Jump to content

Når er en påhengs gammel?


Pal

Recommended Posts

Hei

 

Har akkurat kjøpt meg båt og påhengs. Er blitt advart fra flere om at en påhengs fort blir gammel, og at en helst bør kjøpe nytt. Spørsmålet er altså om en 25 hk Mercury fra -98 synger på siste verset? Motoren ser ok ut, ny propell, blitt lagret innendørs og kjørt rein i ferskvann etter sesongen. Noen som har meninger? og hva er ca pris på en sånn motor?

Link to post
Share on other sites

Nei spør du meg, den er ikke gammel. Jeg er ikke noen påhenger spesialist, men min 25Hk Mercury fra 97 er bare ungdommen. Like sprek som da den var ny. Mye brukt og kun normalt vedlikehold. Har ikke peiling på hva den er verdt. Skal sende deg en mail om 10 år og informere om prisen når jeg selger den.

Link to post
Share on other sites

En påhengsmotor som har vært fritidsbrukt, er på langt nær utslitt etter 7 år. Dersom den også jevnlig har fått "høststellet" sitt, bør den fremdeles virke akkurat som da den var ny.

 

Derfor: Prøv motoren, og hvis den virker OK er det absolutt ingen grunn til bekymring.

Lykke til med både denne og kommende båtsesonger!

Link to post
Share on other sites

jeg har en 9,9 evinrud fra tidlig 70tall starter og går som en klokke

eneste feil med den er at snortrekker er blitt utslitt men motoren er bra den ikke nevneverdig effekt tap heller

Service? nei, kun kjørtgjennom med ferskvann skiftet plugg hvert 5år sånn ca og gir olje hvert år og impeller et par ganger

 

så 30år eller mer begynner vel å bli gammelt :lol:

Link to post
Share on other sites

Har en 40hk Yamaha fra 1987 som er mye brukt (Fra mars til oktober hvert år) . Kun en O-ring i undervannshus som har røket + feste til startmotor. Får vanlig oljeskift hvert år, bytter plugger med ujevne mellomrom og sprøyter konserveringsolje i motoren hvert år.

Link to post
Share on other sites

Brukt påhenger uten garanti og uten god kjennskap til forrige eiers bruks og servicemønster, vil jeg hevde er et risikoprosjekt, som fort kan bli dyrt. At en påhenger i noen tilfeller varer til den er 30 år, skyldes godt vedlikehold,gjennomspyling og konservering. En 5 år gammel motor uten nødvendig stell kan godt være teknisk brukbar,starter og går, men har du behov for å løsne skruer etc. kan du fort oppleve at de er eiret bom fast, og tæring kan også oppstå etter relativt få år! Selv om motoren ser bra ut under lokket,kan den godt være mye tært innvendig.

Dette har jeg selv opplevd med en 10 HK Honda som jeg skulle skifte impeller på!

 

Ikke alle i dagens pengesamfunn, er like nøye med vedlikeholdet, selv om dette ALLTID påberopes ved salg!!!!!!

 

Men lykke til med motoren som normalt bør holde i mange år!!

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...