Jump to content

Vann i oljen på sjøvannskjølt Mercruiser 5,7. Bruke forsiktig?


Kallethekid

Recommended Posts

Er på tur med båten i Sverige og har møtt problem. På slutten av turen igår merket jeg at båten var tung å få i plan og ikke ytet maks. Peiler oljen i havn og ser at den er grå. Siden motoren er en gammel sjøvannskjølet 350 har jeg regnet med at noe kan skje, og selvfølgelig skjer det i Hunnebostrand en bra bit fra hjemmehavn. Manifoldene er nye i år. Min tanke er at jeg må ha fått en lekkasje i toppakningen, er dere enige? Min plan er nå at tømme ut oljen, fylle på ny, varmkjøre, tømme ut oljen og fylle på ny. Deretter prøve å tuffe hjemover i 5 knop for å få ta en ordentlig titt på motoren. Selvfølgelig vil jeg da følge nøye med på oljen. Er dette dumt? Noen som har andre forslag? Vil gjerne unngå å slepe båten hjem til Norge...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Adeano. Kjøpte båten med gammel motor og har vel egentlig budsjettert med en ny shortblock. Har nå skaffet meg en elektrisk oljeskiftpumpe og 4x5 liter olje. Er ikke disse motorene også litt tolerante på smøringen hvis man kjører forsiktig? I hvert fall sammenlignet med nyere motorer med turbo o.l.?0

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle tro dette går helt greit. Minimalt med belastning i 5 knop, og dermed mindre behov for topp olje.

 

Vi kjørte en gammel bmc med vann i oljen fra Bergen til Norheimsund, men turde ikke å gi på, så det gikk også i 5 knop. Tok 13 timer i den farten...

Link to post
Share on other sites

Kjem ikkje på no, men eg meiner at på 80tallet så kjøpte eg noko lurium og hadde i sylinder ein gong.

Men vann i olje tyder ifbm topp betyr brudd mellom oljekanal og kjølekanal. Og siden vannet havner i olja så er altså høyeste trykk på vannet. Har du sjans å lage ei sløyfe som kan sirkulere litt og ha kanel i, så kan det tette. (Må ha ombord slange for å kjøle eksos i mellomtida)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hva er status idag?

 

Vanskelig og riskablet å gi råd i slike situasjoner.

 

Du skriver jo innledningsvis at motoren har mistet effekt, det er ikke noe godt tegn. Spørsmålene om det skyldes toppakningslekasje på en eller flere sylindre eller at motoren er på vei til å gå i oppløsning.

 

Nå høres det jo som om du er villig til å ofre motoren for å komme deg hjem, og det forandrer jo saken litt.

 

Hvis du ikke har fått hard motorgange med banklyder så indikerer dette at veivaksel og lagre har overlevd vannet ioljen. Hvis du i tillegg ikke har betydelig oljedamp

oljedamp fra motor, ta av veivhusventilasjonsledningen og se om det ryker mye mens varm motor går underbelastning, så ville jeg annta at inn maten i motoren er ok. Hva med oljetrykk?

 

Selv ville jeg nok tatt sjansen

Link to post
Share on other sites

Hei, status er at jeg idag, etter oljeskift lot motoren gå seg varm 10 minutter, peilet oljen og kjørte motoren på tomgang i 10 minutter til. Oljen var da grå og øket ca 1 cm på peilepinnen på disse 10 minuttene. Jeg konkluderte da med at lekkasjen er for stor for å kjøre med og startet en tråd for å høre om noen skal samme veien og kan taue oss. Hvis jeg ikke får noen svar reiser jeg hjem til Norge og låner en mindre båt vi kan slepe med. Takker for ale svar!

Link to post
Share on other sites

Hei, har nå måttet avbryte ferien. Er hjemme i Norge igjen. Båten ligger nå nede i Hunnebostrand. Jeg håper at feilen er en toppakning, men det er vel heller ikke umulig at blokket er rustet opp. Vil en kompressionstest vise hvilken side lekkasjen er på? Hvor mye jobb er det og hvor mye verktøy trenger jeg for å skifte toppakning? Er det noen feller å gå i? Har kun skrudd en god del på mindre motorer før, men har begrenset erfaring med V8:er. Ønsker helst å prøve å reparere båten på plass i Sverige hvis det lar seg gjøre. Setter pris på tips!

Link to post
Share on other sites

Vil den kunne tette uten at det kommer oksygen til lekkasjen?

Ja, som jeg kan huske fungerer den ved at den sirkulerer med vannet (i en lukket krets) og avsetter seg og tetter der den evt trykkes ut ved lekkasjepunkter. Trenger å kjøres varm og sirkulere en viss tid for å få tid til å gjøre jobben sin. Den ser litt pussig ut når man tømmer den i systemet som litt seig guffe med noe som ligner pellets, men det er disse som løser seg opp i vannet og tetter når det får sirkulert en stund.

Brukte det selv på et par biler i ungdommen der det på mystisk vis forsvant vann ganske fort uten at jeg kunne finne noen lekkasje, -tømte stoffet i radiatoren og fulgte anvisningene på boksen. Lekkasjen ble borte og holdt tett så lenge bilen levde, men jeg kan jo ikke si at det fungerer i alle tilfeller selv om det gjorde jobben for meg. Bør sikkert kjøre ferskvann i kretsen under denne prosessen, om ikke annet så fordi at motoren nok blir varmere enn saltvann har godt av (tror også at funksjonen i stoffet er best når temperaturen kommer opp i arbeidsområdet til en ferskvannskjølt motor).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...