Jump to content

Nybegynner-hentetråd Mandal-Oslo. Tips ?


Jonesy

Recommended Posts

Hei Gutta !

 

Tja, hvor skal jeg begynne. Gikk på et spontankjøp av 32fots 80talls-seiler idag, og skal avgårde mot Oslo i morgen.

Eller vi skal i hvert fall busse ned til Mandal i morgen, og muligens komme oss avgårde.

 

Tid:

Samboeren har jobbvakt på mandag 21 juli, så blir litt preg av transport-tur, dessverre!

Er vel ca 5-6 knop man i heldigste fall kan regne med, og seilbåten seiler jo ikke rak linje, holder det med 4-5 dager mon tro ?

Er som nevnt nybegynner på alt utenfor indre Oslofjord, men har hatt seilbåt i flere år.

 

Utstyr / navigering:

Båten er utstyrt med en liten kartplotter, noe jeg aldri har brukt før, husker ikke merket. Samt noen eldre båtsportkart, og ekkolodd/dybdemåler.

Har selv liggende en kartplotter Garmin GPSmap 192c, som jeg heller aldri har tatt i bruk. Kjøpt brukt, og motsatt ende av kontakten har ledningen bare to påklemte kabelsko-øyer, idet forrigemann koblet seg rett på batteriet i en skjærgårdsjeep. Har en ny sigarett-tenner-han-plugg, som jeg tenkte lodde på, men hvor skal minus og pluss, spissen og ringen ?

 

Båten har sånn grønn Sailor VHF, men jeg har aldri vært borti VHF, ikke sertifikat e.lign. Men kan brukes i nødstilfelle, crash-course?

(Eller vent, antennen i mastetoppen hadde visst knukket, helt ute av funksjon da ? Så forresten også et antennefeste på pushpit også, så ut som det og ny antenne fulgte med.)

 

Hvor:

Angående hvor vi ender opp hver dag, vet jeg ikke, men sikkert kjekt vite hvor man kan få kjøpt diesel på veien ? Tips ?

Også plugge seg på landstrøm i hvertfall èn gang i løpet av turen ? (Står 3 x 115A i båten)

 

 

Hm...værmeldinger etc ?

Selger mente det skulle bli vestavind , så får medvind mot Oslo ?

 

 

Ok, må pakke litt her...smånervøs, men også spent :-)

Link to post
Share on other sites

Ok, Stavanger-Telemark er kanskje litt lengre enn Mandal-Oslo. Ca hvor mange timer om dagen ?

 

Hvor var det greit å fylle diesel ? (uten å måtte gå så langt inn i fjordarmer)

 

Denne seilbåten veier ca 5.5 tonn og har dieselmotor på ca 20hk, usikker på hvor mye diesel det kan gå i timen ? (Huske høre med forrige eier om har undersøkt, samt tankvolum)

Link to post
Share on other sites

Sigaretttenner-kontakt har + i spissen, men det fordrer jo at ledningene inn på hun-kontakten er riktig.

 

Hva slags båt er det og type motor? Har du aotopilot? -det vil i såfall hjelpe på å holde rette kurser.

 

Spør selger om når han drenerte og rengjorde dieseltanken sist. -lær deg drenerings og lufte-rutiner for dieselopplegget og filterskifte.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diesel iRisør, ok , der har jeg vært på hyttetur, så litt kjent. 400liter, oi, noen som vil tippe forbruk på 19HK VPMD2020 og 5.5tonn seilbåt ?

 

 

-Fint, med pluss og minus, får prøve det.

 

- VP MD2020, diesel-lufting var lurt. Tanken med mannhull var visst tømt og renset for et par år siden.

 

-Autopilot fulgte med, men var ikke brukt av siste eier. Den hylsa som du setter piloten i benken var tatt bort, mulig finnes i båten. Har aldri brukt autopilot før da , rorkult-styring.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en seilbåt 35 fot på 5,8 tonn men MD 2020 18Hk, diesel forbruk lå på ca 0,5 l/nm. Men så kjørte jeg ikke motoren hardt, som du ser av snittfart.

På denne båten var motoren underdimensjonert og motor ble stort sett brukt da vi hadde vinden rett i mot oss.

NB målingene er basert på antall liter fylt og utseil distanse, distansen var nok ikke altid riktig slik at verdiene kan være feil.

 

 

2009 2010 2011 Liter/nm 0,355 0,36 0,44 Liter/time 1,058 1,57 1,87 Snittfart 3,976 4,32 4,52
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kanskje 2,5 ltr timen? Motor hele veien i ett strekk blir vel da ca 40 timer hvis 200nm i 5 knop ++ og da ca 100 ltr samlet minus seiling.

 

Om det er original installasjon har du kanskje 30-50ltr tank. Ville kjøpt et par tyvelitere som reserve dersom jeg planla langtur nonstop. Men da må du vel egentlig ha god seilvind. Du blir gal om du må gå for motor lenge i stilla.

 

Og på et så langt strekk i så lav fart ville jeg sett på havstrømkart når jeg la opp ruta.

Link to post
Share on other sites

Den hylsa til rorkultpiloten må du finne. Koster 7-800 for ny, sist jeg sjekket. Den er sikkert skrudd av fordi den er innmari vond å sette seg på. -for det høres veldig likt ut som hos meg. Autopilot er et must. Finner du den ikke, så bør du lage deg et alternativt feste.

Link to post
Share on other sites

Kartplotter var kjekt (papirkart i tillegg), fylte vann og diesel i Mandal. Seilte noen timer første dagen, alt ok. Igår stri dag :-(

 

1.Storseilet spjæret på midten, hang såvidt i mastelik-forsterkningen samt revnet et stykke ned der. Akterliket helt røket, henger sammen bare i lik-line.

Har ikke rep.sett med, ligger hjemme. Spinnakertape finnes her i båten, men neppe nok.

Ideer? (Student-priser-ideer helst)

 

2. Motorproblemer, Volvo P MD2020 (1998. Kan ikke se manual her)

Funket fint første dagen. Etter hele dagen i grov sjø igår, når skulle komme oss iland, stoppet den etter ca 1 min. Fikk start på den men turtallet gikk sakte opp og ned, nesten så stoppet, selv om gasshendel sto nesten på fullt?

La oss inn på svai nærmeste beskyttet sted , innsiden av Hasseltangen, rett før Arendal. Kjørte vel motoren slik i ca 15min.

Kikket på motor, så ok ut.(Så gikk solen ned, utslitte, sovnet.)

Ideer?

Link to post
Share on other sites

Planen er :

å tappe litt av vannutskillerfilteret se om skiller seg ut vann. Evt bytte det vannutskillerfilteret.

 

Har med nytt diesel-filter til motor, bytte det.

 

Evt kikke på tanken etter grums. Er mannlokk, og fant akkurat tuben med rød gasket, til tette lokket etterpå.

 

Om må øse tanken og rense den, så trenger jeg utstyr/kanner, samt ny diesel.

Var en som rådet meg til å blåse rent diesel-tilførselrøret fra motorsiden med trykkluft(boks fra Biltema), og rense tank.

 

-Om det er vann/grums/dieseldyr på tanken,

så vil det vel ikke gå lang tid før tetter seg og samme problem oppstår?

 

Redd for å tette dysene, reelt?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mulig få fatt i en tank til påhenger og koble slanger over på den, unngå og bruke din egen tank, få byttet filter, rense tank på stående fot er komplisert. at du tetter dyser er nok ikke noe reelt problem, det er filter som pakker seg helt til det ikke lenger er mulig å få sugd diesel igjennom:)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Forrige eier trodde dieseltanken skulle være ok.

Hadde riktignok stått 2 år på land, men med nesten full tank.

H

Han hadde byttet ut hele vannutskiller-saken i vår, så lanserte tips om at muligens ikke hadde fått niplene helt tette og motor oppførte seg slik pga sugde luft der. Ide prove koble seg forbi/sammen uten Vannutskilleren.

 

 

 

Tapper ut av vannutskiller-glasset nå, for å se om skiller seg ut vann i glasset tapper i, men væsken ser klart og grønt ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...