Jump to content

Kjørte annens båt på grunn, må jeg betale for skaden?


olethomas

Recommended Posts

Hei,vet ikke om dette er rette å stille spørsmål om her,men kansje noen har vært i samme sitvasjon og vet mere en meg.
Jeg kjørte en scand 27 etter oppfrdring fra eier inn et trangt grundt sund.Det var mørkt. Sakte i gir,litt i fri,så i gir.osv.Vi merket såvidt grunnberøring ned kjølen,og da sa eieren dette gjør jeg selv. Joda, bauoropellen rett mot styrbord og ut av sundet på motsatt side av der vi kom inn og da traff vi godt på. Det var som å kjøre over en fartsdemper..:) Det blei vibrasjon. Dagen etter ringer han meg og sier at dette synes han jeg kan bli med å betale. Jo jeg tenkte det var jeg som styrte mot sundet, så jeg sa det var greit. Jeg la til at vi tar opp båten og kontrollerer akslingen også. Jeg viste at retting av aksel og propell koster ca 2500,-kr hvis det ikke er for ille. Jeg tilbydde meg også og ta med propell på verksted da jeg jobber i nærheten. Dette gjorde han akkurat som han ville med.Kjøpte NY aksel og NY propell til 20.000,- med oppløft og utsetting av båt. Altså 10.000,- på hver isteden for kansje 2000,- Altså mitt spørsmål er:
Har han krav på alt nytt eller er det tilstrekkelig og få det repartert. Dette er en ca 20 år gammel båt tror jeg.Hvis han i hele tatt egentlig har krav på noe.
Setter stor pris på utalelser om dette. Gjerne link til lover om lign. også. :confused:

Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var "Krav til ny propell eller reprasjon?"
Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at eier var med ombord da det skjedde? At han sto ved siden av deg og bivånet det hele, og hadde oppfordret deg til å ta roret? Og gjerne var den som bestemte at dere skulle gå gjennom det sundet? Da mener jeg han var den som var ansvarlig og hadde kommandoen og derfor må ta regninga selv, evt. på forsikringa. Å dele kostnaden ut på en tilfeldig rormann hører ingensteds hjemme. Og det er i hvertfall ikke godt kameratskap.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Han har neppe krav på noe som helst. At du vil være med og betale på å reparere er flott , men å kjøpe nytt helt unødvendig skal du ikke betale. Ringer du ett forsikringsselskap og sjekker med en skadenehandler får du nok svaret at de reparerer hvis det går an. Dette burde vært tatt på forsikringen.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med MaSa. Forstår jeg situasjonen rett, så var det uansett eieren som "førte" båten selv om du sto ved roret.

Dessuten så virker det jo som om mesteparten av skaden skjedde ETTER at han tok over roret?

 

Å forvente at du skal betale halvparten av nytt utstyr når brukt eller reparasjon sannsynligvis er nærmest like bra er jo helt vanvittig...

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har det vært slik at du lånte båten og dette hendte så måtte du nok ha betalt alt eller delvis. Men ikke som du forteller. Jeg ser på det at eier er med og gir kommandoer så blir han da kaptein om bord og har alt ansvar. Men hvis du satt ved roret og kjørte der du ikke skulle kjøre så blir det vel kanskje litt annerledes og det blir vel greit å dele på regningen.

Link to post
Share on other sites

Å dele kostnaden ut på en tilfeldig rormann hører ingensteds hjemme. Og det er i hvertfall ikke godt kameratskap.....

 

Helt enig. Det er vel ingen som gidder være med på båttur om de plutselig skal få en regning på tusenvis av kroner i fanget fordi skippern fokker opp.

Link to post
Share on other sites

Dette var svært pussig, det er eier som er ansvarlig for båten, spes når han står ved siden av deg mens du styrer. I tillegg er det dårlig å kjøpe utstyr/påta deg kostnader uten å avklare det på forhånd. Håper ikke dette er en nær kompis...

 

Jeg ville tatt en skikkelig prat, mye løser seg ved å være ærlig å si hva du føler. Så blir det spennende å se hva han tenker når han har fått ditt syn på saken.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Unntaket er vel kanskje om eier av båten feks var ruset og derfor ikke i stand til å føre båten selv, da hviler vel det hele og fulle ansvar på den som faktisk står ved roret?

 

Om man har sagt seg villig til å føre båten fordi eier ikke er i stand til å gjøre det selv, uansett grunn, så tar man vel ansvaret også?

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen som opptrer som selvassurandører i en slik målestokk. Er man det skyldes det at man ikke engang har råd til betale kaskodelen og langt mindre noen skader.

 

Bare henvis han til kaskoforsikringen du, og om du mener at du er betydelig ansvarlig for skaden i form av at du har gjort noe grovt uaktsomt uten hans samtykke kan du jo tilby å være med på å dekke egenandelen, vanligvis begrenset til 2 - 4 000 kroner som std. for båtforsikring.

 

Har han ikke kasko har han et problem. Ikke du om det er som beskrevet.

 

Her kan du lese litt mer om båtforsikringer. Kasko er det eneste som gjelder: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/b%C3%A5tforsikring-lovlig-lureri

Link to post
Share on other sites

Unntaket er vel kanskje om eier av båten feks var ruset og derfor ikke i stand til å føre båten selv, da hviler vel det hele og fulle ansvar på den som faktisk står ved roret?

 

Om man har sagt seg villig til å føre båten fordi eier ikke er i stand til å gjøre det selv, uansett grunn, så tar man vel ansvaret også?

 

Jeg satt og tenkte på den også, for i den situasjonen trådstarter beskriver er det rimelig lett å mene hva som er rett. Men hvordan stiller situasjonen seg om eier av båten har tatt seg noen øl og overlater ansvaret for båten til en annen? Da er vel han ikke lenger kaptein, men kun eier... Samtidig må den som tar over da akseptere ansvaret... og det er vel ikke like lett å få til, så jeg tenker vel at eier sitter med ansvaret nesten hele tiden.

 

Unntaket er vel om fører av båten opptrer uaktsomt.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

I alle tilfelle mener jeg at man snakker kaskosak. Det vil være helt urimelig som privatperson å bli stilt til økonomisk ansvar for de summer som er i spill i denne målestokken om uhellet skulle være ute.

 

Forutsetter at det ikke har vært grov uaktsomhet inne i bildet men det finner nok forsikringsselskapene ut av.

 

Er det slik at dette fartøyet ikke har noen kaskoforsikring, og ble du isåfall opplyst om dette i forkant av turen, ansvarsforhold ved skade etc.?

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært artig å lese eiers syn på saken. Men ut fra trådstarters beskrivelse kan jeg ikke se at noen andre enn eier har noe som helst ansvar for påløpte kostnader...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Spekulerer fritt, mangler mye informasjon her. Som feks hvorfor eier av båten ikke selv førte den?

 

Det at eier har overlatt ansvaret for å føre båten, av en eller annen grunn, understreker vel at at eier av båten for tiden ikke er i stand til å ta gode avgjørelser, i hvertfall om det dreier seg om rus.

 

Om en da tar ordre fra en ruset person/eier og kjører båten på grunn så må en vel være svært nær grov uaktsomeht? Om ikke opplagt grov uaktsomhet?

 

------------------

Vi vet jo ikke om det/rus er tilfellet her og forøvrig enig i alle tanker ifht "vennskap" og at man selvsagt må ta det på forsikringa. Men tipper det ikke er noen forsikring her siden kravet kommer?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide at trådstarter kommer på banen og kommenterer innleggene så langt? Som jeg, og de fleste andre (?), forstår situasjonen kan det være liten tvil om at eier må ta det hele og fulle ansvaret i denne saken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg har hatt en kompis til rors , og gått på grunn mens han kjørte hvor jeg pekte. Jeg påtok meg det fulle ansvaret - han gjorde jo bare så han fikk beskjed om.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Godt TS sin kompis ikkje hadde dyrere båt, eller fikk dyrere skade.

Eg kan ikkje sjå for meg at eg kjenner nokon som ville håndtert saken så simpelt som denne kompisen. Men man kjenner ingen før det er snakk om penger. Tilby 4000 i egenandel for kasko er min anbefaling, og så trekker du fra kraftig timelønn for skippring og evt andre dugnader du har vert med på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...