Jump to content

Oppblåsing av fender (Biltema)


tobixen

Recommended Posts

Jeg har fylt på nærmeste bensinstasjon med samme slangen som brukes på bilen. Er litt vanskelig å få det tett nok, men det går. Fylleapparatet er av den digitale typen der en velger hvilket trykk en skal ha. Det er også en knapp for flatt dekk. Den må benyttes for at det skal blåses uten mottrykk.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en blåsepistol til kompressor. Koster vel lite på biltema, og alle kjenner vel en kompis eller nabo med kompressor ( han har sikkert også blåsepistol). Plåsepistolen passer forøvrig perfekt etter du har skrudd ut ventillokket på fenderen.

 

Ole.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Gammel tråd, men kanskje noen som fortsatt har samme problem.

Jeg fylte de største fendrene enkelt med biltemas 12V "Bilstøvsuger med kompressor" som koster 279.- og har ekstra munnstykker i et lite rom på undersiden. Satte ene munnstykker inn i ventil-dysen, lukket, trykte munnstykket nedi inntaket på fenderen og det gikk raskt og greit.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilinterior/interiorrengjoring/bilstovsuger-med-kompressor-2000040749

Link to post
Share on other sites

Fyrlykten skrev 1 time siden:

Hvorfor ikke gjøre det enda enklere da, få butikken til å fylle de opp for deg :thumbsup:

 

Kan vel sykle til butikken da, og få pumpet opp sykkelen med det samme? Og fotballen, badeballen og plastbassenget til ungene.

Nei, å klare seg sjøl er noe drit !!

Link to post
Share on other sites

Mange meninger og mange behov.

Liker personlig kombinasjonen 12V "Bilstøvsuger med kompressor"  billig i innkjøp og bruker det på båten til både fendrer, gummibåter  - og til og med til enkel støvsuging. Eller på land til å toppe bilhjulene og støvsuge bilen.

Men forstår selvfølgelig at noen ønsker å gjøre det manuelt :)

Link to post
Share on other sites

olmato skrev 14 minutter siden:

Men forstår selvfølgelig at noen ønsker å gjøre det manuelt :)

 

Det var da voldsomt til forståelsesfullhet, grenser til arroganse.

Det å gjøre det manuelt bunner ikke noe spesifikt "ønske". Poenget var å gjøre det enkelt.

Håper du forstår det.

Link to post
Share on other sites

Forstår det, Jannmar. I tillegg så er det jo god trening. Det var det jeg siktet til med "manuelt".

For meg så er det enklest å bruke 12Volt "comboen" både til fendre, gummibåt,  bildekk og til støvsuging om det trengs.

Vi har alle forskjellige behov og meninger, så all respekt or det.

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 16 minutter siden:

Båser de opp fendre på BT når de ikke gidder å hjelpe folk med ti tommeltotter å bytte viskere?

Jepp, det gjør de. 
En smule lettere å trøkke luft i en pølse enn å hjelpe herr eller fru tommeltott med å finne ut hvilken bil de kjørte til butikken, samt følge de ut på parkeringsplassen for å bytte vindusviskere til 29,90. Man får fyllt luft i 20 fendere på 5 minutter med kompressor, men bare byttet 2 viskere... Kansje.. om tommeltottindividet husker hvor de parkete bilen. Som de garantert ikke har fått viskeren av, så de har en gammel med inn. eller husker registreringsnummeret på. men at den er blå, eller grønn, det husker nok tommeltottindividet. kansje. :diving:

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Biltema (i alle fall de 3-4 Biltemaene jeg har kjøpt fendrer av) blåser opp fendrene ja.


Likevel, når det har gått et år eller to er det gjerne på tide å etterfylle litt. Har en liten kompressor på jobb (6 liters tank med vanlig blåsepistol) som er lett og grei å slenge baki bilen, pleier etterfylle når jeg ser fendrene ikke virker velfødde lengre. Kjapt gjort med kompressor og blåsepistol + et stort flatt skrujern til pluggene.


Skulle det trenges å fylles luft underveis fungere samme fotpumpa som til slepejolla fint til fenderfylling, tar bare litt lengre tid og kan innebære tilløp til svette. Derfor; fin jobb å sette bort til eventuelle gjester om bord (så føler de seg litt nyttige de også😁).

Link to post
Share on other sites

Fyrlykten skrev On 18.4.2022 at 14.16:

Hvorfor ikke gjøre det enda enklere da, få butikken til å fylle de opp for deg :thumbsup:

Pleier ofte å finne ut at det hadde vært kjekt med litt mer luft i fenderne i Skagen med 6 båter på utsiden når der blåser opp litt.

Da er butikken litt langt unna...

Link to post
Share on other sites

Se etter meg i fjordtraktoren i sommer, jeg er plutselig i din havn med min nye bedrift FenderFylling™. Fendere fylles. Mot vederlerlag. Betaling via vips, cash eller i flytende form av Fatøl™. Ingen garanti. God service. Vi bruker kun sommerluft av variabel kvalitet. 
Ingen rabatt til de 20 første kundene! 

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

olmato skrev On 19.4.2022 at 12.35:

Mange meninger og mange behov.

Liker personlig kombinasjonen 12V "Bilstøvsuger med kompressor"  billig i innkjøp og bruker det på båten til både fendrer, gummibåter  - og til og med til enkel støvsuging. Eller på land til å toppe bilhjulene og støvsuge bilen.

Men forstår selvfølgelig at noen ønsker å gjøre det manuelt :)

Det enkleste og billigste er som regel å løse små oppgaver med de man har tilgjengelig der man er. Det kan være mye raskere og billigere å fylle fenderne med håndpumpa man har hjemme på 5 minutter enn å fylle fenderne på 20 sekunder med en kompressor man først må bruke en time på å kjøpe (og betale endel for).

 

Og tips om å kjøpe feks en billig muskeldrevet pumpe kan være det beste alternativet for dem som ikke trenger slikt utstyr så ofte. En annen ting er jo også at mye utstyr tar mye plass, så det kan være bedre å droppe noe utstyr man bruker sjelden når det enkelt kan løses på andre måter med det man har. Er man fenderfyller på heltid så velger man imidlertid litt mer profft og effektivt utstyr enn ei muskedrevet pumpe.

 

Selv ville jeg nok brukt kompressoren min med blåsepistol om jeg skulle fylle fendere hjemme, rett og slett fordi det er det best egnede fenderfyllingsverktøyet jeg har hjemme.

 

Men om jeg skulle fylt opp fenderne på den båten min som nå har fenderne ute så er det nok godt mulig jeg hadde dratt innom luftpåfyllinga for bildekk når jeg var innom bensinstasjonen med båten da det er mer bryderi å ta med kompressor til hytta og bære opp alle 4 fenderne flere hundre meter til hytta enn å bare ta med fenderne noen få meter opp fra brygga på bensinstasjonen.

 

På lørdag brukte jeg øks til å banke med da denne lå lett tilgjengelig ombord i båten, istedenfor å bruke en bedre egnet hammer fra verktøykassa i bilen (hvor forsetet må frem, en stropp løsnes og ut med verktøykassa for å åpne så man kommer til nederste rommet hvor jeg er 99% sikker på at det ligger en hammer). Man tar rett og slett det som er lett tilgjengelig når man må justere rullene på en båthenger som skal ha på annen båt enn forrige gang.

 

Og tidligere denne måneden skulle jeg bore et hull med 12mm diameter i ca 10mm tykk aluminium , men hadde ikke passende bor. Istedenfor en handletur så ble det da 10mm bor som ble beveget litt rundt i hullet og brukt som fres på batteridrillen. Tok litt lenger tid, men kortere tid enn å skaffe riktig bor (og godt nok resultat til å feste håndtaket på braketten for påhengsmotor etter å ha kortet inn delen håndtaket satt på for å enklere kunne vippe opp motoren)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...