Jump to content

Hvordan kan kjølevann havne i motorolja på en FM S22?


Sveinove

Recommended Posts

Jeg kjører en to-sylindret FM s22, 12-16 HK - ferskvannskjølt.

I det siste har den dratt inn kjølevann i motorolja

 

Jeg har hatt av toppen et par ganger i vår, og lurer på om jeg derfor må skifte toppakningen. Den ser helt fin ut, men hvis den er dårlig kan det føre til at motoren suger kjølevann inn i motoren?

 

Det kan vel muligens også være at kjølevannspumpa trenger nye pakninger med videre? For denne kan også dra kjølevann inn i motoren, ikke sant?

 

Jeg har tappet olje et par ganger (med pumpe), og fylt på ny olje. Jeg har kjørt en times tid og motoren har igjen for mye olje (med vann).

 

Er det andre forhold enn de to jeg har nevnt (toppakning og kjølevannspumpe) som kan føre til at det kommer vann i motoren?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da jeg åpnet pumpa og tok ut impelleren, oppdaget jeg at det lå rester etter den gamle impelleren (ble skiftet i fjor) i røret ut av pumpa. Det var nesten helt tett. Regner med at dette var årsaken til problemene.

Setter inn pumpa i båten i morgen. Håper alt er i orden da:-)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39907/1406147066.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...