bullett, på 14.04.05 13:58, skrev:
Tror man i båtmiljøet på internasjonalt nivå er blitt enige om en fast standar. 1 fot er 30cm
Og jeg ville da tro att man måler båten fra hekk til baugspiss.
Hvis båten ligger på lang. heng en snor med lodd fra akterspeil og fra baug og mål mellom her.... da får du jo din reelle båtlengde.
Hvis jeg har forstått informasjonen fra båthandlere så er badeplattform inkl. i båtlengden.
Synes det er litt dumt med så mye teite svar når noen faktisk spør om noe dem virkelig lurer på. Ser på dette forum att det er så mye kødde svar. Hvis du ikke har noe reelt med spørsmålet og svare så burde man la være.
<{POST_SNAPBACK}>
Svar på spørsmålet ble gitt av Skipper Worse allerede i det første svaret. Og konklusjonen er at du kan få nærmest akkurat så lang eller kort båt du vil avhengig av hvilken målemetode du benytter. At det da i ettertid kommer en del "morsomme" svar spiller ikke så stor rolle, for spørsmålet er allerede besvart.
Jeg stiller meg litt tvilende til at man har "blitt enige" om at en fot er 30 cm. I den grad man er enige om noe, så er det hvor lang en meter er. Jeg har enda til gode å se f.eks. en 32 fots båt som er akkurat 32 fot lang. "First 31.7" er ihvertfall ikke 31,7 fot lang, hverken målt med engelske eller amerikanske fot. (eller 30-cm-fot for den del) xx.7 er rett og slett en serie båter, på linje med bilindustriens nummerserier. Det forteller imidlertid at båten er litt over 30 fot.
Hvis båten måles inn for skipsregisteret er ting som badeplattform, fenderlist osv IKKE med i lengden. Da er det skrogets lengde som teller. Nytter ikke å henge på ekstra utstyr for å gjøre båten lenger.