Jump to content

Evinrude 50 hk fra ca -86 stopper i høy fart


kjetika

Recommended Posts

Den går fint på tomgang og lavt turtall men etter ett minutt eller to i høy fart så "dabber" den av og stopper. Da er det umulig å starte den igjen. Den tenner, men dør med en gang. Jeg pumper bensin inn men så fort den har gått noen runder på starter/tenning så er slangen nesten tom.

 

jeg har fått et tips om at det kan være overgangen mellom tankslange og motorkobling. At koblingen på motoren må renses eller byttes. Kan det være det eller er det andre kjente problemer av denne typen?

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har omtrent samme problemet... Bare at min går perfekt på tomgang, halv gass, men sier blubb blubb blubb på full fart, men min starter lett, var justering av gass bare, både oppe og nede. Men får den ikke til å gi full fart...

Kan tette den nederste forgasseren så stopper den, men ikke på den øverste, har sjekka vakumslanger, bensinslanger, forgassere, skifta dyser, sjekka plugger... Bensinpumpa ble ny i fjor, men kan være at den har fått litt dritt i seg.

Eller det kan være koblinga på motoren bensinslangen sitter i som suger falsk luft, kan også være bensinslangen som går fra tanken til motoren, den har jeg heller ikke sjekka, pumpa blir hard, men kan være han ikke får pumpa nok.

Jeg skal prøve å koble slangen rett på motoren å se om det hjelper, hvis ikke sjekker jeg bensinslangen og bensinpumpe.

Link to post
Share on other sites

Ville tømt tank og rengjort, kjøpt ny bensinslange fra tank til motor, rengjort bensinfilter. Fylt opp med ny bensin. Tatt av forgassere, tatt av flottørhus, og gjort rent dyser og alle små luftkanaler med forgasser-rens og trykkluftpistol. Sjekket funksjon flottør (åpner / lukker som skal) og tilhørende stengenål (at bensin strømmer fint til når flottør er nede).

 

Høres jo ut som motor forbrenner bensin fortere enn det som strømmer tilbake via flottørnål. Evt problem med bensinpumpe i forgasser.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vel, da er ferien over og frusterasjonen over manglende motorkraft likeså!

 

Jeg kjøpte en ny plastikktank, men det samme skjedde. Da fikk jeg eliminert det problemet!

 

Jeg tok fra hverandre begge forgasserne (etter å ha sjekket alle bensinslanger) og tømte flottørhuset. Sjekket flottørene og blåste igjennom for å kontrollere. Jeg fant ikke noe som tydet på feil, men etter å ha skrudd den sammen igjen og testkjørt den så virker den bedre enn noen gang. Starter på første forsøk, selv kaldstart og går jevn og fint. Eneste er at den bruker noe tid på å ruse seg opp i turtall etter start. Dette kommer seg etterhvert.

 

Bruker fortsatt plasttank. Den originale tanken er 40 år gammel og sikker full av mye rart. Skal få tømt den ordentlig og vil vurdere hva jeg gjør da. Mulig jeg tar den ut og monterer plasttank permanent. Plast ruster jo ikke! Antar et det er "noe" som har kommet seg gjennom bensinfilteret og inn i forgasseren og stoppet strømmen av bensin.

 

Så hva som var feil vet jeg ikke, men det kan vel tyde på noe i forgasserene som stoppet bensinstrømmen. Uansett strålende fornøyd med en fantastisk sommer på vannet. Nå er det fortsatt noen ettermiddagsturer som gjenstår og motoren går fint!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...