Jump to content

Første egne båt: Oppussing av GH 17. Både ute og innvendig.


Tilbake

Recommended Posts

Hei! Dette er første gang jeg prøver meg på egenhånd i båt, og har ingen peiling på oppussing av båt. Har heldigvis min far som skal hjelpe meg igjen eventuelle problemer:) Kjøpte først en liten 14 fot barracuda med en 45 hester på. fikk med henger og alt på kjøpet. Dette kostet meg 11 000 kr:) (skulle egentlig ha 15000). Nå har jeg fått byttet til meg en GH 17 istedenfor. Han skulle ha 15 000 for den, men fikk byttet båt mot båt:) så nå står jeg her med for liten motor og henger. Men det skal byttes, når pengene strekker til:O

 

Men jeg skal hvertfall prøve å pusse opp denne båten, og tenkte jeg kunne slenge med noen bilder og oppdateringer etter hvert som tiden går:)

 

 

Bare å spørre om det er noe:)

 

Skuta skal hete..... *tromevirvel* ...... Tilbake!

(fram var vist allerede tatt..:( )

 

Wish me luck!

Redigert av Tilbake (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er altså skuta! Dette er før jeg vasket den. Glemte å ta bilder av før jeg vasket inni... Der er det null interiør untatt det som er støpt inn, og en skrøpelig stol. Skal få tatt flere bilder i morgen. Har vasket den, og skal kjøpe inn kryssfiner og andre småting i morgen. Så nå blir det "chillout lounge/seng" bygging fremover:)

Link to post
Share on other sites

Ja håper på det. Men vet ikke om jeg kommer til å pusse ned noe, også rullemale den, eller om jeg skal ta tiden til å faktisk pusse den ned for lakking.. Den skal bli grå der det er gult. Hardtoppen skal også bli grå. får se ann, men hadde vært fint å fått vekk den slitene stygge lakken, men fremdeles få brukt båten i sommer:P

Link to post
Share on other sites

siklet etter en sånn i min ungdom. Skroget lever videre med annen overbygning, men temmelig lik innredning som Rana 510. Flere i havna her, med motorer fra 60 - 100hk. Vil si 80hk 4T passer bra på disse.

 

Ville ikke rullemalt, men da heller malt med malepute og 2k "hardtop" lakk eller lignende.

 

Eller vent med lakkeringen, og gi skroget en skikkelig rubbing/polering i år

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fått stablet den på paller så den ligger støtt nå. Begynt å lage innredning i dag, selv om været ikke helt var på min side i dag;) Har ikke snekret så mye, og spiss ikke uten hjelp, så syntes det gikk veldig greit^^ i morgen skal jeg få tilpasset sånn at jeg får flere seksjoner, og skru ting sammen( henger løst nå)

 

 

bilde

bilde

bilde

 

Sånn så den ut før jeg begynte i dag.

bilde

bilde

 

Etter.

Link to post
Share on other sites

har vært en fiskebåt før, så det står "gjeddemafia´n" :P Derfor det ikke er noe inventar heller.. er nå ferdig med hele fronten, og snart ferdig med å bygge hele baken på den og. dette blir bra!! men har lånetelefon nå, da min skjerm knuste 4 dager etter jeg kjøpte ny telefon...!!!.... Men skal prøve å få tatt noen bilder i morgen med en annen telefon, og legge ut:) Noen som har erfaring med å male på denne slags kryssfiner? OPUS eller hva det nå enn heter. blir det fint? vet ikke hvor mye av det jeg har bygd nå jeg gidder å kle. mye jobb, som tar lang tid:P

 

 

10-12 tusen er det med eller uten power tilt da?

Link to post
Share on other sites

La slike plater på som undertak på et uthus jeg har bygget. Er jo litt grove i struktur. Tåler noe vann, men ikke langvarig påvirkning.

 

Var jeg deg, ville jeg støpt inn disse i glassfiber, og så malt. Hvis du planlegger å ha båten noen år, evt selge siden, vil du nok angre på at du ikke tok deg bryet med å gjøre denne jobben nå som platene er tørre og hele.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg ferdig med byggingen. Har ikke støpt fast platene, men der det er størst fare for vann har jeg heist platene 1 cm over gulvet. Fortell gjerne hva dere syntes om løsningene jeg har brukt. Har laget den akkurat som jeg ville, og ikke sett på hvordan ting egentlig skal se ut i en gjeng 17..

I morgen skal det treverket grunnes, og deretter males med butinox.

 

bilde

Dette er da fronten hvis man vil sove.

 

bilde

hvis man heller vil bruke den som sofa. Også laget oppbevaringsplass.

 

 

bilde

laget til så man kan ha sofa/ solseng.

 

bilde

her er det også laget til to store oppbevaringsplass. Platen ligger da i baugen under madrassene som skal legges inn.

 

bilde

skal sette et batteri bak i båten. Dette skal gå til motor og lanterner. Her skal det stå et eller to batterier som jeg skal bruke til forbruk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Gratulerer med egen båt!

 

Jeg har selv en GH 17 med 140 hester og har tidligere brukt en Rana 510 (samme skrog) med både 60 og 90 hester

 

Vil ikke anbefale kjøpe noe under 90 hester til denne båten!

 

Liker hva du har gjort med innredningen spesielt bak, men jeg hadde anbefalt at du bør lage dem slik at du kan ta dem enkelt ut dersom du trenger litt mer dekkplass der. Vil også anbefale deg å lage et motordeksel over motorbrønnen når du først er igang.

 

Skal selv fikse en del på min fremover - sette inn fast tank, montere en Jack Slate (variabel motorbrakett) som også flytter motoren 12 cm bakover, ny styring også skal jeg gå over det elektriske anlegget. Kanskje også skifte litt ut på innredningen.

 

Platene du har brukt tåler litt men ikke mye vann.. hadde nok grunnet dem og satt på våtromsmaling før jeg monterte dem inn (mao heldekket dem med malling). Husk å bruke kun syrefaste skruer eller alu popper (rustfrie er ikke rustfrie!).

Hvilken tykkelse har du på platene? Har selv tenkt å bruke MDF plater som tåler vann, men de er tunge.

 

Montering av motor (tips):

 

Fast tank (tror du denne ville passe? - har ikke tilgang på min egen båt før til Jul - er i opplag):

http://www.maritim.no/motor-styring/utenbordsmotor-utstyr/tanker-2/bensintank-84-liter-fast

Den er 28 cm høy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...