Jump to content

Prosjekt: Skibsplast 14" Sportsmann


andremk

Recommended Posts

Da er jeg endelig kommet sånn smått i gang med prosjektet mitt.

 

Lang historie kort: Begynte i 2013 å lete etter en skibsplast sportsmann, en norskprodusert eldre båt som jeg personlig synes er veldig stilig. Fant etter hvert en båt ikke langt fra Bodø hvor jeg bor. Dette var en båt som opprinnelig var turkis, men som daværende eier hadde malt hvit for å få solgt. Motoren som sto på var en 95' suzuki DT30c, og båte gjorde rundt 25-30kn med 2 voksne i.

 

Slik så båten ut da jeg kjøpte den:

sam_0510.jpgsam_0512.jpg

Ikke de beste bildene, men båten var generelt i "shabby" forfatning. Båten var opprinnelig turkis, men forrige eier hadde valgt å male båten hvit, for å lette salget. Jobben som var gjort var ikke den beste, beslag og vindskjerm var full av maling, ti tillegg til at ledninger og annet "slang" rundt. Jeg skjønte etterhvert som ganske uerfaren med båt, at det ville bli mer jobb en planlagt å sette denne i brukbar stand.

 

Planen med båten var å ha den sjøklar til mai 2014(lite optimistisk), men andre prosjekter hjemme og mye jobb førte til at arbeidet ikke ble påstartet før i juni 2014. Eneste unntak var noen små innfall jeg fikk i løpet av vinteren, hvor jeg bl.a fjernet litt beslag, fjernet alt elektrisk, samt rengjorde og impregnerte kalesjen.

 

I starten av juni fikk jeg litt tilfeldig hjelp av en som har jobbet en del med billakkering, og uten at det var planen ble han med for å hjelpe meg å få satt båten i brukbar stand. Planen i år er å få lakkert fra fenderlisten og opp. Så arbeidet som er gjort til nå er at alt fra fra fenderlisten og opp er fjernet, inkludert motor m/styring. Litt spent på om jeg får alt på plass igjen senere. Deretter har vi begynt sliping av den hvite en-komponenten som er lagt over original gel-coat. Forarbeidet før maling kan ikke hva vært spesielt bra, for enkelte plasser så flaker malingen av bare vi skraper borti med en tapetkniv.

 

Litt bilder fra arbeidet:

 

img_20140620_221135.jpg

 

Hadde jeg visst hvor mye jobb det var å fjerne et helt lag med maling ville jeg nok aldri ha startet denne jobben. Men etter en del timer og mange pakker slipepapir er båten nå klar for sparkling, for å fjerne gamle hull samt små sår.

Dette er slik båten står idag, så håper jeg å få sparklet samt begynt grunning til uken.

img_20140620_211954.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått prøvd meg litt sparkling. Har brukt stålplast maritim epoxy, kjøpt på jula. Veldig fornøyd med jobben så langt. Var litt vanskelig å få "glattet" epoxyen før den herdet, men den var lettslipt og ga et fint resultat der vi har fått slipt. Boret opp hullene, konet utsiden og vasket med aceton før sparkling av skruehull. På baksiden klistret vi gaffatape. Dette fungerte helt greit, men tapen flekset litt så det kom sparkel ut igjen. Men siden sparkelet var såpass lettslipt la vi heller på litt ekstra, dette fungerte veldig bra og det ble et bra resultat både på utsiden og baksiden etter tapen var fjernet.

 

Legger ved et par bilder fra jobben:bilde

Redigert av andremk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Litt sen oppdatering, slet med å laste opp bilder (visste ikke at bildene måtte være jpg, ikke jpeg). Vi sparklet til den store gullmedaljen før vi prøvde oss på 2 strøk primer/grunning en fin kveld for en uke siden. Sprøyten vi brukte var ikke spesielt god men resultatet var overraskende bra, hadde det ikke vært for små luftblærer i de områdene hvor vi hadde slip igjennom den originale gelcoaten (det var ikke få). Det var også noen blærer i områdene hvor vi hadde lagt mye epoxysparkel. Resultatet; som vist på bilde nr 3, båten så ut som en svamp mange plasser hele veien rundt.

 

bilde

bilde

bilde

 

 

Fikk etter dette en liten knekk, da jeg trodde verste jobben var gjort. Men ikke noe annet å gjøre enn pusse nok til å legge på nytt finere sparkel. Prøvde først med gelcoatsparkel fra plastic padding - kjempetabbe. Sparkelet var fint å jobbe med, tørket fort, men var helt ufordragelig å slipe. Var seigt, tykt og klumpet seg i pussepapiret. Ser for meg at det er supert til sparkling av mindre skader i gelcoat ig samme farge, men for videre arbeid var det skrot.

 

Gikk deretter over til stålplast micro hagmans og dette sparkelet var rett i blinken! Lett å legge på, og enkelt å våtslipe. Gikk noen dager før vi fikk sparklet ferdig alt, men i kveld var vi kommet så langt at vi måtte si oss fornøyd. Pusset ferdig siste rest, blåste og vasket ned på nytt, før vi etter mye om og men la 2 lag primer/grunning på båten ikveld. Resultat som var da jeg dro hjem (kl 0130) kan ikke sies å være annet en nydelig. Fikk også lånt en ny og bedre lakksprøyte, noe han som lakket var veldig glad for. Gleder meg til i morgen når det legges 2 lag med topcoat over. Bilder av jobben idag kommer når jeg får lastet disse inn.

 

God kveld

Redigert av andremk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde først med gelcoatsparkel fra plastic padding - kjempetabbe. Sparkelet var fint å jobbe med, tørket fort, men var helt ufordragelig å slipe. Var seigt, tykt og klumpet seg i pussepapiret. Ser for meg at det er supert til sparkling av mindre skader i gelcoat ig samme farge, men for videre arbeid var det skrot.

 

 

har også vært borti at gelcoat sparkel krever laang herdetid for å bli slipbar.

 

sist brukte jeg finsparkel fra Biltema, den oppførte seg fint mtp sliping

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde fra før vi grunnet i går:

bilde

 

Som sagt så grunnet vi båten og lot den stå i ca 20 grader til i dag hvor vi har påført 2 lag med international perfection topplakk, denne fargen var enda hvitere en hva grunningen, og i mine øyne enda lekrere. Så veldig bra ut når jeg dro hjem ikveld, men gleder meg enda mer til å se hvordan det blir i dagslys og ferdig tørket i morgen.

 

Bilder etter lakkering i dag:

bilde

bilde

 

Nå gleder jeg meg bare til å begynne å montere fenderlist og beslag osv. Noen som har noen formening om hvor lenge jeg bør vente, før jeg starter denne jobben?

Link to post
Share on other sites

Da er jeg kommet igang med montering av beslag og alt annet som er plukket av.

 

Har blitt litt usikker ang fenderlist, bestilte en fra parma plast som jeg trodde var akkurat passe. Leser i etterkant at list burde ha 10% spillerom mot flenskant. Listen jeg har kjøpt kommer til å ligge an på flenskant, så burde etter parma plasts anbefaling ha kjøpt den som er hakket større. I mine øyne ser det bra når jeg har testet med vareprøven jeg mottok.

 

Er det noen fordeler/ulemper for at jeg burde/ikke burde montere listen jeg har kjøpt? Kan det at den vil ligge an på flenskanten føre til noen problemer?

 

Hurtige svar settes pris på :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...