Jump to content

Mastehavari utfor Nordre Langåra i dag


tobixen

Recommended Posts

Det man hører på VHF er vel konfidensielt, så jeg skal ikke skrive mer enn det som var synlig: en seilbåt med knekt mast, politibåt, RS og ambulansebåt involvert ...

 

Hvordan er det mulig å knekke masta på en dag med lett bris i indre Oslofjord? Kanskje ukontrollert jibb og slakke vanter/stag?

Link to post
Share on other sites

Møtte båten med rigg og seil på dekk i store ostesund på veien ut mot middagsbukta i ettermiddag og fikk meg episoden på vhf.

 

Virket som om rs og de andre etatene ikke var helt samkjørte og drillet når det gjaldt å få fraktet og overlevert pasienten.

Mye om og men og frem og tilbake med møtested for overlevering (på nesoddtangen(?) ), osv.

Tror nesten det hadde gått fortere om jeg hadde hentet damen med trawleren og levert til ambulanse i sandvika.

Link to post
Share on other sites

De meldte ikke så sterk vind på værmeldinga, gjorde de? Poenget mitt er at det kanskje var litt mer enn en "lett bris" der ute, selv om det var rolig fra vårt observasjonspunkt. Da er det kanskje litt mer forståelig med mastehavari - hvis de gikk i medvind, uten preventer og med storseilet helt ute, gikk på grunn, båten skifter litt kurs, vinden får tak fra feil side av seilet, bommen smeller ned den stakkars damen og tar også med seg riggen.

Link to post
Share on other sites

Nei en rigg er dimensjonert for ufrivillig jibb. På enkelte moderne cruisere er deksutstyret litt udimensjonert for på spare penger slik at noen blokker ryker. Men under kraftig grunnstøting får ofte masten/mastefoten ett kraftig trykk oppover. Dette KAN skape svekelse i vantinnfestingen som gjør at salingshornet kolapser. Spesielt utsatt er båter med akterovervendte salinger da riggen ved salingsinnfestinger blir presset forover.

 

En godt bekjent av meg var uheldig å grunnstøte i 2013 med en Linjet 32 (Pensjonist nå og har seilt hele livet uten skade) båten ble reparert. Under seilas i vår på flatt vann 6m/s med selvslående fokk og storseil kolapset det ene sailingshornet i forre innfesting. Riggen knakk rett under salingen og ble hengende i storseil og VHF kabel. Han komenterte at han var glad han hadde rodkikk på bommen slik at den ikke falt ned på de som var i cokpitt. Men det er en annen historie.

Link to post
Share on other sites

Det man hører på VHF er vel konfidensielt, så jeg skal ikke skrive mer enn det som var synlig: en seilbåt med knekt mast, politibåt, RS og ambulansebåt involvert ...

 

Hvordan er det mulig å knekke masta på en dag med lett bris i indre Oslofjord? Kanskje ukontrollert jibb og slakke vanter/stag?

Min mast datt nylig ned fordi gjengene i strekkfiskene hadde over tid blitt slitt til "juletreform". Dette skjedde da jeg strammet opp riggen uten noe annen belastning, og med ganske slappe vant, så dette er fint mulig. Nye strekkfisker med bronsehus er innkjøpt (samt nye vant, stag, rullesystem og vindpil:)

Link to post
Share on other sites

http://www.seldenmast.com/en/products/rigging_hardware/bronze_rigging_screws.html:

 

By making the body of the rigging screw in chrome plated aluminium bronze and the terminals in high grade marine stainless steel, we have reduced the risk of the thread seizing up under heavy loads.

 

http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=&PrCatNo=9040&MainPrC=9000&ProdNo=H2603506:

 

Bronsehuset hindrer at gjengene skjærer seg.

Link to post
Share on other sites

Min mast datt nylig ned fordi gjengene i strekkfiskene hadde over tid blitt slitt til "juletreform". Dette skjedde da jeg strammet opp riggen uten noe annen belastning, og med ganske slappe vant, så dette er fint mulig. Nye strekkfisker med bronsehus er innkjøpt (samt nye vant, stag, rullesystem og vindpil:)

Dersom masta ikke er utsatt for belastning, er det da nok at én strekkfisk knekker for at masta skal ramle ned? Er slitasjen synlig? Hvordan bytter man strekkfisk uten at masta faller ned? Hvor gamle var strekkfiskene?

Link to post
Share on other sites

Dersom masta ikke er utsatt for belastning, er det da nok at én strekkfisk knekker for at masta skal ramle ned? Er slitasjen synlig? Hvordan bytter man strekkfisk uten at masta faller ned? Hvor gamle var strekkfiskene?

Nei, uten belastning står masta med bare undervant, eller bare overvant. Hvis en bare har festet ett vant på en side og masta står på dekket så detter masta ned. En mast er ganske solid, har røket lo overvant (kollisjon) uten at masta knakk, var da rask med å slå (og storseilet var dumpet).

 

Noe må være feil på båten tråden startet med. Masta skal ikke knekke ved grunnstøtning selv ved hard belastning. Tror heller at masta knakk først, og båten grunnstøtte i kaoset etterpå.

Link to post
Share on other sites

Noe må være feil på båten tråden startet med. Masta skal ikke knekke ved grunnstøtning selv ved hard belastning. Tror heller at masta knakk først, og båten grunnstøtte i kaoset etterpå.

Vet vi at masta faktisk var knekt? Dersom masta ikke var gjennomgående, kan den vel "brekke av" dekket uten at selve masta knekker - og såvidt jeg kunne se var selve mastebruddet like ved dekk (det var ikke noe stump som stod opp, båten var fri for mast, dvs hele masta lå ned i vannet - de fikk surret den opp på båten mens de lå i relativt beskyttet vann i Viernbukta / Store Ostsund).

 

Jeg har ikke kikkert ombord enda (det må skaffes!) og det var litt avstand - men anslår at båtstørrelsen var "normal", dvs mellom 30 og 40 fot. På hvilken størrelse er det normalt med gjennomgående mast? 29-foteren min har mastefot men ikke gjennomgående mast, den forrige 24-foteren jeg hadde var uten mastefot.

Link to post
Share on other sites

Dersom masta ikke er utsatt for belastning, er det da nok at én strekkfisk knekker for at masta skal ramle ned? Er slitasjen synlig? Hvordan bytter man strekkfisk uten at masta faller ned? Hvor gamle var strekkfiskene?

Masten min har kun étt sidevant på hver side, samt forstag og babystag. Dette er ikke uvanlig med katamaraner, men da har man gjerne en peker forover i tillegg til salingshornene for å stabilisere midten. Strekkfiskene var fra før jeg kjøpte båten for 10 år siden, og jeg mistenker nå at de var en god del eldre enn det også. Hadde de vært litt mindre slitt, så kunne dette skjedd i et vindkast på sjøen, så det var definitivt hell i uhell at ingen ble skadet og at det skjedde der jeg monterte masten og hadde mastekran. Jeg tipper at jeg hadde kunne sett at gjengene var slitt hvis jeg hadde visst hva jeg skulle sett etter, men den kunnskapen hadde jeg ikke. Jeg føler at jeg har vært veldig uansvarlig som ikke i det minste har hatt riggen på sjekk hos riggmaker, men man lærer så lenge man lever.

 

Så var det vel på sin plass å minne om bruk av strekkfiskolje!

Definitivt!, Jeg har tidligere brukt vanlig fett, men strekkfiskolje er nå også kjøpt inn.

Link to post
Share on other sites

Hvordan bytter man strekkfisk uten at masta faller ned? Hvor gamle var strekkfiskene?

normalt er det ikke noe problem o skifte strekkfisker med masta stående............

 

i mitt fall har jeg 3 sidevant/side, 2 forstag og ett akter....fullt mulig o skifte alle, kan til og med skifte 2 per side samtidl eller begge forstagen, masten står på undervanten i stille vær

(samtl stag /vant har også separate røstjern!)

 

strekkfiskolje yes eller noen form av smøring!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...