Jump to content

Evinrude 60hk 89mod mangler gnist på tennplugg nr1


MorganX

Recommended Posts

Hei,jeg har en Evinrude 60hk 89 mod (BE60TLCE) som ikke vil starte. Det eneste jeg har gjort er å skifte impeller og derfor hatt av girhuset og montert dette igjen.

Jeg har sjekket om jeg har gnist på tennpluggene og har funnet ut at jeg ikke har gnist på den øverste pluggen altså syl nr1. Har gnist på plugg nr2 og nr3. Byttet deretter coil fra fra syl nr1 og monterte denne på syl nr2 og da fikk syl nr2 gnist,så det er ikke coilen som det er noe galt med.

 

Er det noen måte å sjekke om det er power pack som tuller,eller om det er noe annet som gjør at det ikke kommer gnist på pluggen til syl nr1? Kan det være en sensor ett sted som gjør at det ikke kommer gnist? Kan det være at det sitter en sensor på girarmen i motoren som gjør at den ikke starter fordi girstangen er feil justert etter impellerbytte? Synes det i såfall er rart at det bare mangler gnist på syl1. Vil en motor starte på bare 2 syl,har hørt ett sted at om syl 1 ikke virker så starter den ikke i det hele tatt.

 

Jeg er elektriker og er vant til å feilsøke,meeen her kommer jeg til kort gitt.. så om noen kan hjelpe med noen gode ideer så kom med dem. :)

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Bernt..om du leser mitt første innlegg så er det akkurat det jeg har gjort. Men hvordan feilsøker man på en power pack? Kan jo være stator som gir signaler til power pack som det også kan være feil på.

 

Kan man måle spenningen mellom - og + på primær siden på tilførsels ledningen som gir spenning til coilen uten at spennings testeren min går til himmels? Vet nemlig ikke hvor mange volt som går til coilen fra power pack.

Link to post
Share on other sites

Fant løsningen på problemet. Dårlig kontakt på primær siden på coilen. Ledningen fra powerpack til coilen var dårlig.Byttet denne og fikk gnist på pluggen,men den ville fortsatt ikke starte,feilsøkte litt til og fant ut at den elektriske choken ikke fikk strøm. Den har en rød liten hendel på seg som det går an å vri på for å sette på choken manuelt. Da startet motoren på første forsøk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...