I båthavnen har båthavnlaget eget fylleanlegg for diesel, laget for mange år siden.
Pris til medlemmer per dato :
5,- for literen
Pris til ikke-medlemmer :
5,50 for literen.
Ved rengjøring av mine tanker og påfylling igjen via eksakte 25 ltr. kanner, for å finne ut totalvolum og en visuell avmerking på tankene med 25 ltr.'s intervaller, fant jeg et etter forholdene stort avvik som ikke jeg var klar over og heller ikke opplyst noe om ved prisoppslaget oppe i "dieselbua"
Fylte etterhvert 4 kanner i tre omganger, for å måle opp eksakt de første 150 ltr-.'ene i begge tankene.
Resultat ble at på hver av de 3 rundene med fire kanner, altså 100 ltr.hver gang, så kom måleren i bua på henholdsvis 112 -113 -114 ltr, og det er det jeg må betale for.
Har ikke fått noe svar enda på en henvendelse til havnestyret, om hvordan jeg skal forholde meg til dette fremover. For meg var dette ny informasjon, men det viser seg at for ledelsen har det vært kjent i flere år!!!!
Er derfor interessert i synspunkter fra dere regnekyndige:
(Hvis jeg ser bort i fra at noen kanskje vil si at "det skulle bare mangle" at ikke jeg som bruker så mye diesel, også skulle betale denne "skjulte" ekstra avgiften til havna uten å mukke!)
1)
Hva betaler jeg egentlig for literen, hvis vi tar et gjennomsnitt og sier at jeg får 100 og betaler for 113 ltr?
2)
Hvor mange liter får jeg egentlig ned på tanken, hvis jeg f.eks. fylte 100 liter etter måleren på pumpa?
Dette har jo stor betydning i forbindelse med beregning av forbruk/igjenværende driftstid på en gitt fylt mengde. Det kan jo være andre tilsetninger/blandingsforhold som ikke blir etter forutsetningene også.
3)
Ser at jeg brukte, eller rettere sagt har trodd at jeg har fylt 2500 ltr. siste år - og det blir jo urettmessig lopping av noen kroner eller hvordan ser dere for dere at dette kan "løses"?
Takknemlig for synspunkter og "regnehjelp"
Ship'O'Hoi!
Redigert av Seastar: 14.04.05 08:21