Jump to content

Meningsmåling: er du for eller imot et påbud om bruk av flytevest?


S/Y Emma

Recommended Posts

Siden det går mot en ny runde i Stortinget, kan det være greit å vite hva båtfolket egentlig mener om et slikt påbud. Baatplassen er trolig det mest reprasentative utvalget av båtfolk i Norge, mtp. geografi, båttyper og alder.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg e for et påbud om å bruke redningsvest når båten er i drift for alle som er ombord. Det e ikje alle som er klar over det, men de voksne kan også drukna.

 

Alternativt så burde ivertfall alle barn om bord i en båt ha på seg et flyteplagg. Det skjer dessverre ikke alltid i dag, jeg har sett noen hendelser hvor det kun har vært ren flaks som gjorde at ting ikke gikk værre enn de gjorde. Jeg har ingen forståelse for foreldre som ikke setter på ungen sin en redningsvest når de er ute å kjører båt.

 

Eg e i utgangspunktet ikke tilhenger av bråde med regler og forskjellige påbud i hytt og ver. Eg e mer tilhenger av sunn fornuft. Men så lenge så mange folk mangler dette så må me ivertfall beskytta de små som ikje vett bedre.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er for påbudet men da inntil en hvis størrelse og åpen speedbåt/ribb. Saktegående snekker burde det være frivillig men påbud med vest ombord til alle.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg bryr meg om et påbud uten at det håndheves aktivt. Og folk drukner ikke bare i saltvann.

En gammel klassekamerat falt overbord og druknet i en liten lokal sjø forleden helg. Og bestekompisen for maange år siden. Uten å være altfor sikker så tror jeg neppe at noen av dem ville brukt vest på grunn av et påbud som allikevel ikke ville blitt kontrollert og håndhevet i disse farvannene.

Tenker derfor at et påbud i seg selv er liten vits så lenge det stort sett bare ville bli fulgt o kontrollert opp langs kysten og på de aller største ferskvannsårene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel flagget meningen min nok, men da har jeg også stemt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Liker ikke utviklingen hvor man i mindre og mindre grad skal kunne bedømme egen sikkerhet og bestemme over eget vel og vel.

Er det noen andre land som har et slikt påbud?

 

Det forsvinner og omkommer noen personer i naturen også hvert år uten at det skrikes om at alle som beveger seg der skal ha GPS tracker, hjelm, surstoff i tilfelle snøras, værneutstyr osv.

Alpinbakker kan være farlig, gå i fjellet kan være farlig, luftsport, klatring, for ikke å snakke om å gå på gata visse steder i Oslo etter mørkets frembrudd osv osv. Men man velger selv hvilke rissikoer man selv vil ta og handler deretter uten noen for for tvang fra styresmaktene.

 

Det er farlig å leve. Hittil har ingen overlevd (utenom i eventyrhistorier).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

inni fjorden slurver jeg med vest ja. Sakte fart og fint vær hjelper ikke det heller.. Hvis du bruker konsekvent vest når ungene er med i båten og alikevel er imot påbudet er det litt rart synes jeg.. Vil du ikke at andre også skal måtte bruke vest når de har med seg ungene?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Når et forslag skal utformes av politikere, er det alltid en viss risiko for at velmenende påbud får uventede og uønskede konsekvenser.

Båter er såpass forskjellige i størrelse, fartspotensiale, utforming og materiale at det er umulig å dra alle over en kam. Med et generelt vestpåbud i alle fritidsbåter kan man risikere å ende opp med at kapteinen på en 60 fots Princess må sitte med flytevest i styrehuset, fordi en kar som drar garn i færing skal gjøre det samme.

Man må tenke seg godt om før man vedtar et påbud som rammer en så stor og variert gruppe som båtfolk er.

Fritidsbåt er alt fra en 2 meters gummibåt til en gedigen cabincruiser, eller en seilbåt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er imot et påbud som ikke tar hensyn til hvor, når, temperatur, værforhold, fart, type båt, hvor i båten man oppholder seg, alder på ungene osv.

 

Med andre ord de forholdene stort sett alle mennesker greier helt fint å vurdere selv uten et påbud tredd nedover hodet.

De som ikke greier å vurdere selv tror jeg er de samme som ikke ville rettet seg etter slike påbud uansett. Dessuten vil et slik påbud være klin umulig for politiet å håndheve.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært kjekt om moderator "limte" denne Pollen frem til avstemning i Stortinget er foretatt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ingen av alternativene passer meg. jeg synes det bær være fartsbestemt om det skal være noe påbud. over 15knop for åpne båter under 30 for?

Og hvordan skulle man definert "åpen" slik at det er klinkende klart for alle båter her i landet?

Ikke lett å se forskjell på 14 og 16 knop heller og laserkontroller til sjøs er det dårlig med.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Og hvordan skulle man definert "åpen" slik at det er klinkende klart for alle båter her i landet?

Ikke lett å se forskjell på 14 og 16 knop heller og laserkontroller til sjøs er det dårlig med.

 

ja, det var det da... problemet mitt, er at jeg sjelden ligger stille. putrer for det meste rundt i fjorden og forflytter meg med litt høyere fart. hva med bar overkropp under 10 knop? det ser man jo forskjell på, sånn "røffli". Ellers er jo det med åpne båter et vanskelig spørsmål. rib og skjærgårdsjeep gir seg jo selv. Hadde påbudet kommet slik jeg beskriver det tro jeg at jeg hadde tolket det dit at jeg måtte ha vest på i vår windy 23, da førrposisjon i stor grad er åpen. på en annen side skal det en god del til for å dette ut derfra. passasjerer der i mot...

Link to post
Share on other sites

Eg avleverer ikkje stemme før det er alternativ med fart i tilleg til åpen båt. Feks over 10knop. Sørlandssnekker feks må gå fri.

Barn ombord bør ikkje avgjøre vestbruk. Kjipt å måtte begynne å dra på legitimasjon til barna som man ellers bare bruker når man skal krysse langtvekkegrenser.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Desverre er det endel folk som ikke har dømmekraft nok til å vise sunn fornuft på sjøen. Noen av dem havner i den negative statistikken.

Jeg er for et påbud for folk i åpne båter under en viss størrelse under fart.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette med "åpen båt" blir veldig vanskelig. Du har selv åpen båt når du sitter på flybridgen Astor og i tillegg har du større fallhøyde.

 

Hva angår fart kan jeg til dels være ening, konsekvensene blir større jo høyere farten er, men står fremdeles på at det er "1% båtfolket" for å låne et uttrykk fra motorsykkelverden som ikke bruker vest når det ville være naturlig. Disse når man uansett ikke med noe påbud.

La reglene være som de er, vi klarer fint å bruke hodet selv.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er det snakk om å vise respekt for det man held på med.Det er for mykje regla som blir trykt ned over haudet på gud og hvermansen.Uvande,kara og kvinnfolk som ikkje er båtvande,får eg håpe har såpass vet i skolten at dei trekk på seg ein vest når dei skal på sjøen.det har med sunn fornuft og gjere.Sjølv om eg er vekst opp med havet,ser eg det ikkje som noko nederlag,eller flaut og ta på meg ein vest når tilhøva krev det.

Link to post
Share on other sites

Til alle som synes det er OK å bestemme hvordan andre skal drive sitt båtliv --- hva kan JEG få bestemme, om DITT båtliv?

 

Dette forslaget er første spiker i kisten for det frie båtliv. Det åpner opp for regulering av alle sider av båtlivet og avgiftene kommer, sikrere enn julenissen på kjerringa. Sitér meg gjerne på dette om noen år.

 

Og normale folk bruker vest uansett. De som drukner uten vest hjelpes ikke av påbud og forbud. Dessverre. De kommer til å fortsette å drukne.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

+1 :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Og normale folk bruker vest uansett. De som drukner uten vest hjelpes ikke av påbud og forbud. Dessverre. De kommer til å fortsette å drukne.

 

Det finnes vel en mellomting mellom dine "normale" folk og de som drukner.. Kan det ikke tenkes at noen "nesten normale" kanskje vil bruke vest litt mere med påbudet og dermed redde noen liv.. Tror også det er viktig å tenke på at ulykker skjer ofte uventet og at alle her inne kan falle på dollbordet og ramle i vannet.. De eneste som flyter uten vest bevisstløs, er vel de med treskaller..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Til alle som synes det er OK å bestemme hvordan andre skal drive sitt båtliv --- hva kan JEG få bestemme, om DITT båtliv?

 

Dette forslaget er første spiker i kisten for det frie båtliv. Det åpner opp for regulering av alle sider av båtlivet og avgiftene kommer, sikrere enn julenissen på kjerringa. Sitér meg gjerne på dette om noen år.

 

Og normale folk bruker vest uansett. De som drukner uten vest hjelpes ikke av påbud og forbud. Dessverre. De kommer til å fortsette å drukne.

Dette innlegget fortjente og bli sitert i sin helhet.

Burde egentlig rammes inn :-)

 

Vel talt som vanlig Hr Skipper :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...