Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Det er nå snakk om påbudt bruk av redningsvest fom. neste måned.
Hva jeg ikke helt ser, er hvor grensene går? På min 13,5 foter så bruker jeg alltid redningsvest når jeg kjører, selvsagt. Men når jeg ligger i ro og fisker, kommer gjerne vesten av, for å kunne bevege seg litt friere. 
 
Å ha påbud om bruk av vester på små åpne båter i fart, den skjønner jeg, men vil påbudet gjelde opphold i båt til enhver tid, uansett størrelse? 
Skal man ligge og sole seg på akterdekket på 30-foteren med redningsvest?
 


Redigert 01.03.2016

 

Ny tråd om bruk av vest: Redningsselskapet ønsker utvidelse av vestpåbudet!

Link to post
Share on other sites

Der kom den.Meiner fortsatt at det gamle systemet var ok.Kommer politiet,er det vel bare å hoppe på sjøen,for det er vel fortsatt lovlig uten vest.Er sjølv bruker av vest,men liker ikkje påbudet .Håper myndighetene klarer å bruke sunn fornuft At dette påbudet skulle komme fra ei Høyre, Frp regjering,forstå det den som kan

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke slik at dette forslaget er behandlet i Stortinget ennå.

Det er Næringskomiteens flertall (alle unntatt Høyre og Fremskrittspartiet) som har kommet med forslaget som lyder som følgende (tillegget er markert med uthevet tekst) :

Flertallet fremmer følgende forslag til vedtak:
«Vedtak til lov om endring i småbåtloven
I
I lov 26. juni 1998 nr. 47 om lov om fritids- og småbåter (småbåtloven) skal § 23 nytt tredje ledd lyde:
Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord. Kongen kan gi forskrifter om rednings- og flyteutstyr og om krav til annet utstyr, herunder om:
1. kommunikasjonsutstyr,
2. brannslokningsutstyr,
3. annet sikkerhetsutstyr.
Ved utendørs bruk av fritidsbåt opptil åtte meter skal slikt rednings- og flyteutstyr som nevnt i første ledd, jf. annet ledd, benyttes av alle personer om bord når båten er i fart. Kongen kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om påbudet, herunder gi unntak ved bruk av fritidsbåt i konkurranse- og idrettssammenheng.
II
Loven trer i kraft straks.»

Trident

Link to post
Share on other sites

Vi ligger godt an i år på å slå rekorden fra i fjor med 119 druknede.. Så dette ser meget bra ut..

 

– Det er viktig å bruke redningsvest hele tiden mens man er på havet, sier seniorrådgiver Ivar Christiansen i Norsk Folkehjelp

 

Viktig poeng fra Norsk Folkhjelp, men jeg er redd dette ikke trenger inn i skallen på de som trenger informasjonen.. Jeg er redd mange åpenbart er for dumme til å skjønne viktigheten av å bruke vesten.. dermed tvinger et påbud seg frem

 

Vær smart bruk vest :yesnod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer fortsatt til å følge min vante bruk av vesten som før. Dvs.. Bruke vest under kjøring, utenom når vi siger i 3-5 knop i solsteken. Det er uansett ikke noen politibåt her.

 

Merker at jeg får mindre og mindre respekt for lover og regler jo mere de trer over hodet på oss. Synes det går i feil retning.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...... Jeg er redd mange åpenbart er for dumme til å skjønne viktigheten av å bruke vesten.. dermed tvinger et påbud seg frem

 

Vær smart bruk vest :yesnod:

Ser av de de sier at du åpenbart også bør bytte forum og som selværklært superguru med masse googlet båterfaring og egendeffinert status som allviter snarest bør starte med å opplyse alle disse idiotene, treskallene, ubeleste undermålerne som ikke drukner fra båt. Forumet trenger avlastning for deg og et par andre! Andre idioter hungrer etter din kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Neida Sigurd, dette er god underholdning :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om alle hadde vært smart og brukt vest, så hadde det selvsagt ikke blitt noe påbud.. men dessverre så er ikke det tilfelle.. Men jeg skjønner selvsagt at ikke alle skjønner nytten av å bruke vest.. :yesnod:

 

Vær smart bruk vest :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser av de de sier at du åpenbart også bør bytte forum og som selværklært superguru med masse googlet båterfaring og egendeffinert status som allviter snarest bør starte med å opplyse alle disse idiotene, treskallene, ubeleste undermålerne som ikke drukner fra båt. Forumet trenger avlastning for deg og et par andre! Andre idioter hungrer etter din kapasitet.

Så var det dette med forskjellen mellom person og saken :nonod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser av de de sier at du åpenbart også bør bytte forum og som selværklært superguru med masse googlet båterfaring og egendeffinert status som allviter snarest bør starte med å opplyse alle disse idiotene, treskallene, ubeleste undermålerne som ikke drukner fra båt. Forumet trenger avlastning for deg og et par andre! Andre idioter hungrer etter din kapasitet.

Godt skrevet. Tror nok " Sydvesten" må være totalt hjernevasket.

Link to post
Share on other sites

Så var det dette med forskjellen mellom person og saken :nonod:

Det må vel være lov å si hva veldig mange mener, men du har styrt ditt eget show i ca 12 år og er en del av gamet slik jeg ser det. Obsolutt personfiksert det her, men når omtrent alt du skriver er en provokasjon i ene eller andre retning må du nok regne med det. Er man uenig med deg er man et null. SW lov nummer en.

 

Seriøst spørsmål: er det for lite "trøkk" hos dere på OT om dagen??

 

Du får klage til Moderator ....som normalt.... Og få meg skibba ut som du gjør med andre som ikke kjøper gifta di.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at noe sånt som 99% av de som til nå har hatt skikkelige redningsvester, ved et slikt påbud vil gå over til forskjellige typer seilervester. Man vet at mange av de som dør på sjøen gjør det fordi de blir slått ut på en eller annen måte. f.eks er for beruset, blir slått i svime eller blir slått luften ut av. Ved de fleste slike tilfeller vil en seilervest ikke ha noe særlig nytte, da den ikke har de rette flyteelementer for å holde en utslått person i en overlevbar stilling i vannet. På den måten kan denne loven faktisk gjøre at FLERE mennesker dør på sjøen!

Politien vil hvertfall ikke kunne redde noen som helst, for de vel være fullt opptatt med å bøtelegge alle de som kommer til å drite i denne loven. En lov om skikkelige redningsvester plassert i en kasse på dekk som ikke hindres i å komme opp ved en eventuell ulykke hadde i mine øyne vært et langt bedre forslag

Link to post
Share on other sites

Wrangster;

Å påstå at flere omkommer fordi de bruker vest høres noe urimelig ut. Det minner meg faktisk om en annen debatt på et annet fora som heter Kammeret.no (et fora for jegere og skyttere). Det var noen politikere som ønsket at hagleskytterne skulle vise til en serie på 25 skudd på skytebane foran hver sesong. Formålet var å gjøre jegerne til bedre skyttere i forkant av sesongen slik at småviltet kunne få en mer effektiv avlivning, og redusere mengden skadeskytinger.

 

Det var faktisk en rekke mennesker der inne som mente dette var en skrekkelig dårlig idé - fordi flere skyttere ville da bli hevet fra en teoretisk 'bommer alltid'-kategori til en 'skadeskyter'-kategori. De var ikke med på premisset om at skytetrening gjør jegere bedre i stand til å treffe viltet, og det var derfor få som ville gå fra 'skadeskyter'-kategorien til 'treffer hver gang'-kategorien. I følge dem ville et slikt påbud bety at flere vilt ble skadeskutt, og derfor virke mot sin hensikt. Deres konklusjon var altså at påbud om skytetrening var skadelig for viltet, og måtte motarbeides.

 

Andre eksempler på ting som KAN være farlig er airbag og mammografi(!). Selv airbag har vært årsaken til at liv har gått tapt - men det redder utallige flere liv enn det tar. Mammografi er i seg selv kreftfremkallende - men det redder langt flere liv enn det tar. Det vil alltid være en avveining, og det er vel få ting som er 100% trygt. Det handler enkelt og greit om å redusere faren så mye som mulig, og øke sikkerheten så mye som mulig. Det er ikke utenkelig at noen kan være uheldige med vest, men en riktig påsatt seilervest (les: pølsevest) skal da vende ansiktet opp, og en skal iallefall ha en større mulighet til å overleve i de fleste tilfeller.

 

Er du f.eks. på seilbåt og er festet til line og faller uti tror jeg ikke det er så lett å få seg opp igjen. En blir jo dratt etter båten - på ryggen, og alle forsøk på å snu seg for å hale seg inn vil være veldig krevende. Vest er ikke en garanti for å overleve, men i de aller fleste tilfeller berger den liv. Sjansen for å finne folk igjen dersom de ikke overlever øker også.

 

Personlig bruker jeg alltid vest når jeg er ute for motor i jollen, og spiller liten rolle fra eller til for min del. Synes forøvrig at de fleste jeg ser også er flinke til å bruke vest. Båter over 26 fot er jo uansett fritatt.

Redigert av superman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skrev jeg vel ikke at flere vil kunne omkomme fordi de bruker vest, men fordi mange kommer til å skifte fra ordentlige redningsvester til seilervest. Redningsvester redder liv ja, seilervester gjør ikke det i samme grad. Og hvis de fleste skifter til seilervester så vil alle de som idag blir reddet av redningsvestens evne til å holde dem i rett liggestilling i vannet, poteniellt stå i mye større fare for å dø.

Jeg har en båt på 21 fot, det er absolutt ingen jolle. Jeg bruker den mest bare til det å være på sjøen, altså ingen sport av noen slag. Jeg mener at det å måtte gå med en vest hele tiden mens jeg putrer rundt, ødelegger mye av båtgleden for min del. Og jeg mener at et påbud om skikkelige redningsvester i kasse på dekk eller badeplattform, hadde reddet flere liv enn det forslaget som nå er fremmet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at noe sånt som 99% av de som til nå har hatt skikkelige redningsvester, ved et slikt påbud vil gå over til forskjellige typer seilervester. Man vet at mange av de som dør på sjøen gjør det fordi de blir slått ut på en eller annen måte. f.eks er for beruset, blir slått i svime eller blir slått luften ut av. Ved de fleste slike tilfeller vil en seilervest ikke ha noe særlig nytte, da den ikke har de rette flyteelementer for å holde en utslått person i en overlevbar stilling i vannet. På den måten kan denne loven faktisk gjøre at FLERE mennesker dør på sjøen!

 

Kan du være så vennlig å dokumentere at det vil bli flere omkomne om det innføres et vestpåbud.. Jeg vil gjerne se noen dokumentasjon på at de som i dag bruker redningsvest vil gå over til seilervest om det blir påbud, jeg nekter å tro at noen av de som i dag er fornuftige og bruker redningsvest vil bruke noe dårligere om det blir påbudt..Så jeg hevder at denne påstanden har du ikke dekning for.. enkelt og greit

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enda en ny dustelov/forskift tilpasset særinteresser og som et kompromiss i et forlik. Om fritidsbåten er under eller over 8 m loa er vel knekkende likegyldig hvis man havner i sjøen. Det blir vel nesten som å si at påbud om bilbelte ikke gjelder i Mercedes Benz S-klasse og Audi Q7.

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor skal det liksom være frivillig hvis båten er over 8 meter, er det mye tryggere å være i en Nidelv 26 enn i en Nidelv 24? Et påbud for båter i CE-klasse D kunne jeg vært enig i.

Var en liten tur ute i sjekta i går, og ble forbikjørt av en Rib på ca 30 fot m/ 2 stk. 250 hk motorer bakpå. Jeg har 18 hk. Etter at et vest-påbud da ( eventuelt) trer i kraft, blir altså jeg påbudt å bruke redningsvest i sjekta mi, mens vedkommende i det andre nevnte fartsuhyre, ikke faller under dette påbudet om bruk av vest . Forstå det den som kan...

Link to post
Share on other sites

Tallene for 2013 er ganske klare, og det er nok liten tvil om at menn rundt 40 og oppover er de som er mest negative til vestpåbud.. Det gjenspeiles og i tallene fra 2013. Det er nok også denne gruppen som har mest tro på egne ferdigheter og vet selv når det er best å bruke vest, derfor drukner også flest menn i denne gruppen. Årsaken er nok rett og slett fordi de selvsagt ikke vet bedre, men de skjønner det selvsagt ikke selv og at vesten kan redde liv. Det gjenspeiles jo blant de som er negative her på forumet også,

- Menn over 40 år er dårligst til å bruke redningsvest, og det gjenspeiles også i ulykkesstatistikken.

Over 90 prosent av de som døde i 2013 på sjøen var menn, og nesten halvparten av disse var mellom 40 og 60 år.

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ei snekke på 22 fot i 5 knop,må bruke vest,0,8 i promille OK

 

En RIB på 26 fot i 45 knop,trenger ikke vest.0,8 i promille OK

 

En cabincruiser på 50+ fot 35 knop trenger ikke vest,1,5 promille OK

 

Så kan man spørre seg hvem av de over du bør frykte.

Og hvem som drukner først ved en ulykke.

 

Jeg er ikke imot bruk av vest,men jeg er imot idiotiske regler uten virkning.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hjelper en del? På hva da? Hvor mange ulykker er det egentlig med "22 foter med 250 hk bakpå"? 1 hvert 3. år? Sydvesten har da vist statistikken som viserhva som vil hjelpe: Vestpåbud for alle over 40 år... Men de har vel gjerne båter over 8m og båtførerprøve slipper de også, så nok en regulering som sikkert er godt ment men som neppe betyr stort mer enn at det blir noen oppslag i lokalavisene med en "rystet og sjokkert" lensmann med 14 bøtelagte av 15 kontrollerte båter....

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...