Jump to content

Husbåter vs fritidsbåter - juss og slikt


tobixen

Recommended Posts

Jeg kom tilfeldigvis over denne: https://www.baerum.kommune.no/innsyn6_politikere/wfdocument.aspx?journalpostid=2006001486&dokid=145801&versjon=2&variant=P&

 

Altså - en båt, beskrevet som en funksjonell motorkatamaran, ca 14 meter lang og 8 meter bred, men som altså ligner på et hus over vannflaten (noen som vet av bilder av denne båten? ABD 513 i småbåtregisteret) er erklært uønsket i Bærum kommune, med henvisning til plan og bygningsloven paragraf 85 - http://lovdata.no/dokument/ROL/lov/1985-06-14-77. Jeg har kommet frem til at PLB er blitt endret etter dette vedtaket og at man må ha tilgang til Lovdata PRO for å lese den gamle versjonen av loven. Noen som vet hvordan paragrafen ser ut, og hvilke paragrafer som er relevante i dag?

 

Jeg ante ikke at det fantes noe slikt skille mellom "fritidsbåt" og "husbåt". Er det utseendet som teller? Jeg har jo tenkt på det mang en gang - vi som har båt er utrolig priviligerte, kan legge både kjøretøyet og (fritids)boligen vår på områder hvor det er strengt forbudt å bygge eller komme seg til med motorisert kjøretøy fra landsiden, eller legge seg rett utenfor bebygde tomter med svimlende markedsverdier - men denne friheten mister man altså med en gang båten ligner litt for mye på et hus? Gir det mening?

 

Jeg ser veldig godt poenget med at oppankring over tid innebærer en privatisering av fritidsområder, men det argumentet gjelder jo like mye for alle slags fritidsbåter. Det er særlig et problem der enkelte tvilholder på gode uthavnsplasser gjennom hele feriesesongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...