Jump to content

Volvo Penta går varm etter lett grunnstøting AQD40 130 HK ´84


larole

Recommended Posts

I går tok jeg nedi bunnen med båten min. Etter kort tid gikk temperaturen over 100 grader og kjølevesken sprutet ut i motorromet.

 

Det er en Volvo AQD40 130 HK fra 1984.

 

Er det noen av dere som har tips til hvordan jeg kan løse dette? Det var en sand/blåskjellbunn så jeg tror jo strengt tatt at noe er tett.

 

mvh Ole B

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg endelig hatt tid til å se litt på dette:

 

1) Impelleren virker å være helt upåvirket. Den ble skiftet i våres, og ser helt fin ut.

 

2) Det er ikke tett i selve inntaket. Jeg har løsnet slangen langt bak, og kan både blåse luft ut, og suge vann inn.

 

3) Motoren kan gå i ca 6-7 minutter på relativt høyt turtall, før temperaturen stiger hurtig til over 80 grader, da stopper jeg den.

 

 

I og med at impelleren ser fin ut, er da sjansen stor for at noe ´veldig dyrt´ er ødelagt?

 

Tipper at jeg på levere inn dritten.... :sad:

Link to post
Share on other sites

Et "billig" sjekketrix:

 

Sjekk ledningsforbindelsen til temperaturgiveren. Den er vanligvis nær termostathuset.

 

Kan ha blitt ulaget når du gikk på.

 

 

Alt, start motoren og kjenn på temperaturen på eksosmanifoilen, den er oftest sjøvannskjølt og er den "kald" på tomgang er det mulighet for feil i:

 

- Temperaturgiver.

- Tett varmeveksler

- Feil med termostat

 

For å begynne med noe...

 

Er manifoilen kald har du vanngjennomstrømning fra sjøvannsinntak til eksos og problemet må være relatert til motor.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dersom grunnberøringen var lett slik at selve drevet ikke ble skadet bør ikke dette nødvendigvis bli dyrt.

 

Jeg tipper at du har hatt en latent svakhet i sjøvvannskretsen som har blitt utløst av grunnberøringen. Dette kan f .eks. være delvis gjentettet vanninntak eller den såkalte S-slangen mellom drevet og transom. Denne slangen vil etterhvert delaminere innvendig slik at vannstrømmen hindres. Desverre har VP ikke angitt noe bytteintervall på denne, noe som kunne spart mange for unødig frustrasjon.

 

Du bør få løftet båten slik at du kan inspisere drevet og vanninntaket. Da tipper jeg at du finner ut av dette.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kan skyldes at kjølekretsen er i ferd med å tette seg. Ville skjedd uavhengig om du går på grunn eller ikke. Hvis du tar ut termostaten og kjører motor finner du ut om det er innvendig kjøling eller utvendig som gir problemet. Er det utvendig vil motoren fortsette å bli varm, selv uten termostat.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med følelsen av at det ikke er tett noe sted. Kan det ha vært tett, motoren koker på 120 grader, og termostaten går i stykker. Nå er det ikke tett, men en ødelagt termostat gjør at motoren blir varm?

 

Er det vanskelig å bytte termostaten på en slik motor?

Link to post
Share on other sites

Ai ai ai, nå har jeg litt mer informasjon her ja. Så at det var tomt for ferskvann i kjølingen!! Fylte denne og motoren gikk fint, mente da at jeg hadde sjekket det tidligere...

 

Uansett, når jeg slår av motoren så hører jeg at det renner vann og kjøleveske ned i kjølen. Til min store skrekk ser jeg at det kommer ut fra en pakning langt nede i motoren, og denne virker å gå rundt hele motoren. Er vel sannsynlig at det er toppakningen?

 

Det er nede til høyre for den tydelige mutteren, og til venstre for den andre stangen. Er dette toppakningen, og i så fall......hvor ille er jeg egentlig ute?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kan informere om at denne pakningen du snakker om er ikkje er toppakningen, dett er bunnpannen pakningen så det er ikkje her det kommer ut. Frostvæsken renner bare langs kanten på pakningen. Vist det svetter litt her (noe som er heilt normalt for alderen) vil det i såfall bare vera olje.

 

Var det vannpumpen som var årsaken til lekasjen?

 

Vist ikkje har eg tru på at det muligens er pakningene på eksosmanifoilden som lekker etter at den nå har gått varm eit par ganger. Kan selfølgelig være toppakningen også, evt kjølerør på motoren. Eg ville ha skaffet meg ein diagnose time å fått med ein mekaniker på prøvtur for å lokalisere lekasjen.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Tenkte å spørre deg, sidan du tydeligvis har sjekka det meste når det gjelder kjøling på lik motor som eg har: 

 

Veit du kor temperaturgiveren sit på AQD40? Har du tegning eller/bilde som viser det? Eg har nemlig problemer med at temperaturinstrumentet viser riktig temp opp til ca 70+, og så detter det ned til 0... Har sjekka koblinger og ledninger på instrumentet, men ikkje på giveren..

 

Eg har leita på nettet lenge, men finn ikkje tegninger som viser kor tempsensoren er...

Link to post
Share on other sites

Et annet lite tips er at DP290 drev har et lite inntakshull helt nederst vendt fremover i tillegg til inntaket på hver side av drevet, dersom dette gror igjen eller tettes på annen måte så vil ikke motor få nok kjøling under belastning. Oppdaget dette på min tidligere båt som slet veldig med nok kjøling KAD42. Etter at jeg fikk rensket opp hullet var problemet borte.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...