Jump to content

Test av slanger til kjølesystemet


Komodo

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått testet noen slanger til. Kanskje ikke verdens viktigste test, men er man nysgjerrig så er man nysgjerrig :smiley: Samtidig er det jo litt greit å finne ut hva som er det svake punktet i slike systemer, slange, nipler eller slangeklemmer.

 

Niplene jeg brukte til testen var denne

bilde

 

Dette er en 16mm slangenippel fra Biltema med R1/2" gjenger. Den er av den såkalte "avsinkningsfrie kvaliteten. For de som er nysgjerrig på om den er bra eller dårlig har jeg testet den i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/

 

Og denne

bilde

 

I mangel av nipler laget jeg denne i full fart. Det er en 1/2" syrefast gjengenippel som jeg har sveiset på en 17mm rørstuss av Duplex. Rørstussen satte jeg i dreiebenken og laget noen spor for at slangen skulle gripe, ellers er slike rørstusser litt for glatte. Har opplevd at kjøleslanger har hoppet av slike glatte rustfrie rør og det er ikke noe gøy.

 

Først ut var denne slangen

bilde

 

Dette var en armert gummislange som virket veldig myk i gummien og ganske tynn. Regnet ikke med at den skulle tåle så mye. Den var ikke stemplet med navn eller trykk, men en rekke kryptisk merking.

 

Overraskende nok gikk trykket opp i 25 bar før noe skjedde. Det hørtes litt knatring (armeringen som røk), og så slo det ut ei blære.

bilde

 

Nysgjerrig som jeg er fortsatte jeg å pumpe for å se hva som skjedde. Det endte med at den sprakk i blæra

bilde

 

 

Den neste slangen var denne slangen fra Gates. Den var merket med sprengtrykk 60 bar.

bilde

 

Jeg regnet vel egentlig ikke med å få trykk nok til å sprenge denne. Manometeret jeg hadde tatt med gikk også bare til 40 bar. For moro skyld begynte jeg testen med enkel slangeklemme på den ene nippelen.

bilde

 

Ved litt over 20 bar begynte det å piple i den ene slangen

bilde

 

Jeg ettertrakk slangeklemmen og satte på en til. Begge var rustfrie fra Biltema.

bilde

 

Da ble det atter tett, og jeg økte trykket til ca 42 bar. Dette var utenfor rangen til manometeret, så jeg stoppet der. Ville ikke ødelegge manometeret heller. Men jeg må i grunn si at jeg var overrasket over at vanlige slangeklemmer på slangenippel holdt ved dette trykket! Særlig med disse utskjelte klemmene fra BT!!

bilde

Link to post
Share on other sites

Neste slange som skulle til pers var denne. Den var stemplet med 10 bar, og så vidt jeg husker ble den kjøpt inn på Biltema for noen år siden.

bilde

 

Overraskende nok tålte slangen mer enn manometeret!

bilde

 

Slangen var så hard i gummien at jeg bare klarte å få den litt innpå nippelen, så en slangeklemme var alt det var plass til. Likevel holdt den altså bortimot 50 bar uten å mukke :thumbsup:

bilde

 

 

Det jeg merket meg når jeg testet disse slangene var at ved økning av trykket begynte det vet et eller annet trykk gjerne å lekke litt mellom slange og nippel. Selv om slangeklemma var trekt til så hardt jeg turte i utgangspunktet, kunne jeg da stramme den litt til uten å dra hardere. Moralen må være at man bør ettertrekke alle slangeklemmer etter å ha kjørt litt.

 

Det var også noen slangeklemmer som ikke holdt mål. Jeg brukte slangeklemmetrekker og trakk til ganske hardt. De klemmene som ikke tåler å bli hardt trekt til er det bare å kaste rett i søpla. Klemmene fra Biltema holdt stort sett mål, bare en tålte ikke å bli trekt til og gikk i bosset.

 

Neste slange ut i testen er en 13 mm slange som jeg har brukt både på glykolsiden mellom motor og bereder og til varmt vann.

bilde

 

bilde

 

16mm nipler ble byttet ut med en på 12 og en på 13mm, man tager hvad man haver :smiley:

bilde

 

Også denne slangen holdt vesentlig mer enn jeg hadde regnet med.

bilde

 

Her er trykket oppe i ca 50 bar, og det er ingen tegn til at slangen gir tapt! Og selv ved dette trykket virker det som om det går helt greit med enkle slangeklemmer.

 

Jeg får visst låne med meg et manometer som går litt høyere hvis jeg skal få sprengt noen flere slager :giggle:

 

I reolen lå det også noen armerte PVC slanger. Noen som vet hva disse tåler?

bilde

 

To av dem ble testet. Legger ut resultatet i morgen, nå er det kveld :sleep:

Link to post
Share on other sites

Gøyal test;) har du noen gamle / brukte slanger liggende du kan teste? Jeg tenker at jevnlig kontroll/utskifting kanskje er viktigere enn dobble klemmer og de dyreste/beste klemmene/slangene? ref. hvor hyppig f.eks gass slanger skal skiftes. Testen din antyder vel foreløpig at "det meste" holder til vanlig bruk, hadde vært fint å vite om det er noe forskjell i holdbarhet oxo.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Ja, det er gamle slanger som har ligget i en kasse som er testet. Noen har vært brukt, andre ikke. Som du sier antyder jo resultatene at det meste er godt nok, men det er allikevel store forskjeller. Gates-slangen med 60 bar sprengtrykk (påstemplet) er vel en klar favoritt så langt, men 10 bars slangen fra Biltema overrasket jo også stort. Begge disse slangene tålte behandlingen de fikk uten synlige skader. Skal se om jeg får koblet til et 100 bars manometer og kjørt dem i filler også :giggle: Et sted må de jo ryke.

 

Forskjell i holdbarhet har jeg nok ikke mulighet til å teste, litt usikker på hvordan det skulle foregått. Nå er det jo slik at gummi er ferskvare, men det er utrolig forskjell på gummikvaliteter. Noen er jo morkne når man tar dem ut av butikken, andre holder i 10 eller 20 år. Jeg har for eksempel brent meg på å kjøpe gummi på Biltema noen ganger. Det har vært både slanger som dette og gummihjul som har hatt krakkilert gummi når jeg har pakket det opp, ganske irriterende. De slangene jeg har testet nå har ikke vært morkne og krakkilerte, men alle som har revnet har røket på den måten at vevingen i armeringen har spjæret først. Morken gummi har altså ikke vært det bristende punkt, men det kan være at armeringen har vært morken. Den eneste slangen jeg har reagert på er i grunn den første jeg testet som kun holdt 20 bar.

 

Ellers vil jeg vel si at det mest interessante jeg har funnet ut er at så lenge slange og nippel har bra passform holder det lenge med en slangeklemme. Ref. 10 barsslangen som holdt 50 bar selv om slangen bare var halvveis på nippelen og med en klemme!

 

Nå er det jo verd å merke seg at jeg kun har testet med kaldt vann, med vann opp mot 100 grader blir gummien mykere og smidigere, så da vil det være grunn til å anta at slangeklemma utøver mindre klemkraft på slangen men den fare at slangen kan glippe. Det er nok imidlertid størst fare på slanger av termoplast (eks. disse klare armerte pvc slangene). Termoplast blir gradvis mykere ved oppvarming helt til den smelter, mens gummi er en type herdeplast som ikke smelter.

Link to post
Share on other sites

En bit rød varmtvannslange fra BT er nå stappet i en konvolutt og blir sendt til deg i morgen. Den pakken med "det rare i", ankom forresten din lokale Kiwi-butikk i går.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg ikke flere gummislanger, men nysgjerrigheten var ikke helt stilt ennå :smiley:

 

Siden jeg har en del armerte pvc slanger i båten også tenkte jeg det var greit å vite litt om begrensningene på dem også.

 

Jeg hadde slanger fra flere forskjellige produsenter, først ut var denne

bilde

 

Den tålte faktisk overraskende mye trykk. Etter hvert som trykket økte este den som en ballong, men den tålte faktisk ca 40 bar før noe skjedde. Det som skjedde var at når jeg holdt dette trykket en liten stund så begynte den å briste. Som vanlig måtte jeg også ta av trykket og ettertrekke slangeklemmene.

 

Etter en liten stund med samme trykk så den slik ut

bilde

 

Som vanlig var det armeringen som røk og slangen antok en form som en boa som har slukt et bytte.

 

Den neste slangen var denne. Tilsynelatende lik, men fra en annen produsent. Den var også gammel og gulnet, så jeg hadde vel ikke helt troa på at den skulle tåle like mye.

bilde

 

Den var merket med 13 bar / 20 grader

bilde

 

Når trykket økte var det litt leit å få klemmene til å holde tett. Niplene jeg brukte nå var imidlertid så korte at jeg ikke så noen funksjon i å bruke doble klemmer. Men ved litt ettertrekking ble det tett.

bilde

 

Manometeret ble mer og mer tynet, men denne slangen fikk jeg ikke tatt livet av

bilde

 

Men det kan ikke ha vært mye om å gjøre :giggle:

bilde

 

Jeg synes uansett det var overraskende at slangen holdt tett ved ca 50 bar og med enkle slangeklemmer. Klemmene her er ikke rustfrie vel og merke.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje verdt å legge merke til hva TESS skriver, spesielt om temperatur:

Armert klar PVC-slange for vann, luft, gasser, kjemikalier og trykkluftsystemer. Lett å holde ren.

Brukere: Auto, Entreprenør, Fiske, Havbruk, Maritim/skip, Mekanisk industri, Olje og gass, Smelteverk, Stat og kommune.

Innvendig: Transparent PVC.

Innlegg: Flettet polyester.

Utvendig: Transparent PVC.

Temperatur: -5 °C - +60 °C.

Merknader: Arbeids- og sprengtrykk oppgitt ved 20 °C. Faller ved økende temperatur, konferer TESS. Ved maks. temperatur 60 °C er arbeidstrykket 40 % av oppgitt.

 

Hmm det ble smått, vet ikke hvorfor.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som hadde vært interessant å få testet var med varmt vann, gjerne opp til 80oC. Jeg hadde tidligere slike slanger som på bildet ditt under, og når med slangene ble myke, måtte jeg etter hvert dra til på slangeklemmene til de nesten klemte slangene i filler. Og like vel kunne jeg få lekkasje med standardklemmer.

 

Ellers håper jeg du bruker vernebriller eller står slik plassert at du ikke risikerer å få noe i ansiktet når noe ryker når du pumper opp trykket til 50 bar. På jobben testet jeg i sin tid Liion batterier nedsenket i silikon i en solid stålbeholder opp til 300 bar. Da sto jeg og styrte pumpen i et rom ved siden av med tykke pleksiglassvinduer inn mot testutstyret. Dette var batterier som skulle brukes i Hugin, en AUV utviklet av Kongsberg og FFI som skulle tåle trykket på 3000m dyp.

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er klart at denne testen har en veldig begrenset gyldighet så lenge den er utført med kaldt vann. Tenkte egentlig at jeg skulle brukt varmt vann, men et sted må man jo begynne. Utgangspunktet var jo egentlig bare at jeg skulle gjøre en tetthetsprøve på de hjemmelagede T-stykkene i første innlegg. Men så fant jeg ut at det hadde vært interessant å avdekke hva som er svakeste punkt i et slikt system. Er det slangen, slangeklemma eller at slangen glipper på nippelen?

 

Hvis jeg skal trekke en konklusjon så langt må det være:

  • Det bør være en fast pasning mellom slange og nippel. Niplene bør ha skarpe riller. På pvc slanger kan gjerne nippelen være enda tykkere slik at slangen må varmes litt for å entre. På gummislanger bør ikke nippelen være veldig mye tykkere enn innerdiameter på slangen (en mm opp er passe), da blir den utsatt for krakkilering der gummien er strekt.
  • Slangeklemmene må være av den solide typen. Billige rustfrie klemmer fra Biltema holdt mål, andre holdt ikke mål. Klemma må tåle at man trekker til med slangeklemmetrekker til man kjenner at slangen er godt komprimert. Hvis ikke klemma glipper når man trekker til hardt er det bare å kaste den og kjøpe en annen type.
  • De fleste slanger tåler vesentlig mer enn de er oppgitt for, men unntak finnes.
  • Vær obs på at gummislanger ikke må legges opp med krapp bøyeradius, da morkner de ytterst i bøyen.
Link to post
Share on other sites

Et par bilder for å illustrere.

 

Slangene til dusjen på badeplattformen er lagt opp på denne måten. Den øverste slangen har alt for skarp bøyeradius.

bilde

 

Resultatet ser vi her:

bilde

 

Oppdaget dette ved rengjøring når båten skulle på vannet. Bøyen skal nå vekk, 90 graders bend ligger nå i bilen for montering :thumbsup:

 

Denne slangenippelen fra Biltema var ikke den letteste å få tett:

bilde

 

Det sylindriske partiet er bare 15mm, så slangene måtte trekkes sammen for å tette. På denne måtte jeg bruke doble klemmer for å få det tett. Ellers så merket jeg at når trykket ble høyt skled slangen på nippelen til den ene klemma stoppet mot mothaken. Da så det slik ut:

bilde

 

Jeg følte ikke den nippelen som så sikker som de jeg hadde laget selv. Der brukte jeg et 17mm rør som jeg dreiet spor i (bilder lengre opp). Da var slangene faste å presse på, men det var lett å få tett og de flyttet seg ikke en millimeter.

Link to post
Share on other sites

En bit rød varmtvannslange fra BT er nå stappet i en konvolutt og blir sendt til deg

 

Jeg har dessverre ikke fått sprengt slangen din Lars, men jeg tok en titt på den i stad. Jeg stiller meg litt undrende til om den egentlig er noe mer egnet til varmt vann enn de vanlige transparente armerte slangene som jeg har testet lengre opp. Jeg kappet av en bit og sjekket med propanbrenneren, og både inner og ytterlaget er termoplast. Om den er noe bedre enn den klare er jeg skeptisk på, da tror jeg du bør over på gummislange, f.eks. den blå du ser bilde av i innlegget over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...