Jump to content

Spesiell Evinrude 55 tenningshjelp.


Ole-Edvard I.N

Recommended Posts

Okei, har da drivet med denne motoren i 2 uker nå, Er en 1979 fra blokka og ned og selve motoren er en sen 88+ ifølge en som driver med båt.
Har slitt med Napping/fusking og at den ikke tåler gass rolig oppover, den kan tåle å bli rust opp et par ganger men bare kutter også i tilegg så napper den på vei ned på turtall.

Har nå gjort dette:

>Drenert og renset gassere med trykkluft,
>Renset tank, hatt i kondensfjerner også.
>Testet flere bensinpumper.
>Gasser suger bra. bunnpakning og reedventiler(ok)
>Komp ligger på 9 og 9,2
>Nye plugger.
>Pluggledninger (ok)
>Nye coiler
>Sjekket impeller(ok)
>prøvd med tempføler på og av.
>Fjernet Termostat
>Tennspole ser hel og fin ut.
>koblet ut primer/choke
LETTSTARTET og går relativt fint på tomgang, er mulig den hakker litt men ikke noe uvanlig for en 2 takt.

Sikkert noe annet også har vel egentlig prøvd alt som er å prøve nå, så da er det vel bare å justere tenning som står igjen, kan virke som dette er problemet, men da lurer jeg..
hvordan? er det bare å skru på den tappen som går over fra gass til tennspole? altså som gjør at gassen drar med seg spolen

Nå er vi så nærme til å få båten på sjøen så hjelp settes UTROLIG stor pris på! :)

Kan nevne at CDI boks sitter ikke på siden av motoren lenger, tror tennspolen ikke er fra akkurat samme modell og cdi boksen sitter da under svinghjulet.

Redigert av Ole-Edvard I.N (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør kanskje forsøke å sjekke tenning før du begynner å endre på denne.

 

Skal være mulig vha stroboskop-lampe eller lignende. Hvis du kobler denne på ene pluggledningen (nr 1?) skal lampen lyse ved hvert tenningspunkt til plugg, og du skal kunne lyse med lampe på en markering et sted på motoren for å sjekke om tenner på rett tidspunkt. Har ikke gjort dette på påhengsmotor, på MC/moped er det som regel på svinghjul det er markert med en inngravert "strek" som du holder lampen mot. Lampen skal da lyse opp og treffe dette punktet for hver omdreining.

 

Kanskje noen andre her inne som har gjort dette på påhengs?

Link to post
Share on other sites

Fant framgangsmåte i service manual for vår Yamaha 9.9 Sport, mulig det er ganske likt også på din:

 

Motor startes og skal svive i flere minutter for å varmes opp, tomgang må være riktig justert.

 

Stroboskop-lampe kobles på tennpluggledning for sylinder nr 1. Du retter lampe mot underkant av svinghjul oppe på motoren, der "stationary pointer" (markør, pil som står på et stag) er. Lampen skal da treffe / lyse opp markert felt på svinghjul, på min motor markert med "5". Turtall økes til over 3000 omdr., markør skal da forskyve seg slik at lampen treffer markert felt med "30".

Link to post
Share on other sites

Okei, Vi har kjøpt stroboskop lampe og når den begynner å hakke som jeg har sagt tidligere så kutter lyset, altså det vil si at det ikke finnes gnist med andre ord?
Vi sjekket sylinder nummer 2 også, den kutter likt.

Har et tenningssystem på hånda til 1500 kroner, er dette noe jeg burde gå for? :)

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig :wink: Lærerikt for meg og. Regner med du også har lært mye underveis.

 

Hvis lys fra stroboskoplampe forsvinner ved hakkingen, så kuttes gnist på plugg da ja. Hvis coiler er nye, er det kanskje CDI-boks som fusker (?) Var en annen tråd om dette nettopp her på forumet, skal se om jeg finne igjen denne.

 

Eventuelt:

Lest om et par andre her på forumet som har hatt problemer med sine motorer. Går fint på tomgang, men vil ikke over et visst turtall. De har løst dette ved å koble ut sensor for lavt oljenivå på oljetank, motor går da inn i nødmodus / begrenser turtall. Har du oljetank på din, eller blander du rett i bensin? Kan jo være verdt å prøve å koble fra sensor og sjekke.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/i/topic/103733-yamaha-50hk-autolube-2t-gaar-i-noedmodusikke-i-fart-over-2000-omdr/

 

Les gjennom dette, og se om noe kan være til nytte.

 

https://baatplassen.no/i/topic/110339-mercury-40hk-nykkerfusker-paa-hoegt-turtall-hvorfor/page-2?

 

De siste innleggene på side 2 her, vedr koble fra ledninger inn på CDI i forbindelse med feilsøking CDI-unit.

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjøpt ny tenning, problemet er vekk! :) vil takke deg nok en gang Søringen, ja jeg har lært veldig mye av deg og har nå på egenhånd sjekket alt som kan sjekkes uten å demontere blokka i seg selv, så hjertelig takk:)

Da vil jeg bare fullføre med ett spørsmål, Skal tenningen være på 4 før eller etter? nå står den sånn,
4-0-(4)
hvis du ser fra der propellen sitter, virker som det er ganske riktig :) men det beste er vel å teste det på brygga å justere ettersom kanskje?

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt med på spørsmålet ditt, men har vært ute i båt i sola, og hatt en pils (etter at jeg kom på land :saint: ) Er bare inne en snartur for å sjekke finn.no og BP :giggle:

 

Skal tenning være på 4 før eller etter hva(?)

 

Flott at det har løst seg, kjempebra! Du har gjort litt av en jobb sjøl :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...