kristian, på 13.04.05 10:13, skrev:
det at man mister fart har jeg ikke noe tro på, da svingeren er montert flush med hekken.
Jeg har også invendig svinger til min tridata (var montert da jeg kjøpte båten). Denne mister dybden før hekksvingeren ved høy fart, det sier meg at på planende båt så er det bedre med hekksvinger, men begge er ubrukelige over tid ved høy fart.
Kan nok være variasjon mellom båttyper og svingerplasseringer, ja. Påhenger eller aggregat er også et parameter verdt å merke seg. Min svinger er std hekksvinger med temp for Garmin Fishfinder 80.
Jeg har Cobra-drev, hvor det i lav fart slippes eksos og kjølevann rett ned fra transomplata. Dette forstyrrer selvfølgelig signalet, og for å ha god signalgjengivelse i "snekkefart" måtte jeg derfor over 1 meter ut til siden fra kjølen. Kraftig skrogvinkel på min båt medfører at min svinger dermed sannsynligvis står "høyere" enn ved tilsvarende montering på båt med annet eksosutslipp i lav fart.
I høy fart (over 40 knop) planer båten såpass at feste for svinger, samt svingers overdel, løftes ut av sjøen. Dette til tross for at svingers underdel er montert "flush" (stikker 1mm under et steg...) med skroget. Jeg får da et turbulent område mellom festebrakett montert på akterspeil og selve svingeren, som gir en vannsøyle med et løft nærmere 50cm opp fra sjøen bak båten.
Den ene millimeteren svingeren er under skrogsteget ga meg sikker gjengivelse opp til 12knop, hvilket jeg ikke hadde med svingeren 1mm høyere. Bremsingen i vannet var det ingen visuell forskjell på.
På en båt med påhengsmotor eller bare navutslipp av eksos kan sikkert svingeren monteres mer sentrisk på båtens bredde. Dermed løftes den heller ikke opp av vannet ved ekstreme hastigheter, og turbulensen slipper å bli hjulpet av lufta over sjøen.
Men at duppeditter som henger på akterspeilet under vannlinja ikke påvirker vannstrømmene som båten trekker med seg, blir litt søkt fra mitt ståsted. Når skøyteløpere går raskere av at det limes på noen 3mm høye gummimarker på draktryggene, tolker jeg det dithen at det lønner seg med renest mulig skrog.