Jump to content

tobixen

Recommended Posts

Jeg ser at vi er litt mer "hemmet" nå som vi har "dyr og fin" båt med en del dyrt utstyr ombord, enn da vi hadde en søttitallsbåt. Fruen er bekymret for å lemne den igjen "hvor som helst". Det er jo i praksis umulig å låse båten "godt nok". Jeg, som er alt annet enn profesjonell innen fagretningen "innbrudd", brukte kun kort tid på å komme meg inn sist jeg glemte nøklene, og ikke annet verktøy enn det som var tilgjengelig i cockpit. I tillegg til at det er vanskelig å sikre selve kahytten, så ønsker man jo også ofte å ha mye av verdi liggende i cockpit. Forrige eier pleide alltid å skru løs kartplotterskjermen før han forlot båten, men det er mye styr. Tyverialarm bør være en god ekstrasikring slik jeg ser det. Noen som har erfaringer eller produkttips?

 

Jeg ønsker meg ...

  • Bevegelsessensor i cockpittelt. Hvordan fungerer bevegelsessensorer egentlig? Det er jo essensielt at sensoren ikke går av pga endringer i innstrålt lys, eller dersom folk går ut på utriggeren for å se på båten. Slike problemstillinger har man vel strengt tatt også i et hus med vinduer?
  • Tilgang via internett.
    • Her ønsker jeg å selv ha kontroll, både på hva som skjer ved en eventuell alarm og hvordan man skrur den av.
    • Jeg har forsåvidt både Raspberry Pi og Beaglebone Black som jeg ikke har fått fingeren ut til å få installert opp, men teoretisk holder det at alarmsystemet kan kobles opp mot en slik enhet.
    • Jeg har ICE-modem, trafikken bør helst gå over dette modemet.
  • Webkamera(er) med litt lokal logikk - dersom noe unormalt blir fanget opp, skal jeg ha varsling på dette, og bilder og videosnutter skal overføres over internett og lagres utenfor båten.
  • Sirene - men også mulighet for "stille alarm".
  • En god balansegang mellom "enklest mulig å få opp å kjøre" og "mest mulig kontroll". Jeg ønsker frihet og muligheter til hacke opp egne løsninger rundt systemet - teoretisk sett kunne jeg sikkert kjøpt inn enkeltkomponenter og mekket i hop alt selv, men jeg vil jo helst ha et fungerende system opp og kjøre på "kun kort tid".
  • Ikke altfor dyrt
Link to post
Share on other sites

På denne linken finner du en del informasjon om detektorer (nb ikke oppdatert katalog, med mye bra informasjon).http://www.bewator.com/products/categories/no/Detektorer_A5_NO_ebook.pdf

 

Med denne alarmen kan du få til det meste:

http://www.spc-intruder-detection.no/ssp-spc/norsk/

 

Utstyret selges ikke til sluttkunder, men via installatør eller elektrogrossist.

 

Det finnes nok billigere systemer, men her får du til det meste (appen er utrolig bra).

 

 

NB. Har relasjoner/forbindelser til firmaet så det kan bli egen reklame uten at jeg har behov for å reklamere for produktene, men her har du mye informasjon som kan være nyttig.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

om du er fremdeles på jakt eller system som vasler ved innbrudd på din telefon , har jeg skreddesydde løsninger med bevegelse sensorer og andre ting . du blir oppringt så fort alarmen går og du kan sende sms så kan du slå på ting som flom belysning som skremmer tyver til du kommer til stedet . eller strøm sette ting eller hva enn det måtte være . http://www.smart-gsm-alarm-bil-baat-hytte-hjem-camping.com/gsm-alarm-i-baat.html

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp denne 2 år gamle tråden igjen. Har det vært noen utvikling på dette området?

Nylig innbrudd i en annen båt på brygga og en annen båt på samme brygge skal være stjålet.

 

ønskede egenskaper:

 

- pålitlig (alarmen går når den skal gå. Ikke falske alarmer)

- enkel å montere

- skremmefunksjon (lyd og lys) som skremmer vekk

- enkel å bruke (sku av/på via f.eks en fjernkontroll)

- tror ikke jeg tenger varsling.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Båt-Alarm kyndige - se her!

Hvis du leter opp denne tråden fra ifjor høst, så er det en del tips der. 

 

Er ute etter nesten like krav som deg , men syns tilbudene dengang ble kostbare.

 

Ønsket å se på hva jeg kunne montere selv først , og så evt. kontakte installatør som alt.2.

 

Fant oxo fort ut at fysiske hinder (lås/sperre/etc) er og blir første bud , slik at båt og utstyr er

vanskelig tilgjengelig eller umulig å flytte på.

 

Ellers må mye kunne kontrolleres via mobilen, som blir oppringt når alarmen/sensorene aktiveres 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Hei krabbelars

 

Har lest tråden du viste til, men tror vi snakker om litt forsjellige ting her.

Jeg skal ha en alarm som slår på lys og lager lyd hvis uvedkommende er i ferd med å ta seg inn i båten.

Skal hverken ha GSM, tracking, video, wifi, utstyr på land e.l. Kun bråk og lys og et system som er "out of de box"

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Clas Ohlson har et par som lager lyd og kan skrus av/på med fjernkontroll. De slår riktig nok ikke på lyset, men 120dB sirene bør få panikken til å spre seg blant tjuvraddene, det påkaller i alle fall en del oppmerksomhet. Alarmene jeg snakker om er denne takmonterte alarmen og denne veggmonterte alarmen. Ser folk gir tilbakemelding på at alamene gir fra seg et pip før det så går 30 sek og de setter i gang spetakkelet. Bakdelen med det er at tyvene får et forvarsel på hva som kommer og kan prøve ødelegge alarmen, så man bør nok ta hensyn til dette og montere alarmen skjult på ett eller annet vis.. Prisen er i alle fall grei:wink:

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 1 time siden:

så  på defa marine men der var det veldig tynt med opplysninger.

 

Det er fordi Defa i dag bruker bil alarm i båt.
Den kan du bygge ut med de sensorene som kommer opp på marine siden.og eller tracking,sms varsling osv.
Tipper den kan slå på lys og blinke med lanternene også hvis ønsklig

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...