Jump to content

Oppussing av herwa 16, tips og råd ønskes


christian j

Recommended Posts

Hei har akkurat fått tak på en herva 16 ca 65 mod ser det ligger noen på nett med mye fin innredning i tre har lite erfaring me det men kan støpe i glassfiber så er usikker på hva jeg burde gjøre skråget er helt fint har aldri vært slipt ned støpekantene fra formen er der enda men noen har laget noe greier i malt kryssfiner oppå båten

bilde

Link to post
Share on other sites

Flott å se at det er noen som har tar rede på gamle plastbåter og det er mulig å få de veldig fine, se blant annet denne https://baatplassen.no/i/topic/87096-prosjekt-vestfjord/

 

 

Din Herva har blitt fin med et klassisk tredekk a la

 

bilde

 

Jeg ville ha startet med å fjerne alt av treverk som er plastet inn og så da det derifra.

Søk på nettet og bygg deg opp litt kunnskap før du setter i gang, så blir dette bra.

Anbefaler å se litt på sidene til http://www.westsystem.no/ mange gode tips for reparasjon og konstruksjon.

Link to post
Share on other sites

Båten er tatt ut av formen og ikke slipt / lakket sporene etter sjøtene i formen er der enda

Kommer nok til å legge tid i denne båten finn mye tips å råd hær :-)

Er bare kryssfiner som er skrudd oppå båten ingen uorginal støp

 

Den har forøvrig kun en tiliger eier og hatt 5 hk på hekken i ferskvann

 

Ka brukes vanlivis til natingen mellom bordene på dekk og lønne det seg å legge kryssfiner under for stabilitet??

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Da er man litt i gang måtte selvsagt begynne å regne ...

Folk hær og på museumet jeg fikk link til anbefale å bevare så mye originalt som mulig .

Tenke da kansje bare slipe skroget lett å lakke .

Rubbe (går det å spakle finerplater?)lakke med rød dekket.

Ny vindusramme i eik me et lite tak over ca en 40 cm

Nye retro stoler og ratt

Har en 71 mod yamaha 55 hk

Snakket med tidligere eiers sønn oppbygget oppå er ca like gammelt som båten

Link to post
Share on other sites

kjenner ikke båten, men den paddeflate bunnen tilsier at skal du få brukt alle 55 hestene så bør det være ganske stille på sjøen :smiley:

 

...men man må jo ikke nødvendigvis bruke alle hestene hele tida..

 

du har sikkert sett denne: http://www.agderkultur.no/Herwa/Side1.htm

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fin denne :smiley:

 

Kjøpte en Kavaler 444 kjøpt ca 1996 og fjernet skummet i bunnet, plastet igjen og lakkerte hele båten i 1997

Denne Kavaler var kjøpt i Trondheim 1964 av den jeg kjøpte den av, speilet var sagd ned for å passe kort stamme.

 

 

Solgte denne ca 2011 til ett par Polske kjøpere.

Båten var meget stødig men tung som bly.

 

Vindskjerm og dekk ble solgt som ekstrautstyr og kunne festes.

 

bilde

 

Jeg brukte Topcoat - farget polyester + Hardtop - tokomponent klarlakk noen steder som toppstrøk.

+ korthåret rull.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...