på VHF'en da :-) Med en person til å springe rundt med en solid kulefender ved behov, en person til å stå på land og ta i mot tau og en person bak roret bør vi kunne komme oss greit inn også når det er litt vind og strøm - men etterhvert må vi greie å gjøre dette mens vi er to voksne.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da må du nok definere gangavstand hehe, for noen av oss blir denne kortere og kortere for hvert år.

De valgene du har er Rimi Skoklefall, Tangen Nærsenter (Meny) eller Kiwi Flaskebekk (lengst unna).

Google beregner det til 22 minutters gange, og det er nok ikke så galt beregnet det. Går litt tyngre til, med endel oppoverbakker

og vesentlig lettere tilbake.

For de litt mer sedate kan man gå opp til hovedveien og ta bussen enten til Skolefall eller Tangenåsen

Link to post
Share on other sites

Finnes det dagligvarebutikk i gangavstand fra Oksval?

 

Rimi og Meny. Bare gå opp til fylkesvegen og fortsett sørover, 15 min. til Rimi tenker jeg. Evt. har du "Tyrkern" på Granholt, mest grønnsaker, men du finner vel litt annet der også. Det er jo bare en kort spurt opp trappene, ca 2 minutter :-P Og fra Granholt kan du gå videre 5 min opp til Tangensenteret hvor Meny ligger.

 

Edit: Kan umulig være problem for noen om du har en gammel sykkel parkert inni buskaset et eller annet sted der nede? Kan dog ikke anbefale å bruke den til og fra Nesoddbåten, står den for lenge på kaia blir den enten ribba eller ryddet vekk.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Just in:

 

Hei.

Stasjonen ble sjekket og funnet i orden 30 juni.

Har vært i kontakt med Thomas som jobber på brygga, og han opplyser at de sjekker at den virker av og til.

Nøkkel til stasjonen er på Thomas sitt kontor, hvorfor den var låst sist fikk jeg ikke noe godt svar på.

Jeg har ikke mottatt noen feilmelding på stasjonen etter 30 juni, så langt jeg kan se er den i orden nå.

Vi vil ta en kontroll av stasjonen i morgen tirsdag.

Så ... my bad, jeg skulle ha spurt havnesjefen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så ikke denne før nå, ellers kunne jeg ha svart deg. Jeg gikk vakt der nede på søndagen og sjekket maskinen da og den funket.

Men har ikke fått testet om den er noe bedre enn det den var tidligere, jeg har klaget på at det var så lite trykk i den.

Skal få testet den en av de neste dagene skikkelig, har en tank som må tømmes....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Glemte jeg å ta ned flagget i går, mon tro? Ser det ikke på web-cam, men kan ikke huske å ha tatt det ned. Evt, dersom det henger oppe, kan noen rulle det sammen og putte inn i masta?

 

På tide å laminere Huskeliste fortøyning og henge opp på et sentralt sted ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...