Jump to content

mercruiser 5.7 v8 døde og får ikke start


staram

Recommended Posts

Som topp forklarer.

 

1989 searay 230cc.

Mercruiser 5.7 v8 260hk

 

Jeg har nettopp kjøpt båten.

Satte båten utpå og fikk nesten ikke vridd rattet rundt. Etter litt spruting med crc kom den seg litt. Men langt ifra bra.

Får heller ikke tiltet opp motoren.

Spm 1: er servo til ratt og tilt til motor koblet sammen? Mistenker lekkasje på hydraulikk slange til tilt. Eventuelt håen servopumpe sidwn forrige eier ikke visste at båten hadde servo ...Eller er det bare å prøve å lete opp ny styrekabel?

 

Lot båten stå pga styringa.

Men etter en ukes tid måtte jeg teste båten.

Båten starter og går fint på tomgang.

Kjører ut av havna og drar på. Kjører ca 300 meter og slakker av. Da begynner motor å fjuske. Og stopper.

Siden har jeg ikke fått startet.

 

Plugger og fordelerlokk er ok.

Motor får bensin. Prøvd med startgass. Vil ikke starte.

 

Lar jeg den stå litt virker det som den slår litt etter.

Men drar den bare på starter...

 

Tips?

Hvor bør jeg starte feilsøking nå ?

Link to post
Share on other sites

Hadde lignende problem med min Volvo Penta V8 5.0 AQ225D. 87 modell. Trodde først tankmåleren var defekt og at tanken var tom da den stanset etter 3-400 meter. Dro den ganske mye på starter etter å ha fylt bensin uten at den ville starte. Målte så sikringene ved tenning og det viste seg at det var brudd i den ene. Skiftet den og nå fungerer den knirkefritt igjen.

Vet ikke om det er slike sikringer på din men vil anta de er der ett eller annet sted.

 

Mvh

Gjert

Link to post
Share on other sites

Hvis han klarer å dra den på starteren, så er vel ikke sikringen til tenningen gått?

 

Jeg opplevde også at sikringen til tenningen gikk(VP AQ260) på selveste 17.mai.

 

Da sa det bare bom stopp, null fusking. Blir jo som å vri tenningen "feil vei" sånn sett:)

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan skyldes flere ting, du kan begynne med å sjekke om du har gnist. Trekk coil-ledningen ut av fordelerlokket og legg den nærme noe som er godt jordet på motoren, da skal du se tydelig gnist ved kinning. Du kan godt måle at du har spenning til coil først.

Link to post
Share on other sites

Servostyring og drevtilt har forresten ikke noe med hverandre å gjøre. Servoen har reimdrevet pumpe, sjekk oljenivået. Trimpumpen er elektrisk, den får spenning fra motorens ledningsnett via en sikring og du hører om det klikker i reléene. Sjekk oljenivå her også.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill!

Som jeg skrev så visste ikke forrige eier at båten hadde servo.... så her var det lite med olje. Denne er nå fylt på.

Angående tilt er jeg ganske sikker på at det er lekkasje på en hydraulikk slange siden det blir masse oljesøl rundt båten da jeg prøver å tilte opp.

1: Men hvordan sitter denne slangen? Må båten opp av vannet får å skifte denne?

2: hvor sitter oljepåfylling til tilt/trimpumpe?

 

Angående motor som stoppet og ikke vil starte. Jeg har slike glass sikringer i kabinen under rattet. Disse har jeg faktisk ikke sjekket.. koblet fra ledning som gikk fra fordelerlokk til coil og der knatret det da jeg vridde om tenninga så vil tro det var spenning nok der.

Link to post
Share on other sites

Oljelekkasjen fra trimmen kan være enten fra en trimsylinder eller fra en slange, du må nok ha opp båten ja. Det sitter en pumpe et sted i motorrommet på en brakett hvor motor, reléer, pumpe og oljereservoar sitter som en enhet. Det går ledninger inn og to slanger ut fra denne. Knitrelyd fra tenningen er litt dårlig indikasjon, det kan fortsatt være overslag men det tyder på at det er liv.

Strømmen går forresten fra batteriet via evt hovedstrømbryter til pluss på starter, videre via motorens multikontakt til tenningsbryteren (via en sikring) og tilbake til motoren via motorens hovedkontakt. Her går spenningen til flere ting, pluss på coil, exciter på dynamo, varmespole på automatchoke, evt bensinpumperelé.

Det kan være en idé å ta ut pluggene, sette disse i plugghettene, legge de helt inntil plugghullene og dra på starteren. Da brenner du kjapt rein pluggene og får tørrkjørt sylindrene for bensin samtidig som du kan se om du får gnist på pluggene. Det kan være feil på coil, tenningsmodulen eller pickup som gjør at gnisten blir for svak når motoren får belastning.

Link to post
Share on other sites

Da har ikke jeg noe glupt å komme med angående startvanskene dine. Men om det kommer gnist fra coil ledningen, er du sikker på at rotoren er intakt? Kan jo skru ut en tennplugg, sette den i plugghetten og legge gjengene mot jord. Da skal pluggen gi gnist. Noen som kan dette bedre enn meg har sikkert gode råd å komme med. er jo kjedelig når en ikke får brukt båten.

 

På min båt sitter forøvrig pumpen til tilten innvendig på akterspeilet, styrbord side. Det er en oljebeholder underst med pumpen over. Slangene fra tiltsylindrene går til denne så det burde være greit å komme til for å inspisere disse. Siden du får oljesøl rundt båten kan det kanskje indikere at lekkasjen er utvendig ved sylinderene til tilten? I så tilfelle må den nok opp vil jeg tro. Tar du av drevet er det lurt å ha nytt belgsett klart og skifte det i samme slengen.

 

Oljepåfyllingen på min tiltpumpe er en plugg på siden av tanken som også fungerer som nivåplugg.

 

Skal du sjekke sikringene kan det være lurt å bruke f.eks et multimeter og kontrollere gjennomgang på sikringen. Det er ikke alltid en kan se at den er gåen.

Lykke til videre i feilsøkingen.

 

Mvh

Gjert

 

edit: ser at jeg er treg til å skrive da DieselDahl hadde postet mens jeg knotet ned noe:)

Redigert av GjeEsp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff dette ble litt for mye for en som ikke er veldig motorkyndig.

Pluggene sitter jo selvsagt på undersiden av motor så det er helt umulig å se hva jeg driver med der om jeg skal ha ut noe plugger.

Det kommer mekaniker og ser på båten forhåpentligvis en av de nærmeste dagene. Men ting tar tid, så jeg prøver det jeg kan selv inntil han kommer....

Forrige eier tar heldigvis ansvar og vil ordne opp i disse problemene.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra at tidligere eier tar ansvar. Om du får hånda ned på siden under manifoil bør det gå greit å skru ut pluggene. Pluggledningene er såpass lange at du kan legge pluggen oppå blokka for å sjekke gnist. NB: ikke få noen til å holde pluggen, da kan de få seg en karamell:)

 

Mvh

Gjert

Link to post
Share on other sites

Hvis du skaffer deg brukermanual til motoren så er det ett bra sted å starte. Du lærer lite bare ved å åpne motorlokket med blødende magesår. Kanskje manualen er lagret i arkivet her inne?

Tar man seg tid til å lese manualen samt google motoren, så vil du finne ut av saker og ting fortere enn det du tror. En motor er ikke sååå hokus pokus men jeg skjønner hva du mener.

Det er sikker flere som har hatt problemer med samme motor, så når du googler så finner man fort lignende tråder i fra Båtplassen eller andre forums rundt forbi. Veldig lærerikt er min mening.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset.

Det positive er som du sier at jeg blir kjent med motoren og vet hva jeg har.

Syns det bare er gøy å prøve seg litt men ergerlig når jeg nettopp har kjøpt båten. Forrige eier skal ordne opp så da vil ikke jeg gjøre vondt verre for mekaniker riktig enda. ;)

 

Men jeg skal prøve å spore opp en brukermanual for motoren jeg har :)

Redigert av staram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hva er det neste jeg bør sjekke nå ?

 

Dette er ikke mitt felt men den startet og gikk fint da jeg skulle utpå.

Plugger kan jeg vel utelukke da? Kjørte 2-3 minutter og slakket av. Da stoppet båten og har ikke startet siden. Tror jeg skal sjekke ledninger og slanger etter brudd.

 

Eller andre tips som er greit å utelukke ?

Blir "artig" å finne ut hva som er grunnen her.

Link to post
Share on other sites

Mekaniker dukker jo aldri opp så jeg har tenkt å prøve å heve dette kjøpet. Med så vesentlige feil så bør det være mulig.

 

Men jeg prøvde å starte båten på lørdag. Da startet den og gikk i noen sekunder før den stoppet igjen.. Hva kan være årsaken til dette motor tullet ??

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket komp.?Hvis du har sjekket tenning vil jeg tro du har ett bensinproblem....Gammel bensin? Koble fra på forgasser å sjekk at bensinpumpe gir det den skal. Alt ok der, ville jeg sjekket pluggene etter prøvestart. Er de fuktige har du en forgasser som gir for mye evt. lekker over. Går motoren "sur" hjelper det ikke med startgass. Da vil den bare drukne igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...