Jump to content

Dagens lille uhell. Gikk i betongbrygga så det sang (bilder).


Leon KAD502

Recommended Posts

Etter å ha ligget utpå i natt kom jeg inn til båthavna for å bunkre for helga. Kommer sivende inn mellom utliggere og legger båten pent i revers for å bremse ned, men det skjer ikke noe annet enn at den får høyere turtall og fortsetter enda litt fortere fremover. Setter den i fri, men heller ingen reaksjon. Båten fortsetter fremover. I panikk setter jeg den i revers igjen, mer gass denne gangen, og da skyter båten fart, vrir seg mot styrbord og smeller inn i betongbrygga. Hadde ikke båten vridd seg ville det gått bra pga. et lastebildekk som ligger der etter forrigemann som hadde båtplassen. Båten letter seg og sklir tilbake ned i vannet.Heldigvis er alt godt over vannlinje. Føler meg maks uheldig.

 

Hva skjedde? Jo, det viser seg at splinten som fester vaier i kontrollboksen har falt ut, med det resultat at girvaier har også falt ut. Så det var ikke mulig å skifte gir mellom fremover og revers. Den sto i gir fremover samme faen hva jeg hadde gjort.

 

Det ble litt skrogskader i baugen av dette (se bildene), men jeg tror det er for det meste gelcoat som har sprukket opp. Også har den blanke lista i baugen fått seg en trøkk. Ellers virker alt bra. Ingen ujevnheter bortover langs sidene eller lignende.

Hvor mye ca. kan en slik skade beløpe seg til ca. om et verksted skal gjøre det her i havna når båten ligger på land?
Hvor mye ca. kan en slik skade beløpe seg til om jeg gjør det selv?

 

Jeg ser for meg å slipe ned et felt til litt utenfor det skadede området og lappe på med glassfiber matter og polyester. Evnt. skjære ut 3 - 5 cm. utenfor det skadede området, slipe ned ca. halvparten av skrogtykkelsen (enda 5 cm. inn på friskt skrog og bygge opp på nytt med glassfiber og polyester, slipe ned og legge på gelcoat og topcoat og håpe at det ser like fint ut som før. Evnt. lagd ei bot som passer inn å støpt inn denne i det slipte sporet rundt området som er skåret ut.

 

Jeg er åpen for innspill og tips.

Slik det er nå så ser det ikke ut til at det er noen fare ved å kjøre med denne skaden ut sesongen. Den er godt over vannlinjen, og skulle ikke være noen fare for plastpest siden dette er ferskvann og om det ville suge fuktighet så er ikke dette mye eller mer enn at det vil tørke lett opp igjen en sommer dag eller tre med slik været er i dag.

 

Så folkens, hva ville dere gjort med dette (hvordan)?

 

bilde

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette skjedde meg også for mange år siden.

 

Tøff og fæl kom jeg inn mot en brygga med min GH 10 m/15 hester,skulle slå full bakk for å bremse,men wiren til geraet hadde løsnet.

Dermed ga jeg full fart fremover og smalt i brygga,jeg ble kastet i sjøen og båten vippet rundt og landet opp ned over meg.

Bare griseflaks at jeg ikke fikk båten i hodet.

Dukket under og kom meg opp av vannet.

Fortvilet stod jeg oppå kjølen og så propellen på min splitter nye Yamaha stikke opp bak.

 

Fikk vippet båten rundt,ut med plugger og spylte rent motor innvendig og utvendig med ferskvann.

Tømte en boks 5-56 på motoren og startet opp.

Slapp med skrekken,og ble en erfaring rikere.

Link to post
Share on other sites

Der er trasigt når slikt skjer. Har vert nære på selv en gang på grunn av wire som løsnet.

Hvis du har kasko på båten bør du vel snakke med forsikringselskapet først. Ellers er nok det beste å ta båten på land og avdekke det skadde området. Hva som må gjøres videre er jo avhengig av hvor stor skaden er. Det er jo mange her på BP som har god erfaring med slike reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

Dette er en knusnings skade som må slipes ut og støpes fra utsiden og kanskje litt på innsiden. Du er kanskje omtrent i dreggkasse skottet å se til.... elller ?

Så sparkle pent og pusse ut..

Reparere skade på verksted ville jeg tro tok ca 4-5 timer a timepris + litt materiell.

Fikse sjøl er nesten gratis. Om du skaffer fargekode på coaten og bestiller et reppsett -kjøper litt stoff fra Biltema så ville jeg tro at du fikser alt for femhundre eller noe !

Dumt men akkurat dette kan hende den beste.

Kom selv til Solviken med båt som skulle ligge på flytende messe (Ny båt) Var ca 500 utstillere på den brygga og jeg fikk kabel havari på vei inn i båsen. Kom inn som et fangfyringsved !!!!

Dette var en Nor Star 950 ! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sånne wire er skumle, ja. Min ene wire røk plutselig mens den ene motoren sto i revers. Var rett på utsiden av en gjestehavn, glad det ikke skjedde inne i havna med badende folk og trangt. Etter det er jeg svært obs på å kunne stoppe motorene i det øyeblikket jeg ikke mottar ønsket respons når jeg drar i spakene.

Link to post
Share on other sites

Siden det var en rett kant på bryggen, og skader bakover på hver side på båten. Så har nok skroget blitt trykket gode 4-5 cm inn, før den har flekset tilbake. Så er nok knuseskade gjennom hele, og må taes ordentlig for å bli bra.

Sliping av området må gjøres uansett. Så jeg hadde bare kjøpt en 2 komponent epoksi tube, eller gelcoat, og smurt over skaden for å få den vanntett resten av sesongen. Og tatt reparasjonen når båten skal på land til vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...