larole Startet 28.Juni.2014 Del på Facebook Startet 28.Juni.2014 I går tok jeg nedi bunnen med båten min. Etter kort tid gikk temperaturen over 100 grader og kjølevesken sprutet ut i motorromet. Det er en Volvo AQD40 130 HK fra 1984. Er det noen av dere som har tips til hvordan jeg kan løse dette? Det var en sand/blåskjellbunn så jeg tror jo strengt tatt at noe er tett. mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne_F Svart 28.Juni.2014 Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 Sjekket sjøvannsfilter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 ja, der var det litt sand og rusk. Startet igjen og ruste den litt, da blir den varm igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 9725 Svart 28.Juni.2014 Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 (redigert) Mulig du har fyllt opp inntaket og/eller inntaksslangen før filteret med grus? Uansett ser du jo på utkastet i eksoset om du har gjennomstrømning eller ikke. Skru opp filteret og spyl/stak baklengs ut inntaksslangen med en vannslange? Redigert 28.Juni.2014 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 Kan jeg stappe en slange nedi filteret og spyle? Jeg er ikke så veldig kjent med kjølesystemet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 Eksosen kommer vel ut under vann såvidt jeg har skjønt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne_F Svart 28.Juni.2014 Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 Nå kjenner ikke jeg motoren din, men du bør kunne stappe en slange ned i slangen til kjølevannsinntaket å spyle i vei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 28.Juni.2014 Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 Kan hende impelleren har fått litt medfart av grus, skjell og gjørme som ble dratt inn ved grunnberøringen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 det er mulig ja, tenker at jeg sjekker impeller og uansett spyler. Da bør det gå veien Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 28.Juni.2014 Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 Løys slangen som går inn på sjøvannspumpe,å spyl tilbake.Kan vere tett bak i drevet,og da vil s slangen kunne suges flat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Nå har jeg endelig hatt tid til å se litt på dette: 1) Impelleren virker å være helt upåvirket. Den ble skiftet i våres, og ser helt fin ut. 2) Det er ikke tett i selve inntaket. Jeg har løsnet slangen langt bak, og kan både blåse luft ut, og suge vann inn. 3) Motoren kan gå i ca 6-7 minutter på relativt høyt turtall, før temperaturen stiger hurtig til over 80 grader, da stopper jeg den. I og med at impelleren ser fin ut, er da sjansen stor for at noe ´veldig dyrt´ er ødelagt? Tipper at jeg på levere inn dritten.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 (redigert) Et "billig" sjekketrix: Sjekk ledningsforbindelsen til temperaturgiveren. Den er vanligvis nær termostathuset. Kan ha blitt ulaget når du gikk på. Alt, start motoren og kjenn på temperaturen på eksosmanifoilen, den er oftest sjøvannskjølt og er den "kald" på tomgang er det mulighet for feil i: - Temperaturgiver. - Tett varmeveksler - Feil med termostat For å begynne med noe... Er manifoilen kald har du vanngjennomstrømning fra sjøvannsinntak til eksos og problemet må være relatert til motor. Redigert 25.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Dersom grunnberøringen var lett slik at selve drevet ikke ble skadet bør ikke dette nødvendigvis bli dyrt. Jeg tipper at du har hatt en latent svakhet i sjøvvannskretsen som har blitt utløst av grunnberøringen. Dette kan f .eks. være delvis gjentettet vanninntak eller den såkalte S-slangen mellom drevet og transom. Denne slangen vil etterhvert delaminere innvendig slik at vannstrømmen hindres. Desverre har VP ikke angitt noe bytteintervall på denne, noe som kunne spart mange for unødig frustrasjon. Du bør få løftet båten slik at du kan inspisere drevet og vanninntaket. Da tipper jeg at du finner ut av dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Sitter ikke sjøvannsfilteret etter pumpa på denne? I så fall skal det vel komme bra sprut opp av filteret om du tar av lokket og starter opp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 ja, og det gjør det. Det er full fyr nedi der...... vannet spruter opp når jeg kjører motoren med åpent filter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Kan skyldes at kjølekretsen er i ferd med å tette seg. Ville skjedd uavhengig om du går på grunn eller ikke. Hvis du tar ut termostaten og kjører motor finner du ut om det er innvendig kjøling eller utvendig som gir problemet. Er det utvendig vil motoren fortsette å bli varm, selv uten termostat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Jeg sitter med følelsen av at det ikke er tett noe sted. Kan det ha vært tett, motoren koker på 120 grader, og termostaten går i stykker. Nå er det ikke tett, men en ødelagt termostat gjør at motoren blir varm? Er det vanskelig å bytte termostaten på en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Ai ai ai, nå har jeg litt mer informasjon her ja. Så at det var tomt for ferskvann i kjølingen!! Fylte denne og motoren gikk fint, mente da at jeg hadde sjekket det tidligere... Uansett, når jeg slår av motoren så hører jeg at det renner vann og kjøleveske ned i kjølen. Til min store skrekk ser jeg at det kommer ut fra en pakning langt nede i motoren, og denne virker å gå rundt hele motoren. Er vel sannsynlig at det er toppakningen? Det er nede til høyre for den tydelige mutteren, og til venstre for den andre stangen. Er dette toppakningen, og i så fall......hvor ille er jeg egentlig ute? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Kan man ikke laste opp videoer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Ødelagt kjølevannspumpe på ferskvannssiden. Er til reperasjon nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Da burde det bli bra igjen:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Kan informere om at denne pakningen du snakker om er ikkje er toppakningen, dett er bunnpannen pakningen så det er ikkje her det kommer ut. Frostvæsken renner bare langs kanten på pakningen. Vist det svetter litt her (noe som er heilt normalt for alderen) vil det i såfall bare vera olje. Var det vannpumpen som var årsaken til lekasjen? Vist ikkje har eg tru på at det muligens er pakningene på eksosmanifoilden som lekker etter at den nå har gått varm eit par ganger. Kan selfølgelig være toppakningen også, evt kjølerør på motoren. Eg ville ha skaffet meg ein diagnose time å fått med ein mekaniker på prøvtur for å lokalisere lekasjen. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Det var vannpumpen som var synderen ja. 6000,- for ny pumpe + arbeid Uansett - takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Njoger Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Tenkte å spørre deg, sidan du tydeligvis har sjekka det meste når det gjelder kjøling på lik motor som eg har: Veit du kor temperaturgiveren sit på AQD40? Har du tegning eller/bilde som viser det? Eg har nemlig problemer med at temperaturinstrumentet viser riktig temp opp til ca 70+, og så detter det ned til 0... Har sjekka koblinger og ledninger på instrumentet, men ikkje på giveren.. Eg har leita på nettet lenge, men finn ikkje tegninger som viser kor tempsensoren er... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Et annet lite tips er at DP290 drev har et lite inntakshull helt nederst vendt fremover i tillegg til inntaket på hver side av drevet, dersom dette gror igjen eller tettes på annen måte så vil ikke motor få nok kjøling under belastning. Oppdaget dette på min tidligere båt som slet veldig med nok kjøling KAD42. Etter at jeg fikk rensket opp hullet var problemet borte. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.