MorganX Startet 12.Juli.2014 Del på Facebook Startet 12.Juli.2014 (redigert) Hei,jeg har en Evinrude 60hk 89 mod (BE60TLCE) som ikke vil starte. Det eneste jeg har gjort er å skifte impeller og derfor hatt av girhuset og montert dette igjen. Jeg har sjekket om jeg har gnist på tennpluggene og har funnet ut at jeg ikke har gnist på den øverste pluggen altså syl nr1. Har gnist på plugg nr2 og nr3. Byttet deretter coil fra fra syl nr1 og monterte denne på syl nr2 og da fikk syl nr2 gnist,så det er ikke coilen som det er noe galt med. Er det noen måte å sjekke om det er power pack som tuller,eller om det er noe annet som gjør at det ikke kommer gnist på pluggen til syl nr1? Kan det være en sensor ett sted som gjør at det ikke kommer gnist? Kan det være at det sitter en sensor på girarmen i motoren som gjør at den ikke starter fordi girstangen er feil justert etter impellerbytte? Synes det i såfall er rart at det bare mangler gnist på syl1. Vil en motor starte på bare 2 syl,har hørt ett sted at om syl 1 ikke virker så starter den ikke i det hele tatt. Jeg er elektriker og er vant til å feilsøke,meeen her kommer jeg til kort gitt.. så om noen kan hjelpe med noen gode ideer så kom med dem. :) Redigert 12.Juli.2014 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Kanskje dumt spørsmål, men har du byttet til nye plugger? Ellers må du vel nesten måle deg tilbake fra coil på nr 1, og se hvor støm brytes. En motor vil som regel putre og gå på 2 sylindre, men kan kanskje være vond å starte ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Plugger er byttet,så det er nok ikke årsaken. Strøm til coil går direkte fra powerpack. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Ingen der ute som har noen flere tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Sjekk ledninger fra powepacken, mine var så irret at powerpacken måtte byttes Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Prøv og bytt plass på coiler følger feilen er det coil vist ikke er det power pac Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Til Bernt..om du leser mitt første innlegg så er det akkurat det jeg har gjort. Men hvordan feilsøker man på en power pack? Kan jo være stator som gir signaler til power pack som det også kan være feil på. Kan man måle spenningen mellom - og + på primær siden på tilførsels ledningen som gir spenning til coilen uten at spennings testeren min går til himmels? Vet nemlig ikke hvor mange volt som går til coilen fra power pack. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Nei går ikke å feilsøke på power pack`en det er en trigger spole med 3 magneter så det er nok i orden så lenge du har gnist på de andre , bytt power pack ! Vi byttet veldig sjelden statorer på omc . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Det skal være ca 3 volt fra trigger og ca 300 volt til coilen . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Takker,da skal jeg prøve å måle mellom powerpack og coil. 300volt er jo ikke såå mye,så det tåler Fluke måleapparatet mitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Fant løsningen på problemet. Dårlig kontakt på primær siden på coilen. Ledningen fra powerpack til coilen var dårlig.Byttet denne og fikk gnist på pluggen,men den ville fortsatt ikke starte,feilsøkte litt til og fant ut at den elektriske choken ikke fikk strøm. Den har en rød liten hendel på seg som det går an å vri på for å sette på choken manuelt. Da startet motoren på første forsøk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Godt jobba. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.