Jump to content

Evinrude/Johnson 1979 55hk kutter når den er varm.


Ole-Edvard I.N

Recommended Posts

Begynner nå å bli dritlei, var i Oslo å kjøpte meg en shakespeare med en 1979 55hk Evinrude/Johnson, starter å går helt plettfritt.
Første turen rundt ved bryggeanlegget går den helt fint, helt til jeg snur å skal ut en andre tur, På samme tidspunkt HVER gang,
sier det bare stopp, med engang setter jeg den i fri, så går den helt fri på tomgang igjen, men etter det har skjedd, bare napper den ved så vidt det er litt gasspådrag.
Har bytta til nye coiler, plugger er sjokoladebrune å helt fine..

Er det noen som har tips? finværet forsvinner dag for dag så hadde vært fint med noen med litt mer kunnskap enn det jeg har..
Takk på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til denne motoren i detalj, men ville jo foreslått å bytte coiler hvis du ikke allerede hadde gjort det.

 

Hvor lenge går motoren fint før den kutter? 2 min, 5 min eller? Kjøling fungerer som den skal, har ikke mistanke om problem med det? At motoren "nyper" pga varme?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Søringen, Coiler er byttet til helt nye. men oppførte seg helt likt.

Jeg starter opp motoren ved brygge og lar den gå i 30 sekunder før jeg kjører rolig i 30 sekund ut til bryggekanten, går opp i plan og tar en lang runding også tilbake til brygga,
gjør akkurat det samme, opp i plan også bang kutt, drar jeg den i fri, så bare går den som normalt men etter dette har skjedd tåler den ikke gass, da bare napper den så fort den får litt gass å er ikke villig til å gå opp på turtall.
Kjølinga ser ut til å fungere, sterk vannstråle ut av motoren, virker ikke særlig varm heller..

Link to post
Share on other sites

Den dauer ikke, den bare plutselig kutter som on noen skulle fjernet bensintilførsel, men drar jeg den i fri så går den helt fint, kan nevne at motoren rister noe helt utrolig når jeg prøve å gi gass etter dette har skjedd, den vil ikke opp i turtall å begynner å riste.

Kan legge til at den slurer på giret i revers, var en som sa til meg at kanskje overføringa kunne tulle fremover også? med tanke på at at reversen virker gåen også...

Link to post
Share on other sites

Har denne motoren auto-choke? hvis denne henger seg opp, helt eller delevis, kan motoren oppføre seg som du sier, går bra kald, men når den blir varm "drukner" den i bensin.. Evt dyser i forgasser som er tette, går på kaldstart dyse, men når denne stenger får den ikke bensin.

Mener det var auto-choke på min 55hk Yamaha når jeg var 16år så husker ikke helt, et "par" år siden..

Link to post
Share on other sites

Siden båten går fint og normalt også i plan sånn til å begynne med, bør det jo være noe med bensintilførselen som du selv sier.

 

Ville startet med å forsikre meg om at tank er ren for kondensvann / skitt (hvis du har en gammel tank med gammel bensin). Tømt og rengjort denne, og fylt opp med ny bensin. Sjekk om det sitter et bensinfilter på siden av motoren, evt i tankrom, og tøm og rengjør dette.

 

Ville sjekket at lufting på tank fungerer godt, må kunne åpne helt for å være sikker på at bensin blir sugd fram til motor, og at det ikke blir vakuum i tank. Hvis lufting ikke fungerer, vil du ha motstand / høre vakuum slippe luft inn når du åpner tanklokket.

 

Evt. kan det også være at flottør ikke fungerer som den skal. Dvs at du har bensin i flottørkammeret en stund, men etter hvert som du gir gass og forbruket øker, så vil ikke ny bensin strømme fort nok til flottørkammer at det erstatter forbrukt bensin. En grundig rens av forgassere bør du ta da, med forgasser-rens (spray fra f.eks. Biltema) og trykkluftpistol. Du løsner flottør forsiktig og sjekker / rengjør stengenål / tilhørende kanal som hører til flottør godt. Ta samtidig grundig rens av dyser og små luftkanaler i forgassere.

 

Hvis du kjører en lengre tur i ganske rolig tempo, går motoren fint da? Eller skjer det samme som om du gir på i planefart?

Link to post
Share on other sites

@Førstefender

Nei den har knappechoke som du drar ut og inn så spruter den bensin rett i gasseren:) Har testa å dra ut choken i det den begynner å tulle men hjalp ingenting.
Kan prøve å få sjekket dette, takk:)

@Søringen

Ja vi trodde også at det var noe med bensintilførsel, men vi har sett at det er riktig med lufting, Prøvd å gitt den mer bensin i det den begynner å nappe, gått over membran i bensinpumpe, det ser veldig ut som at det ikke har noe med bensin å gjøre i det heletatt, selvvom jeg ikke skal utelukke det så kan jeg gå over det, Jeg har vurdert å gå over gasserene, men ville bare se om det var en annen bagatell først, det er bare så merkelig når den går så fint med engang.

Det virker som det skjer uansett bare den når riktig temperatur, det skjer som regel rett etter jeg skal opp i plan etter å ha kjørt en tur i ring problemfritt, altså etter cirka 4-5 min.

Men må bare spørre igjen? er dette powerpacken som mangler? eller såkalt CDI?
dette er lokalisert til høyre for coilene.
https://baatplassen.n...888520787_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Ville kjørt en rolig test-tur på minst 15 - 20 min (går faktisk an å kjøre så lenge uten å plane :wink: ) der du kjører på lavt og mellom turtall. Sjekket om motor går fint da. Du får da også avkreftet at det ikke er noe problem med kjøling.

 

Hvis dette virker OK, og motoren tuller med en gang du gir på full gass, kan det godt dreie seg om møkk / avleiring i hoveddyse / luftkanaler som hører sammen med hoveddyse. Hvis hoveddyse er delvis tett, vil du få helt feil blandingsforhold mellom luft og bensin. Kan godt være det er dette som skaper risting i motor. Vil føre til at motoren "sperrer".

 

Sjekk flottør også.

Link to post
Share on other sites

Du må nok bare bite i det sure eplet og ta av forgassere. Og ta en grundig rens. Sjekk slitasje på flottørnål samtidig, slik at du er sikker på at flottør fungerer som den skal.

 

For meg ser det ut som motor kveles av enten for lite eller for mye bensin.

Link to post
Share on other sites

tok en liten overhaling igår, skal snart sette den i bøtta å la den gå varm så ser vi.

Drenerte forgasserne, byttet plugger, sjekket under svinghjul, ser ut til at dette er byttet til noe nyere cdi og tennspole.
Neste blir evt kondensfjerner i tanken bare for å være sikker, det ser ut til at den får nok bensin, selvvom jeg ikke kan være helt sikker såklart.



Okei, fikk ikke postet inlegget før jeg gikk ut å prøvde, det samme skjer..
Den får turtall også på vei ned igjen på turtallet så napper den en gang hver gang vi ruser den.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...