Jump to content

Rana 17 Fisk eller Hansvik 16,5?


Søringen

Recommended Posts

Skal ha meg en fiske- / småtur båtprosjekt. Fått solgt en av 4 båter i "familieparken" i våres, og skal kvittes oss med en 14 fots Askeladd snarlig. Så tiden er inne for kjøp etter hvert når rette båten dukker opp.

 

Lurer på om noen her på BP har erfaringer med både Rana 17 / Hansvik 16,5 og kan komme med fordeler / ulemper mtp valg?

 

Etter mye om og men, og forskning på finn.no, heller jeg i retning av en tradisjonell halvplaner med vindskjerm. Planen er å "skreddersy" denne til eget behov / bruk. Ser etter en eldre båt, gjerne uten motor, da jeg vil ha en ny(ere) 4-takts motor på 25 - 40 hk på denne.

 

Jeg kommer ikke til å bale med kalesje, båten skal ligge ute åpen hele året, skal rigge til elektrisk lensepumpe og innrede robust med stoler etc om tåler regn og frost.

 

Så langt tenkt følgende om Rana / Hansvik:

Liker godt skroget på Hansvik`en til teinefiske, pga den dype kjølen. Ser ut som denne er dypere enn Rana sin. Men lurer på om Rana 17 er noe bredere, og litt mer stødig ved sidesjø under gange? Øvrige sjøegenskaper? Ikke så veldig opptatt av høy fart, mer av oppførsel i litt ruskete sjø. Ellers har vel begge sine fordeler og ulemper, kanskje mest i favør av Rana`en. Så som luke i vindskjerm, mindre behov for å kappe bort innstøpte benker etc,

 

Synspunkter? Noen som har hatt begge typer, eller som vil anbefale en du har erfaringer med? :clap:

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har en Rana 17 fra 1985 med vindskjerm og kalesje.

Da jeg kjøpte den for 8 år siden stod det en Suzuki 30 hk 2-takter på den. Fungerte helt fint, men jeg fikk et godt tilbud om kjøp av en 50 hk Yamaha 4-takter som jeg ikke klarte å takke nei til. Tror ikke det har noen hensikt å montere større motor enn det på denne båten.

Min erfaring med båten er at den oppleves trygg under de fleste forhold. Foruten kjølen er bunnen ganske flat, noe som gjør at den slår ganske hardt dersom en holder stor fart i litt sjø. Da er det bare å slakke av på farten. Den går fint i rolig fart.

Med 50-hestern har jeg vel vært oppe i 25-26 knop, men da begynner båten å virke litt "nervøs" , så det er ingen fartsbåt akkurat.

For øvrig så har du selv nevnt det med luke i vindskjermen. Til mitt bruk har dette vært en fin detalj. Vi bruker den som familiebåt og har bl.a. ofte med oss hund på tur. Når vi skal i land i ei vik eller på et berg er det veldig praktisk å ha adgang til fordekket gjennom luka i vindskjermen.

Hansvik 16,5 har jeg ingen erfaring med, men det er sikkert en god båt det også.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du mener med "nervøs", vi hadde en Hansvik 18 Fisker med 60 hk Mercury 2-takt for noen år siden. I høy fart virket det som om den begynte å ri på kjølen.

 

Vi har nå 20 hk på vår åpne Hansvik 16,5 fot. Båten går pent med denne motoren, nå på sommeren er det ungdommene i familien som bruker den mest. Kunne for så vidt godt tenkt meg samme båt med vindskjerm, men det er veldig liten dørkplass igjen pga langsgående benker på begge sider bakover (16,5 Familie av noe eldre modeller), og som sagt ikke luke foran. Må jo være fint å kunne åpne denne på de varmeste sommerdagene også, og få litt gjennomtrekk.

 

Takker for svar! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Rana 17 "De Lux" for noen år siden. Min søster og svoger likte konseptet og kjøpte en Hansvik 16,5 Family av en nabo.

 

Jeg likte begge godt.

 

Rana'en litt mer påkostet (i hvertfall i "De Luxe" versjon) i den forstand at det var polstrete sideskott (skai) og luke i vindskjerm etc. Den hadde dessuten dedikert førersete og passasjersete i fartsretning. Litt størrebåt. Å krype gjennom luka til fordekk er trangt, men likevel den veien jeg ofte valgte om jeg skulle gå ombord forfra med kalesja på. Med alderen på disse båtene var ikke denne slitte skaien noe forskjønnende element (selv om den var hel og OK.)

 

Hansvik: Nettere. Når kalesja er av er det enkelt å gå over vindskjermen via et lite trinn. (Har man luke i kalesje blir det vel 4-5 knapper og en liten glidelås for å gå ned denne veien.). . Dette er raskere og mindre omstendelig enn på Ranaen, når kalesje er av. (Ranaen er ikke tilrettelagt for å gå over vindskjermen.)

Jeg likte veldig god den enkle innredningen på Hansvik'en: Ryddig, effektivt og sobert. "Førersetet" var ganske enkelt ei ryggstøtte som var tredd ned i den langsgående benken, slik at man kunne sitte forovervent på denne med ryggstøtte.

 

(Uansett foretrakk jeg å kjøre stående, midtskips, lent mot vindskjermen med høyre hånd på rattet, hvis jeg skulle kjøre langt eller det var ruskete vær (gjelder begge båtene). (I solskinnstur i lav fart med passasjerer ombord blir man gjerne sittende på tvers av fartsretningen uansett.)

 

Smak og behag mellom to gode alternativer. Fikk jeg valget mellom de to ville det vært en helhetsvurdering (Tilstand/Motor/Pris)

 

Skulle jeg hatt båt i samme klassen igjen ville jeg også sett på Herwa 16 / Fjord 16 / Otto 16 (samme båt, forskjellige produsenter opp gjennom tidene.) Litt høyere fribord. Liker utseendet.

 

Kommentar til å kjøre med uka åpen for gjennomtrekk på fine dager: Luka på Rana 17 er ikke spesielt egnet til det (stor i forhold til båten, svinger oppover). Så vidt jeg husker satt man vel litt luftigere i Hansviken på gode sommerdager. Dessuten mener jeg at man greit kunne sitte på ryggstøtta å kjøre (Hansvik 16,5 Family, Ikke Rana). I Ranaen følte man seg litt "innestengt" av vindskjemen. -Men det blir vel ditto lunere hvis det er surt. (Det finners vel også nyere Ranaer med førerplass trukket lengre tilbake.)

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for informativt svar. :thumbsup:

 

Interessant å høre fra deg, med erfaring fra begge båtene.

 

Har faktisk kikket litt på Herwa 16 også, og Askeladden 16/4400. Askeladden også en grei båt, men tenker litt på at når en er ute på sjøen i regnvær blir det litt langt fram til vinduer mpt sikt ut, greit å kunne stå og kikke over vindskjerm. Pluss at Askeladden nesten blir litt for "pen" i støypen (glatt gelcoat kontra glassfiber-finish i de 2 andre kandidatene). Vil gjerne kunne kappe og støpe for å tilpasse båten iht eget hode (sikkert ikke helt godt det da :crazy: ). Og dypere kjøl i Rana / Hansvik, betyr mye for egenskaper ved teinefiske.

 

Ser du skriver at Ranaen (naturlig nok) virker noe større, greit å få bekreftet. Vil jo kanskje helst ha Hansvik pga "alt skrytet jeg har gitt om vår gamle", men hvis Rana er en bedre egnet båt, må jeg nok bare kapitulere og melde overgang :cryin::giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Hansvik 16,5 av de gamle gule. Den hadde 28 hk Yamaha, og fungerte veldig bra. Så vidt jeg husker, så var den Veritasgodkjent for max 30 hk.

 

De gamle gule er de beste ja :yesnod: Og for en vakker farge! :wink: Som en rein fiskebåt (med lite avdrift i vind) finnes det nesten ikke maken, bortsett fra snekker og sjarker. Prøvde en åpen 16,5 med styrekult Yamaha 25 hk 4-takt, syntes det ble i overkant, balanserte på kjøl / rumpe og ble ganske så nervøs. Men hjelper nok med rattstyring og førerplass framme i båten. 30 hk holder nok i lange baner, selv om så en med 40 hk 4-takt Yamaha har om dagen som gikk pent i vannet. Var full av folk da.

Link to post
Share on other sites

Hei :) har selv en hansvik 16.5 familie. Det er da den nyere versjonen med styrekonsollen lenger bak i båten. Vi har en 30hk johnson bakpå(2 takt). Da Gjør båten 21 knop jevnt. Veldig stabil båt men vektfordelingen er viktig, da båten kan legge seg over. Veldig fin i høy fart. Har motoren på ytterste(noen ganger nest ytterste) hakket/tilt. Får litt mere fart, turtall og den får nesa lenger den. Veldig fin båt å "cruise" på sjøen med og ha folk i.

Redigert av JanBS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heldig du da :yesnod: Denne innredningsløsningen ser skikkelig sosial og fin ut! :thumbsup:

 

Er litt innelukket i de eldre versjonene (førerplass helt framme), og lite dørk (smal) pga langsgående benker bakover på begge sider. Sikkert veldig praktisk i din når du skal fiske etc. med mer åpent rett ut over rekka.

 

De som jeg har sett på finn.no i din versjon har ligget høyere i pris enn tenkt meg pr nå, men er helt klart aktuell hvis kommer over en til rette prisen. Kan du kneppe av alt av puter og ryggputer på din? Eller er dette festet på annet vis?

Link to post
Share on other sites

Puter på benker er bare å løfte av mens de på stolene er festet med knapper(kanskje noen skruer), Hvertfall ryggen. De nyere er vell oppe i 70k pris. Mens de eldre er nede på 30k. Vi fikk vår 2004 med motor og henger for 65k. Perfekt båt for fiske og turer. Kan sikkert dra ring og vannski men har ikke prøvd. Vurdere å sette på smart tabs for å få løftet baken.

Link to post
Share on other sites

De jeg har sett på har ligget på 90 -95 høvdinger. :rolleyes: Med 30 hk 4-takt Yamaha på den ene i hvert fall.

 

Vi har en Hansvik 16,5 std som slet med å få til å plane, vurderte også smart-tabs. Men når fikk på 20 hk forgasser på Yamaha 9,9 Sport planer den nå fint :yesnod: Så dropper det. Har også forsøkt med ulik posisjon på tilt, fungerer best i hakk 2 ut fra hekken. Skulle tro du fikk nesa mer ned, og rompa opp med å tilte motor mer inn mot akterspeilet (?) Men teori og praksis stemmer som kjent sjelden sammen :giggle:

 

Ellers ser jeg det er langt bedre utvalg i brukte Hansvik på dine kanter, men dukker nok opp noe interessant i rimelig nærhet her også etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Ja. Hvis jeg tiltet motoren inn så ble turtall og fart påvirket. Og den virket mer følsom på vekt fordeling. Båten planer fint og det er jo en halvplaner. Men skal prøve smart tabs fordi jeg vil ha hekken litt mer opp.

 

Hvilken type du ser etter? Den med styrekonsollen fremme eller mere på midten?

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Hansvik 16.5 family 85mod som jeg har pusset opp. For å cruise med venner på fine dager og til fisken når tiden byr seg. Hadde før 30hk 2takt og da gjorde båten 22-23 knop på fine dager med hjem lengsel :P Har akkurat kjøpt en ny 30Hk 4takt, og da gjør båten ca 21 knop. Som det blei nevnt over så kan det nok slå litt i rufse vær med litt for stor fart. Ellers så syns jeg det er en veldig god båt, som egner seg til fiske og cruising med venner.

 

Her for ca 1mnd kom jeg over en Rana 16 som jeg tenkte å pusse opp, tenkte å sette på den gamle 30HK 2takt og en 4hk 2takt som jeg har liggende. Og lage den mer som en ren fiskebåt. Regner med at den er sjøklar om 1 til 2 uker. Så vis du greier å vente litt så kan jeg komme med en litt bedre sammenligning. Selv om denne Rana`n er litt mindre en den du tenker på. Men den har vindskjerm m/luke. Skal se om jeg få om jeg får lagt opp noen bilder av de 2 etterhvert..

Link to post
Share on other sites

DeVerSion: Hadde vært flott med noen bilder :smiley: Ja, vet de slår en del, men de fleste må jo ned i fart i sånt vær. Og skal som regel ikke så langt... I tilfelle finnes det jo båthengere. Hva slags motor kjøpte du nå?

 

JanBS: Ser nok helst etter en rimelig eldre båt, vil heller legge penger i nyest mulig motor (4 takt). Tenker å "styre litt" :smash: med glassfiber og maling med innredning av båten, så trenger jo ikke være så veldig fin der. Skal være en bruksbåt til fiske (ekkolodd / kartplotter, teinehaler, plass til hummerteiner etc) men vil jo også gjerne kunne ta med madammen på litt øyhopping midtsommers :cool: , og må jo se sånn tålig ut da :eek: . Hadde jo vært flott å kunne kneppe opp litt pynt på puter og ryggstøtte da.

 

Har tro på smart-tabs. Kunne også på sikt tenkt å prøve dette for at båt skal bli litt "stivere" ved sidesjø (er jo veldig rund i rompa).

Link to post
Share on other sites

Er jo bra den å :) kan vell ha 40hk på den da (2takt) skulle gjerne ha hatt 4 takter jeg å, men overlever med 2 takt. Fikk 25 knop på GPS en gang :) flere ganger opp i 24 da :D mere enn jeg hadde forventet, og johnson motorer er vell ikke de kraftigste av 30hk som finnes. Men ja pass på vekt fordeling...hadde batteri, bensin tank 20cm over på styrbord og meg selv. Da lå båten veldig skjevt i vannet. Disse båten har en tendens til å slå i hard sjø. Relativt flat bunnet, men så er disse båtene er bygd for å overleve(bare ikke overmotorisere dem :)

Redigert av JanBS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bare for å bidra litt til forvirringen.. :wink:

du har ikke vurdert f.eks Silver Viking 18 og Øien 17? Ikke erfaring med disse selv, men høres ut som at de også kan passe ditt bruk.

 

Også en ting å tenke på, du nevner kapping av benker osv for å få mer dørkplass i første post, pass da på at du ikke tar bort for mye av avstivingen i skroget

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mener Silver Viking båter ofte er veldig flatbunnede, men ikke sett så nærme på 18 foteren. Og relativt sjelden en ser disse på finn. Skal se hvis kommer.

 

Øien 17 har antakeligvis omtrent samme skrog som Øien 530 (?) Vi har en 530 i familien, grei båt, men synes de driver vel mye for vind. Synes dette er ganske frustrerende, spesielt i hummerfisket.

 

Kapping av benker må vurderes mot stivhet, ja. Mulig benker i Hansvik 16,5 Familie også fungerer som flytetanker? Evt om disse er støpt ut og over flytetanker som er i en 16,5 std? Tenkte å fjerne deler av benkene bakover i båt (hvis Hansvik), for å få grei atkomst / mer dørkplass / kunne stå ut i borde ved håndtering av teiner etc. Men må se på dette uten å svekke skrog, du har et poeng der. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror nesten 16,5 har enda dypere og mer solid kjøl enn 18 foteren. Leste for en stund siden et innlegg fra en som hadde erfaring med både 16,5 og 18 foter. Han mente 18 foteren var mer lettdrevet enn 16,5. Kan være noe i det.

 

Ser ut som mange fiskere / hobbyfiskere som før brukte Hansvik 18 har gått over til Øien 530. Er nok mye pga selvlensingen i Øien båten, samt stor bredde (plass). Men tror nok Hansvik 18 er mer harmonisk i sjøen. Litt vrient å sammenlikne etter hukommelse når det er en god del år siden kjørt 18 foteren.

Link to post
Share on other sites

Kommer jo helt an på båt og motor.

 

Hvis er en båt med en relevant 4-taktsmotor kan en jo betale greit for denne, er det en båt med en gammel (snart utrangert) 2-takter blir det jo en helt annen pris. Skal en kjøpe ny motor (30 hk) kommer en jo fort opp i rundt 45.000,- bare for motor.

 

Størrelsesmessig ligger kanskje Rana 17 best til, noe større enn Hansvik 16,5 og ikke fullt så lang som Hansvik 18. Får se hva som dukker opp.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei..

 

Henger meg på denne tråden. :-)

 

Har akurat skaffet meg en 82 mod. Hansvik 16,5 family.. Veldig fornøyd med båten så langt. :-)

 

Leste at det var noen her som tydligvis hadde litt greie på disse båter. :-) vet noen av dere hva som skjuler seg under sittebenkene på hver side av båten..?

 

Er disse "rommene" helt tette..? Eller kan det komme vann inn der siden dette er en båter med dobbelt skrog..?

 

Syntes båten dro seg ned på babord side når jeg gå på med mer gass.. Vet noen hva dette kan komme av..?

Redigert av Sebbern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...