Sveinove Startet 12.Juli.2014 Del på Facebook Startet 12.Juli.2014 Jeg kjører en to-sylindret FM s22, 12-16 HK - ferskvannskjølt. I det siste har den dratt inn kjølevann i motorolja Jeg har hatt av toppen et par ganger i vår, og lurer på om jeg derfor må skifte toppakningen. Den ser helt fin ut, men hvis den er dårlig kan det føre til at motoren suger kjølevann inn i motoren? Det kan vel muligens også være at kjølevannspumpa trenger nye pakninger med videre? For denne kan også dra kjølevann inn i motoren, ikke sant? Jeg har tappet olje et par ganger (med pumpe), og fylt på ny olje. Jeg har kjørt en times tid og motoren har igjen for mye olje (med vann). Er det andre forhold enn de to jeg har nevnt (toppakning og kjølevannspumpe) som kan føre til at det kommer vann i motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victoria1 Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Kjølevannspumpa er nok årsaken til vann i olja. Pumpeaksel , simringer og slitasje i lagring av aksel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Jeg tror Victoria1 kan ha rett. I hvert fall har jeg selv opplevd nettopp det senarioet på en helt lik motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Dette var lærerikt, trodde de pumpene var nærmest idiotsikre jeg. Vet at Petter har nye pumper, men har han deler til de ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune Totland Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Vil ellers tro at det er vanlig med ny topp-pakning hvis man er av med toppen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinove Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Takk for innspillene. Jeg har nå bestilt deler til pumpa hos Petter F. på mail - håper han har det som trenges. Jeg melder tilbake hvordan dette går:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Petter leser sjelden mail, VELDIG sjelden, sikrest å ringe. Men det kan jo tenkes at han har ferie nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinove Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Da jeg åpnet pumpa og tok ut impelleren, oppdaget jeg at det lå rester etter den gamle impelleren (ble skiftet i fjor) i røret ut av pumpa. Det var nesten helt tett. Regner med at dette var årsaken til problemene. Setter inn pumpa i båten i morgen. Håper alt er i orden da:-) https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39907/1406147066.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinove Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Fant mer impellerrester i rørene på motoren (se bilde). Alt ble mye bedre, men dessverre kommer det fortsatt vann i motoren. Har fått deler fra Petter F. , så jeg går i gang med å skifte pumpeaksel, simringer osv en av dagene. https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39907/1406227131.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hvor langt er de impellerrestene kommet, kan det tenkes at de er i kjølekanalene i blokka ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinove Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Fant deler helt opp til røret før termostathuset. Ser ut til å være god sirkulasjon nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinove Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39907/simringer.jpg Joda, disse var nok modne for utskifting. Men de nye (som er akkurat samme størrelse som de gamle) er veldig trange å få på plass. Noen som har noen tips om hvordan få de på plass uten å slå de i stykker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.