Jump to content

Volvo penta AQ211, kjølevæske i cyl nr 4, mulig årsak?


Aquamatic

Recommended Posts

Ai ai, dette var ikke greit. Har en windy 9800 med 2 x vp AQ211 som jeg har stelt med i hver kveld den siste mnd for å få den klar til sommerferien. Har hatt den på vannet i 2 uker med noen små turer. I kveld skulle jeg ta en liten runde for å feire at båten var ferieklar. Babord motor dreier en halv omdreining før det er bom stopp - hydrolock - båtferien ble med ett noe fjernere. Så av med alle plugger og kommer det kommer da frostvæske ut fra sylinder nr 4. Krysser fingrene for at dette dreier seg om en toppakning, men ser at det kan være andre årsaker til dette. Vet at det er mange her med svært god kjennskap til disse motorene og lurer da på flg.

 

  1. Er det sannsynlig at råde har tatt skade pga hydrolock?
  2. Jeg har ikke kjølevæske i motoroljen, den har heller ikke kastet ut kjølevæske i kjølesvinet, kan det allikevel være toppakning? Hvilke andre kandidater har man? sprekk i sylinder? Lekkasje mellom topp og manifoil?

Jeg antar at det bare er å brette opp ermene og skru av toppen for å få svaret, men hadde vært fint med noe kvalifisert synsing for å være obs på dette ved demontering.

 

Link to post
Share on other sites

1. Det er umulig å svare på.

 

Så lenge motoren går får man jo vanligvis ikke vannlås ettersom vannet blåses ut, det er når motoren stoppes at vannet renner inn og fyller sylinderen.

Når man så starter motoren med vann i sylinderen så spørs det hvor mye kraft det har vært i rotasjonen før vannet låste sylinderen.

Som regel går dette helt fint, men det har jo forekommet at råder har bøyd seg av slikt

Finn og reparer først lekkasjen, og dersom motoren starter og går normalt etterpå, ville jeg ikke brydd meg noe mer om det.

Det er ingen grunn til å begynne å demontere alt for å sjekke om råden er bøyd, du merker nok i såfall det rimelig raskt.

 

2. Det er nok toppakningen eller eksosen som lekker, det enkleste er vel å ta av manifolden og riser på den siden det gjelder og sjekke om det er lekkasje der først, hvis ikke må toppen av for å sjekke om det er tegn til toppakningsbrudd.

 

Med mindre motoren ikke har vært vinterkonservert så oppstår det svært sjeldent sprekker eller skader i blokk eller topper.

Link to post
Share on other sites

Tskjei, nei disse ble byttet forrige sesong.

 

adeneo, det er gul frostveske(ferskvannskjølt) som kom ut av plugghullet så da er vel topp-pakningen "prime suspect". Jeg skrur av toppen i ettermiddag så får jeg se. Bare å krysse fingra for råden skjønner jeg.

 

Bay_liner, saltvannskjølte manifoiler (nye i fjor), ferskvannskjølt motor.

 

Jeg gambler på at dette dreier seg om en topp-pakning og har bestilt slipesett fra Sarpsborg motor. Så får jeg se når toppen går av i ettermiddag om det var en god investering. Usedvanlig god service på Sarpsborg motor forøvrig, han jeg snakket med på telefonen kom uoppfordret med tips om hva jeg måtte passe på ved montering. Skal komme med rapport når toppen er av i kveld.

Link to post
Share on other sites

Da var toppen av og ble egentlig ikke så mye klokere, ser ikke ingen åpenbare skader på pakning eller sprekk i blokk eller topp, men har lastet opp noen bilder da jeg har null erfaring med dette fra før av. Det var noen tegn på kjølevæske i oljen. Jeg ser også i loggen på vedlikehold at denne motoren måtte etterfylles med 3 dl kjølevæske i fjor. Noen som ser noe unormalt på disse bildene?

 

Det var syl 2 fra venstre som var full av kjølevæske.

 

bilde

 

 

Topp-pakningen på aktuell sylinder:

bilde

 

 

Baksiden av topp-pakning på aktuell sylinder:

bilde

 

Topp på aktuell sylinder:

bilde

 

Topp-pakningen av, det er sylinder nr 2 fra høyre som er aktuell sylinder:

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det var frostvæske? Rusten i sylindren og på ventilen burde tilsi at det ikke er frostvæske som har vært der og at problemet kanskje har vært manifoil/riser sjøvann lekkasje? Bare løskrutt fra hofta men lufter et alternativ.

Hvis motoren din har vært vinterkonservert med Glykol i sjøvannsystemet kan lekkasje i eksosmanifoil gjøre at glykolen lekker inn i en eller flere sylindre,

Har vært ute for svært dårlige tilpassede manifoiler/risere fra Kina (US "brand") som passet så dårlig sammen at lekkasje var umulig å unngå.

Link to post
Share on other sites

Løskrutt fra hofta er bedre enn ingenting for her ser jeg ingen åpenbar defekt. Ja, veska som kom ut var "gulish", men gul av rust eller gul av kjølevæske.. :confused:. Det er kanskje den mest åpenbare forklaringen. Jeg kan ikke skjønne at det skal komme så mye kjølevæske inn i sylinderen på en uke ut i fra tilstanden til topp-pakningen og et sted må det komme fra. Jeg skal skille manifoil og riser og ta en titt på hvordan det ser ut.

Link to post
Share on other sites

På 98 modellene av Merc 7.4 MPI sine originale ex manifoiler/risere var det alvorlige produksjonsfeil som medførte fylling av syliindre med sjøvann mens den ivar avslått.

 

Motorene er veldig stsrtvillige, starter gjerne momentant og når forholdene lå til rette starter faenskapen med totalhavari som resultat.

 

Mener jeg så et servicebulletin på dette.

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Adeneo: Ja jeg stusset også over at pakningen var urund, men de var urunde på samme sted så jeg tenkte mer at dette var en artig design :smiley:. Uansett ikke noe som skulle forårsake mengder av kjølevann i sylinder skjønner jeg.

 

Manifoil/riser er nok da den beste kandidaten, noe jeg ikke hadde konkludert med på egenhånd, det var jo nytt i fjor! Manifoilen er sierra og riser er "no name" kina-vare, antageligvis ikke den beste comboen man kan få tak i. Sommerferien er 3 dager unna så her kjøper jeg bare nytt. Eksisterende combo ble kjøpt på rt-fritid. Får gjøre litt research på kvalitet på riser/manifoil, kanskje kjøpe orginalt denne gangen?

Link to post
Share on other sites

Tok lykta og lyste inn i eksosportenene på manifoilen og ser tydlig at det er rust i bunnen av den aktuelle porten, de andre er "tørre". Satte hageslangen på manifoil/riser og lot det stå i 90 minutter uten at jeg så noe fuktighet i porten. Skilte så manifoil og riser og ser det er så vidt litt rust hvor riser/manifoil møtes (på innsiden i eksoskanalen). Selve pakningsflatene på manifoil og riser er derimot blanke og fine.

 

Bay_liner: vannet jeg helte ut fra manifoil etter "vanntesten" hadde samme gulfarge som kjølevæsken :yesnod:, ihvertfall for en som er fargesvak.

 

Ok, det er en lekkasje fra manifoil/riser som har fylt sylinderen med væske (saltvann), jeg ser ingen tydelige tegn på pakningbrudd på manifoil/riser, men ser tydelig rust i bunn av aktuell eksosport.

 

Hmm, hvor mye skal jeg bytte ut mon tro?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte samme manifoil/mellomstykker men for Mercruiser, Kinavare frasamme sted som du og produksjonsnøyaktigheten var så dårlig at det var kul umulig å få det tett med normal montering enn si veldig omstendig bruk av egnet pakningsmasse. Her er mellomstykkene under avretting - se bildene under - til orientering. Mulig du kan løse det på samme måte uten å kjøpe nytt.

Jeg fikk ikke sjøvann inn i motoren men så at det hadde kommet noe ned i manifoilen,

 

På Mercruiser har de satt ned prisene på slike originaldeler til tilnærmet lik Kinapris.

Sjekk med VP om de kan ha gjort noe av det samme før du "pay through the nose"

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det kan være pakningsflatene på manifolder og risere som ikke er plane og da vil det lekke litt når motoren står. Jeg har med hell fikset dette på en båndslipemaskin. Det er ikke sikkert du finner lekkasje når delene er kalde.... Nå som du har av toppen bør du vurdere om sylinderne og ventiler og seter trenger sliping. Sannsynligvis ikke siden det ikke har gått så lang tid, men det kan være lurt å iallefall ta ut den eksosventilen som er rusten og vurdere tiltak. Dette bør gå både kjapt og billig.

Edit: nye deler kan være akkurat like skjeve i pakningsflatene, både made in US og china eller mechico. Antagelig hjelper det ikke nødvendigvis med nye deler.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, ser dette svaret gir seg selv, pris for ny manifoil = 2500 kr. Hvis jeg satser kun på ny pakning og står der igjen etter en uke, så fremstår 2500 kroner som en bagatell. Åkke som, takk for engasjementet adeneo, Bay_liner og celzeron. Jeg bestiller delene og smekker det sammen igjen, så får vi se :-).

Link to post
Share on other sites

Ja, ser at dette kan være noe som lekker i større grad når det er varmt. At ikke delene er presisjons-bygde var ikke vanskelig å se, kjølekanalene mellom riser/manifoil var "off", med 3-4 millimeter. Synes bare det er pussig at flatene er 100% rene for rust, men allikevel rust på innsiden i eksoskanalen ved pakningsflaten (svært lite men synlig). Selve pakningen er en veldig myk metallisk greie, får assosiasjoner til bly og tinn. DieselDahl: ble litt i tvil om jeg skal kjøpe ny manifoil eller ny båndsliper :-)

Link to post
Share on other sites

Det er mye mulig at problemet ligger i pakningene slik DieselDahl antyder, samtidig er det nok viktig at boltene som drar albue/mellomstykker ned mot manifoil dras til tilstrekkelig.

 

Du kan evt bruke en maskinfil på manifoilen og som meg legge et vannslipepapir (det var det jeg hadde for hånden) på en plan flate og "håndslipe" mellomstykkene på denne.

Støpejernet er temmelig bløtt og timeprisen for dette arbeidet er temmelig gunstig :wink:

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...