Jump to content

Hvor stor batteribank trengs for en helg i uthavn?


tresjarken

Recommended Posts

Jeg har til nå hatt liten bank på forbruk, så liten at jeg ikke kan ligge i uthavn.

 

Jobber med saken nå, og før alle gode råd om generatorer o.l.: Det har jeg ikke, og har ikke lyst på å ha det!

 

Ombord har jeg et kjøleskap i drift kontinuerlig, det bruker vel ca 6-7 ah, ellers er det sporadisk bruk av vann(pumpe) og litt LED lys...

 

Hvor stor batteribank bør jeg ha for en helg i uthavn?? Kan event. starte opp motoren etter en natt.....

Redigert av tresjarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6-7A var et høyt strømforbruk på et kjøleskap, det ville jeg dobbeltsjekket. Normalen er vel heller 3-4A samt at det bare går ca 50% av tiden. Det gir jo et snittforbruk på det halve.

 

Starte motor for å lade synes jeg ikke du skal belage deg på med mindre du ligger alene, det er dårlig kotyme. Ta deg i tilfelle heller en tur utpå. Du kan jo alltids kombinere det med å hive ut et makrellsnøre :thumbsup:

 

Men for å svare på spørsmålet, så er vel kanskje 250-300Ah greit. Mange har vel 2x110Ah og er fornøyd med det. Vi har 2x220Ah + 50W solcellepanel, men til gjengjeld kan vi ligge vesentlig lengre enn en helg.

Link to post
Share on other sites

Med et ikke alt for stort kjøleskap, la meg si på 40-50 liter og av nyere dato, bruker det under 20Ah i døgnet, altså 40Ah fredag til søndag. Ønsker du å stelle pent med batteriet og ha det i mange år, tapper du det ikke ned med mer enn 50% av kapasiteten. Så dermed må du dersom en ser bort fra annet forbruk ha et batteri på minimum 80Ah. Men det er et absolutt minimum. Med et eller to batterier på 115Ah hver, vil du ha mer å gå på uten å tyne batteriene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som det kjem fram av fleire svar her, så vil det nok være det lureste å bytte kjøleskap. Vår forrige båt hadde gammelt kjøleskap uten elektronikk, og det trekte permanent 7a 24timer i døgnet. Vi bytta det ut og fikk stor glede av meir avslappa forhold til landstrøm.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

280 Ah er ikke hundre timer med 2,8 ampere....

 

Litt usikker på hva du egentlig mener, men hvis vi forholder oss til hva Lars skriver gir 280Ah batterikapasitet 140Ah tilgjengelig kapasitet. Det skulle gi 50 timer med en belastning på 2,8A. Hvis ikke kan man vel trekke den konklusjonen at batteriet er sulfatert eller slitt og ikke lenger har påstemplet kapasitet. I tillegg kommer peukerts effekt som tilsier at utladningen er så lav (vesentlig mindre enn C20), slik at man egentlig burde ha mer enn 50 timer tilgjengelig uten å komme under 50%. Jeg har en viss mistanke til at de aller fleste av oss kjører rundt med vesentlig lavere batterikapasitet i praksis enn det påstemplet effekt skulle tilsi.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel et ganske normalt forbruk på 5-8 A på snitt. Hadde tidligere alt for liten forbruksbank med 340 Ah. Har nå oppgradert til 620 Ah for forbruksdelen og forskjellen er svært stor.

 

I tillegg har jeg ombord 3x180Ah til hhv. SB/BB motor+generator.

 

Np kan jeg ligge et par dager med fullt forbruk og fortsatt stillstandsspenning rundt 12,2V. Før datt den ned til 11-tallet.

 

Trenger jeg boost kjører jeg generatoren et par timer men unngår det om jeg kan.

Link to post
Share on other sites

Vi har moderne Isotherm 130 liter kjøleskap (stort) og ellers litt forbruk til lys, mobillading, toilett og trykkvann. Med to stk nye 110 Ah holder det over en helg. Dersom jeg hadde hatt mer plass ville jeg utvidet med to stk til, men nå vurderer jeg solcelle i stedet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Som det kjem fram av fleire svar her, så vil det nok være det lureste å bytte kjøleskap. Vår forrige båt hadde gammelt kjøleskap uten elektronikk, og det trekte permanent 7a 24timer i døgnet. Vi bytta det ut og fikk stor glede av meir avslappa forhold til landstrøm.

Hei

 

Som Sæbø skriver så er jeg enig i at kjøleskapet er den store tyven, jeg byttet kjøleskap og forbruket ble mye mindre. Mitt kjøleskap var fra 2000.

 

Jeg startet en tråd om dette for ikke så lenge siden

https://baatplassen.no/i/topic/110917-hva-er-normalt-stroemmforbruk-i-uthavn/

 

larss

Link to post
Share on other sites

Jeg satte på et 50W solcelle her for et par helger siden. Gir 2,8A ved fullt sollys.

Det hjelp ganske mye, ladet i ny og ne med 1,2 A, og driftet det ene kjøleskapet :-)

 

Kjøpte et 100W heromdagen, skal se litt hvordan det funker

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

1. Putt inn så mye batterikapasitet som budsjett of benkplass tillater. 2. Inn med solcellepanel (samme regel der, jo kraftigere dess bedre, fyll dekket så langt det er mulig). 3. Reduser strømforbruket med mere effektive elektriske apparater (og bruk løse batterier til led-lamper så du slipper å trekke mer kabel).

Link to post
Share on other sites

her var mange gode svar,, blir kanskje litt klokere....

 

jeg har nå koblet et 120 ah og et 115 ah batteri. Hadde tenkt å koble sammen et 100 ah også, men det batteriet er litt eldre. De to første er helt nye.

 

Men så ble jeg fortalt at jeg ikke må koble gammelt batteri sammen med nytt....????

Link to post
Share on other sites

Det er antagelig ikke noe problem under normal bruk. Kanskje annerledes dersom batteriene står lagret parallellkoblet over lengre tid.

 

Hvis du vil fordype deg litt i temaet anbefaler jeg deg å studere denne eminente tråden til Ingar

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

 

Der slår han i hjel et par slike myter.

Link to post
Share on other sites

Men så ble jeg fortalt at jeg ikke må koble gammelt batteri sammen med nytt....????

Hovedregelen er ganske enkel, man kan ikke koble sammen forskjellige batterier. Det gjelder både type, merke og alder.

 

De vil lades og utlades forskjellig og over tid vil de motarbeide hverandre og gi en redusert batterilevetid. Dette er årsaken til at det er vanskelig å dimensjonere likestrøm anlegg bygget rundt batterier. Du må bestemme batteribanken på forhånd, og vil du oppgradere så må hele batteribanken byttes. Det er vanskelig å svelge når man har kjøpt batterier for tusener av kroner

 

Det er megabytes med forum innlegg om dette tema på de mange international forumene om alternativ energi, som F.eks solarpaneltalk.com

Link to post
Share on other sites

Hovedregelen er ganske enkel, man kan ikke koble sammen forskjellige batterier. Det gjelder både type, merke og alder.

 

Det er megabytes med forum innlegg om dette tema på de mange international forumene om alternativ energi, som F.eks solarpaneltalk.com

Det er megabytes med argumenter for at det går helt greit å mikse batterier også, så man kan få det svaret man ønsker.

 

Men jeg er enig med Røilen. Jeg ville ikke blandet batterier.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Kan du være så grei catano å spesifisere litt hvordan du kan klare å bruke opp til hele 150 amperetimer i døgnet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...