Jump to content

Tom for diesel. Slept til havn. Hva gjør jeg nå?


Martin Blomberg

Recommended Posts

Gikk tom for diesel utenfot Hurumlandet etter Tofte. Redningskjøyta kom. Tom for diesel. De fylte på 10 liter men fikk ikke start på motorn.

Motor er Perkins 4.107. Han fra reddnungsskøyta mente jeg må bytte dieselfiltre pga slams i dem.

De sleper meg til Holmsbu havn.

Har ikke peil på hvordan man byttet filter og lufter motorn.

 

 

Hva gjør jeg nå?

Link to post
Share on other sites

Det er da en må bite i det sure eple og ta fram manualen og lese seg opp.

kan bare være at en må lufte, det er lettere å lese seg til.

Eller ringe etter en mekaniker og lokke`n med bra betaling .

 

På toppen av filteret er det lufteskrue (ikke den i midten) følg rører fra filteret mot tanken nede på blokka

er det en klump med en liten hendel det er pumpehendelen.

Pump så det kommer diesel ut av filteret. det burde hvert luftet på HT-pumpa også har du mye batteri

så kan du kine på starteren, men ikke kjør starteren varm.

 

PS. søk på "lufte diesel"

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

filteret er bare skrudd på, som regel ingen heksekunst.. bare fyll det nye med diesel før du skrur det på igjen så slipper fødepumpa og jobbe livet av seg med den literen.

så lufter du.. heller ikke vanskelig. ikke alltid nødvendig engang.. bare løse litt på et dyserør, eventuellt alle..

finner du ikke ut av det, får du se etter ei kjerring med skiftenøkkel på baklomma, eventuellt ty til Google.

Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Ringte Holmsbu marineservice. De hadde ikke tid men ordnet en pensjonert som kan ordne saken i morgen. Fakck kunne ordne det og mente det kom på ca 2500-3000. Håper pensjonæren tar mindre.

 

Men i Holmsbu finnes det ikke dieselpumpe.

 

Noen som vet nærmeste sted å fylle diesel?

 

Takk for alle kjappe svar!

Link to post
Share on other sites

Lufting er første leksjon i første kapittel av båtførerens ABC. Man bør ikke legge ut på tur uten å kunne det. Selv med rikelig på tanken kan behovet melde seg. F.eks. ved vann i diesel/dieselfilter, Som skrevet ovenfor. Les deg opp på det. Alle manualer inneholder beskrivelser om dette. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Den pensjonerte mklanikeren ordnet luftingen og viste meg hvordan det skal gjøres. Denne operasjonen var ikke mulig for meg å lese meg till. Visse deler nødvendige for luftingen sitter på motsatt side av hva fotografiene viser. Han holdt på i ca 1 -1 1/2 time. Han sa at Perkins motorer med de pumpene de har er vanskelige å lufte.

 

Diesel fikk jeg fyllt på ved Svelvik.

Takk for alle gode råd og innspill!

Kan si at reddningselskapets app virket raskt og perfekt i nødsituasjon :-)

Link to post
Share on other sites

Dette med første bud og abc er jo en sak og som man burde kunne. Men det er jo også sånn at de av oss som ikke til vanlig liker å skru eller har den minste interresse av det satser på serviceapparatet. Nå har unge Blomberg sett og hørt fra kyndig hold hva og hvordan ting kan gjøres og ønsker han all mulig lykke til på sjøen i sommer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som så ofte så har en jo ikke peil før første gangen, godt å få hjelp da :-). Ante ikke hvordan jeg lufter selv. Forrige eier sa at jeg skulle skru av siste dyseøret og kinne. Byttet dieselfilter, da løftet jeg ventilene på toppene og kinna en god stund. Ned med ventilen og start med en gang. Men da en veldig enkel motor, yanmar 2gm.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan kjører man tom for Diesel? Null tankmåler? Ingen peilepinne? "Glemt" å fylle? Ikke planlagt tur? Fristelsen ble for stor? Joyride? Kjører den veien Kompasshøna sparker til en er hElt sikker på at en ikke vet hvor en er og hElt sikkert går tom for Drivstoff?

 

Bare lurer hvordan det er mulig. Årsak?

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare stusser. Er man den minste usikker mht rekkevidde, planlegging mm har man vel med litt ekstra drivstoff?

 

Uforutsette situasjoner er det vel naturlig å ta noe høyde for?

 

Min båt tar 400+ l drivstoff. Jeg har alltid med en del ekstra på kanner stuet bort og skal jeg på lengre turer som feks Danmark har jeg 100L ekstra. Jeg har rekkevidde langt ned i Danmark i ett strekk bare på tanken men nok ekstra med til å søke nødhavn med god margin om noe uforutsett oppstår.

 

Trodde det var naturlig å (for)sikre seg litt?

 

Vel det skal innrømmes at jeg nesten kjørte tom for Diesel en gang da noen hadde tømt tanken for drifstoff om natten og ikke hadde brydd meg med å sjekke peilerøret fordi jeg visste at det var plenty diesel for den planlagte (korte) turen samtidig som jeg ikke hadde med de ekstra 20 literene som normalt holder SABB G10n i live mer enn 30+ timer...

Fikk karret meg til land og bommet en skvett Diesel av en hyggelig bonde så var vi i gang igjen da.

Nix lufting nødvendig.

 

Dæven for en motor den SABBen....

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har ikke noen måler. Original installasjon 84. Fyller tanken før avgang og har 30 liter på kanner ombord. Har på 10 liter etter 5 timers gange og mer har jeg ikke hatt bruk for. Har kun gått 11 timer i strekk for motor.

 

Gikk tom med forrige båten da jeg fikk opplyst at jeg hadde 20 ltr større tank en jeg faktisk hadde og gikk langesund rygge. Måleren var ute av drift...

 

Motoren stoppet når jeg kom innenfor søstrene og fikk hekkbølger fra e6. Men fikk start og etter 3 stopp til var jeg i havn :D

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første båten jeg hadde var uten måler, og en vp md5 som måtte luftes. I tillegg ingen skille mellom motorrom og kabin slik at dieselen som man nærmest uungåelig sølte ved lufting rant feil vei. Båten ble nærmest ødelagt på henteturen da vi gikk tom for diesel. I tillegg rant dieselen ut gjennom luftingen hvis man fylte helt opp.

 

Båt to er selvluftende, fortsatt uten måler, og jeg har gått tom mange ganger (men alltid hatt med reservekanne - og seil!). Jeg byttet dieselfilter forrige uke og luftet - forbanna griseri, men i det minste havnet det meste av diesel som vi sølte på et definerbart og vaskbart sted.

 

Nå har jeg ca 25x kapasitet på båt #3, forrige eier var motorbåtmann og ville ha såpass med kapasitet. Først nå slår det meg at jeg har enda en ting å bekymre meg over - dieseltyveri!

Link to post
Share on other sites

"Vel det skal innrømmes at jeg nesten kjørte tom for Diesel en gang da noen hadde tømt tanken for drifstoff om natten og ikke hadde brydd meg med å sjekke peilerøret fordi jeg visste at det var plenty diesel for den planlagte (korte) turen "

Pluss at peilepinnen hang seg opp så har du min forklaring.

 

Ekstra pluss at jeg iom denne hendelsen nå har kontakt med en pensjonert båtmekaniker som for en rimelig peng kan ordne saker på min Perkins og lære meg samtidig.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe hovmod fra min side. Ser på det som en vesentlig sikkerhetsfaktor mht å være på sjøen og være manøvreringsdyktig - til enhver tid.

 

Hva skjer hvis det blåser opp som fn, hele fammen er ombord og du driver mot en fjellvegg med kampesteiner i fjæra og det er ingen til å hjelpe deg?

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...