Jump to content

Evinrude 65 hk 86 mod går kun på 1 av 3 sylindre


jannern7

Recommended Posts

Hei.

Som ny, både båteier og medlem på forumet, er det vel riktig å presentere seg ordentlig... :-)

Har for en måned siden kjøpt en 86 mod Wester 18" med en 86 mod Evinrude 65 hk Commercial. Da vi kjøpte den så vi at det var en del å ta tak i der, forrige båteier har vært slurvete med opplegg av kabler til ekstrautstyr, puter var slitne (må trekkes om eller byttes), hele båten var møkkete etc etc. Men motoren skulle være bra... sa han... Båten stod desverre slik til at vi ikke fikk startet den når vi var og kjøpte den.

Når vi kom hjem viser det seg at den ikke starter, det var en feil i solenoid til starteren, samt at powerpacken hadde tatt kvelden - mulig følgefeil av mye knitring fra solenoid?!...

Uansett byttet begge deler og fikk fremdeles ikke fyr på den.

Har tilgang på deler til bra pris så jeg tenkte skitt la gå, jeg bytter rubbet... så følgende er nå byttet:

  • Plugger
  • Pluggkabler
  • Coiler
  • Powerpack
  • Stator
  • Timer base
  • Rectifier
  • Solenoid til starter
  • Fylt på 15 liter ny bensin på tank(forrige eier sa tanken var tilnærmet tom)
  • Skiftet bensinslanger og bensinfilter

Nå starter båten, men den går kun på 1(!) av 3 sylindre, og det er sylinder nr 3 (den nederste). Jeg kan ta av pluggkablene på nr 1 og 2 samtidig og den forandrer ikke nevneverdig turtall eller gange.

Har videre gjort følgende:

  • Målt komp, ca 100 på alle 3 sylindre
  • Sjekket gnist på alle 3 syl - det er ok.
  • De to øvre tennpluggene blir våte så de får tydeligvis bensin. Og dessuten når den står og går på den ene sylinderen som fungerer... så blir det masse olje/bensin i vanntønna som den står oppi, så det er tydelig at ubrukt bensin/olje blir dratt gjennom syl 1 og 2 og ut gjennom eksosen.
  • Når den går på den ene sylinderen (nr 3) og brukt tenningslampe og sjekket tenningstidspunkt på syl nr 1, så er den akkurat på merket.
  • Tatt av forgassere og sjekket reed ventiler. De må være byttet for ikke så lenge siden, for det er komposittvarianten og alle var hele og fine
  • Demontert og sjekket bensinpumpe, membran og alt så bra ut. (er forøvrig bygget om fra VRO til å ha olje rett i bensinen)

Kjenner at jeg begynner å møte veggen litt nå... Noen som har vært borti lignende eller har gode råd? Rådyra begynner å bli ganske gode nå...hehe

 

Beklager lang tekst, men det måtte vel til for å forklare problemet best mulig.

Redigert av jannern7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du hatt oppe forgassere og rengjort? Er mange små luftkanaler i forgassere som kan tettes av rusk og avleiringer. Du vil da få helt feil blandingsforhold.

 

Rengjøres med forgasser-rens (la stå og virke), og blåses deretter gjennom med trykkluftpistol.

 

Og sjekke at flottører åpner / lukker som de skal, og holder rett nivå på bensin i flottørkammer. Hvis du har en liten flaske (eks ketchup) med bensin koblet på bensinslange kan du teste om flottørnål holder tett når du åpner / lukker flottør.

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål kanskje og kjenner ikke motoren, men er det mulig at pluggkablene står feil slik at de tenner helt feil?

 

Var inne på samme tanken, at coil/pluggledning kunne være byttet om på syl 1 & 2. Men du skriver jo at tenningslampe viser rett tenntidspunkt på syl 1.

Link to post
Share on other sites

Hatt oppe forgasserne i dag. De var (desverre) i orden.. Har ikke bytta om coil/pluggkabler på 1 og 2... Men lurer litt på disse tenningsdelene jeg har kjøpt... begynner å ane litt ugler i mosen om noe av det kan være feil. Har tatt utgangspunkt i hva som satt på motoren og kjøpt nye deler etter delenummer på det som satt der, men det kan jo være bytta ut av tidligere eier... må forske litt på det der tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...