Jump to content

kad44 vandrer i turtall. Turbo?


Camarque44

Recommended Posts

Hei.

 

Hva kjennetegner en slitt turbo? Har to stk kad 44 2000 mod med ca 850 timer.

Alt fungerer fint, men når jeg skal legge de ned på ca 3000 rpm synker bb ned til 2800 for så å gå opp til 3200, uten at jeg rører spakene.

Hvis jeg gir fult pådrag fra 2000, går de fint opp til 3800/3900, og ikke noe problemer på vegen dit. Det går også fint å stabilisere de på 3500.

Hva tenker dere med samme type motorer?

 

Mvh

Gisle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen. Etter en uke på sjøen, og vodia test i Sverige , som viste 0 feil er jeg forsatt rådløs.. Nå har også motoren problemer med å komme over 3400. Men opp til 3000 er alt greit. Med en gang den går over 3000, begynner problemet. Da går den ned til 2800 og skyter fart opp til ca 3100, og slik går den da og vandrer mellom 2800-3100. Tar jeg begge motorene ned til 2000, kan jeg gå opp til 3000, og er stabil. Har ikke byttet om på noe av det som er skrevet i postene over. Er det forsatt ecu som er det første jeg skal begynne med? Takker for svar.

Link to post
Share on other sites

Hva sier turbotrykket?

I servicemanualen til 44 står det hvilket trykkved hvilket turtall.

Mellomrøret mellom turbo og intercooler har en pakning på intercooler siden som kan "fise"/slippe igjennom trykk. Enkelt å sjekke ihvertfall. Plukk det av, bytt pakning (koster bare en hundrings eller 2) og prøv

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ikke testet trykk. Usikker på hvordan det gjøres. Ser at du har gjort dette, men har ikke lest meg opp på dette enda...:) mye å sette seg inn i. Flere som tror at det ikke kan være selve Turboen , i og med at det kom relativt raskt. Skal dra og kjøpe pakninger som du sier.

Tusen takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Hei, ikke start med det vanskelige først.

Jeg tror det er så enkelt at du har skitt i dieselfilterene. Bytt dem og lån et sug til å rense opp skitt/bunnfall fra tanken.

Da er jeg sikker på at ting ordner seg. Det er sjeldnere at dyser fusker og enda sjeldnere at turbo ryker, de varer minst 5000 timer.

Link to post
Share on other sites

Hei. Takker for svar. Kan prøve å koble om kablene på spakene, men volvo mente at det ikke var der....

Totaktolje, hvordan kan det hjelpe? Smører det systemet?

Mossekråke: skal muligens til son i morgen, bor du i moss? Hadde vært supert med testsjåfør:)

Link to post
Share on other sites

OK. Det kan tenkes du har en del dritt på tanken, sjekk de nye filtrene på nytt.

Er de møkkete, må du til med sugepumpe og få opp det som ev måtte finnes der. Dieseldyr, vann og annet skaper mye trøbbel. Tipper du finner en del grums på tanken, ja.

Link to post
Share on other sites

Turboen ryker pga stillstand, ikke bruk. På min forrige KAD44 holdt den 650 timer. På mine KAD 32 holdt de 675 før trykket sank.

Dysene skal sjekkes hver 600 timer. På den 44 jeg hadde, ble de sjekket på 650 og for å siterer dieselsjappa:" de pisser og lekkker alle veier, fin dusj nå"

@jorgen30: Hvor har du 5000 timer fra?

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Nå prøvde jeg kickdown, ga full gass , og da kom den opp på 3800, og 3900 på sb. Dette er tall som står i papirene fra båten et ny. Men merket at bb jaget seg oppover. Når jeg gikk ned til 3200 begynte den å jage. Kan jeg nå utelukke turbo? Ligger nå i son. Tenker å bruke hele dagen i. Morgen på å skru. Ja, skal sjekke forfilter på ut, og bytte om på ecu. Flere ting? Setter stor pris på svar. Er det dysene, må den på verksted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...