Jump to content

båtvalg, 500 000, 2 cabiner 1.gangskjøper


stian83

Recommended Posts

Hei. Nå er det min tur. Har lest og lest alt av ##hjelp meg velge båttråder## men trenger min egen. =) klarer ikke lande på noe, føler ingen av båtene treffer meg og mine ønsker. Kanskje noen kjenner seg igjen eller kan komme med noen gode innspil. Kort fortalt om meg; har 5-600 000 båtpenger som jeg kan bruke, etter velykket hussalg og leilighets salg. Vi er 4 stykker, en baby, en 4åring og meg og forlovede.

 

Såpass med penger for en enkel håndverker er litt skummelt og bruke, er 30 år, og redd for vidresalg/tap av pengene,som er hard tjent over 10 år, hvis jeg kjøper for gammelt. Syns dette brukt markedet på båter er fryktlig høyt?? Har satt en grense på år 2000 eller nyere i hodet mitt, syns dere det er fornuftig/nødvendig? ?

Skrekken er og kjøpe en gammel 80, tidlig 90talls for 500 000 og eie den i 3-4år, for og så oppleve ett stort pristap ved evt salg.

Ramser opp endel båter her, kanskje noen kan komme med tips ang verditap, vedlikehold osv. Eller rett og slett litt synsing. Tenkte og holde denne tråden gående til en evt hentetråd :)

Har i dag en ferdig ""bulka" innkjørings båt. Fram 25, 1979 med bmc. Enkel og grei, fin og lære seg i.

 

Båtvalg.

Hadde bestemt meg for en Marex 280 holiday, enkelt vedlikehold for en ikke motor kyndig, har råd til 2004 modell, men når jeg var og så på en, opplevde jeg uteplassen som trang for oss.

Har sett nor star 950-mangler stikk køye, nor star 290-dere sier den slår i sjø, Skarpnes 9100-ofte selvbygger. Joda 290-ikke flere kabiner. Agder 840-ikke sepåmeg faktoren. Joda, sollux, agder 8000.

Ønsker: uteplassen til en skarpnes 9100, farten også. Stikk køyene til en baltic med byssa ute, "sepåmeg" utsende til en scand 9200/joda 290, rinker 280, windy tornado.

Klarer rett og slett ikke lande en eneste tanke, men detter tilbake på finn.no og scand baltic. Finnes det en båt som kan ligne noe av dette, som ikke 300 timer med båtplassen, finn, tester, google osv kommer frem til?

 

Krav:

Ikke for gammel, diesel, byssa ute, barnerom-flere cabiner, marsjfart over 14 knop, helst aksling, godt annerkjent merke for vidresalg. Kvalitet og fabrikksbygd. Og litt av den sepåmeg faktoren, selv om den er veldig generasjons betinget

 

Setter pris på alle innspill. Hilsen usikker

Link to post
Share on other sites

Husk at markedet for bruktbåter er dårlig og at mange forlanger mye mer enn hva markedet er villig til å gi. Vet om flere båter som er solgt 20-30% under prisantydning. Men også hørt om en som har solgt båten sin med en gang for mye mer enn det jeg trodde var mulig, men det var et veldig populært fabrikat (Maxi).

 

Jeg ville ikke vært redd for å gi bud på det jeg selv mener er kurant pris, selv om andre kanskje vil betrakte det som skambud. Riktig pris er aldri mer enn det høyeste bud :smiley:

 

Selv ga jeg nesten 30 prosent under opprinnelig prisantydning da jeg kjøpte båten min i fjor.

Link to post
Share on other sites

Vel, seaco er virkelig fulltreff på herkommerjeg faktoren, den er stilig. Men byssa inne, så den ryker der.

Kanskje litt gammel, men ser utrolig velholdt ut: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48999391&searchclickthrough=true

Litt nyere:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48426328&searchclickthrough=true

Bortsett fra alder så skulle vel disse matche resten av kriteriene ;-)

Denne har jeg faktisk oversett pga alder, men den var veldig fin. Men syns dette er i grenseland gammelt. Og foretrekker med kalesje og targa. Men du traff såpass at jeg skal sette denne "se på og prøve" lista.

Draco24styling, jeg ser det ikke som en invistering, men ønsker og kjøpe noe som holder seg noenlunde i pris. Tanken er hvis jeg ender med en 1985mod båt med nyere motor, så ved ett evt slag noen år senere så er båten 40 åring. Hvor lenge varer ett glassfiber skrog. Derfor jeg ønsker og holde meg over 2000 tallet.

Fortego, du er inne på noe, jeg ser på båter opp til 675 000 ;)

,

Link to post
Share on other sites

Vel, seaco er virkelig fulltreff på herkommerjeg faktoren, den er stilig. Men byssa inne, så den ryker der.

Denne har jeg faktisk oversett pga alder, men den var veldig fin. Men syns dette er i grenseland gammelt. Og foretrekker med kalesje og targa. Men du traff såpass at jeg skal sette denne "se på og prøve" lista.

,

Liten digresjon, men Nimbus 3000 kommer og med kalesje og targa, du må bare gjøre et dypdykk nedover på 80-tallet ;)

Benytter anledningen til å legge ved et bilde av min 1983 modell :)

bilde

Link to post
Share on other sites

Den var jo kjempe fin! Lista mi er fremdeles lang, skal en ny runde i båthavne og titte litt til, så får vi se om den blir kortet ned. Likte disse, men relativt dyre de og, altså en halv million for 25år gammel båt, (de du linket til) syns det er mye!

Sett meg blind på maks 15år gammel båt, helst maks 10år, men da holder ikke budsjettet. Er jo i en heldig sitvasjon, ser markedet er tregt.

Hvor mange timer kan en godt vedlikeholdt motor leve uten de store problemene? 5000?

Link to post
Share on other sites

Kjøp en mindre, helst så nytt som mulig og billigere båt., og spar resten av pengene. Du var 30 år med to unger. Du vil få bruk for de ekstra pengene som du har tjent på bolig salg. Tro meg. Båt er et pengesluk. Større og eldre båt og motor betyr høye utgifter fremover. Hadde flere tatt høyde for dette ville mange flere fått et blidere møte med båtlivet. Det ligger drømmer knust langs hele kysten.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp en mindre, helst så nytt som mulig og billigere båt., og spar resten av pengene. Du var 30 år med to unger. Du vil få bruk for de ekstra pengene som du har tjent på bolig salg. Tro meg. Båt er et pengesluk. Større og eldre båt og motor betyr høye utgifter fremover. Hadde flere tatt høyde for dette ville mange flere fått et blidere møte med båtlivet. Det ligger drømmer knust langs hele kysten.

takk for velmente råd, men kjøper ikke over evne økonomisk. Hatt mindre, hurtig båt, nå er det båtferie båten som vi kan ha i 10 år som søkes.
Link to post
Share on other sites

Tok en ny tur i marinaen. Kambo.. så på nimbus ( sniktitt inn vindu) faktisk en som ligger til salgs på finn. Men så så fruen en nyere baltic, kort forklart, da blir det nok baltic, om ikke en nyere fjord 880 dukker opp. Nå er det bare og selge fram 25, og begynne og gå i dybden på info rundt disse balticene. Vet jeg bør ha 290 hk yanmar , men hva med vp sin d6?? Er den og foretrekke ? Noen som husker årstall siste produsert med 2 stikk kabiner? Skal ha 2000 eller nyere. Sikler på 2008 mod nå,med bare 1 køye, til 850 båt lapper. Kona er med på 100 til så har 700 og bruke nå. Må bare la tiden gå, og håpe jeg finner riktig båt, til riktig pris..

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glad for alle innspill! Føler denne searayen er for dagene vi har barnevakt, mens balticen er for alle de andre dagene.. det irriterende er at jeg hadde bestemt meg, jeg skulle ikke ha en baltic, men kommer ikke utenom de pga plassen. Men den var pen, mye penere en plogen.. :)

Link to post
Share on other sites

Det blir for dyrt og drifte, 2 drev, og 4-500 hk. Kjenner det er veldig gøy og planlegge! Og enda mere spennede og ikke egentlig være sikker.. er tilnærmet ekspert på alt av de aktuelle båtene, lest alt som finnes av info. Må ut og prøve snart, bare flytte først, netopp solgt huset

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...