Jump to content

Regler for kryssing av landegrenser i båt


bohemen90

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har planer om en ukes seiltur med en båt som står i Sverige. Hvilke regler er det for å krysse landegrenser på denne turen, da først og fremst grensen til Norge? Kan dette gjøres fritt uten å sende inn noen skjema eller si i fra til noen? Takker for svar.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er slik at du er eier av båten og den ikke er momset inn i Norge tidligere og du er norsk statsborger, må du svare norsk mva ved innførsel. Innførsel skjer når du krysser grensen med båten. Dette gjelder selv om du bare ønsker å seile båten i Norge i ferien for så å ta den ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Det var ett av de første spørsmålene jeg hadde da jeg begynte å lese om båt, og jeg har fortsatt ikke fått noe fullgodt svar på spørsmålet!

 

Å besøke Sverige og Danmark som nordmann med norsk båt er (etter hva jeg forstår) fullstendig uproblematisk. Man kan dog risikere bøter dersom man ikke følger lokale regler (mtp utslipp av septik til sjø, trafikksoner, forbud mot oppankring, promillegrenser, etc - man må alltid føre det norske flagget i hekken når båten er under fart, etc), eller dersom man blir stoppet av en tollbåt på vei inn i Norge og har med seg mer alkohol enn man burde ha med seg, eller værre ting.

 

For resten av EU bør man ha dokumentasjon på eierskap av båten. Det er ikke alle land som godtar småbåtregisteret - eierskapsbevis fra skipsregisteret (NOR) er derimot godt nok. Det kan også være påkrevd med dokumentasjon på at kapteinen er kompetent til å føre båten. Båtførerprøven er som regel godt nok, vet ikke om ISC er påkrevd i noen land?

 

Men besøk utenfor EU? Russland, f.eks.? Jeg aner fortsatt ikke! Hvordan forholder man seg til toll og passkontroll?

Link to post
Share on other sites

Åh, leste ikke orginalposten godt nok - ja, som andre har nevnt, å ta en svensk båt inn i landet som nordmann, det vil utløse krav om MVA. Mulig man kan søke tollvesenet om tillatelse til midlertidig import.

 

Jeg undres fortsatt over spørsmålet i emnetittelen på generell basis - hvordan er egentlig reglene for kryssing av landegrenser med båt, generelt sett?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke statsborgerskap som avgjør, man kan for eksempel helt fint være norsk statsborger bosatt i Sverige, og kjøre svensk bil i Norge på kortere besøk.

 

Man må vel anta at dersom man som Norsk statsborger bosetter seg i Sverige, så har man all rett til å feriere med sin svenske båt i Norge, så fremt man kan vise til at man bor i Sverige.

Når det kommer til bil så kan man bytte inn sitt norske førerkort med et svensk førerkort i Sverige dersom man har adresse der, og det er bevis nok for å kjøre svensk bil i Norge, og man må vel regne med at det samme holder for båt.

 

Er man derimot bosatt i Norge, og har båt liggende i Sverige for å slippe toll og avgifter, så vil det neppe være noe sjakktrekk å seile denne til Norge.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norskboende nordmann med svensk båt i Norge får regning fra myndighetene. Du kan jo prøve å kjøpe en båt eller båtmotor i Sverige og ta den med deg over Svinesund med bil. Det var vel noen som prøvde seg med det for noen år siden. Kjørte over den gamle brua over Svinesund som ikke har tollstasjon. De fikk en saftig bot. Ingen kjære mor.

 

Når det gjelder besøk i andre land med båten er det som regel uproblematisk i Europa. Men hvis du kommer med båten til f.eks. de baltiske landene eller lenger ut i verden er det litt mer omstendelig. I tillegg til eventuelt visum er rutinen at det heises karanteneflagg (flagg Q, helt gult) for å vise at du ikke har sykdom ombord og at du ønsker adgang til landet eller noe i den dur. I enkelte land blir du da kontaktet av diverse myndigheter, toll, immigrasjon, havnesjef etc. eller så tar kapteinen med seg alles pass til de forskjellige kontorene for nødvendig papirarbeid. Først når dette er utført har resten av mannskapet adgang til å gå i land. I enkelte land kan du bli bura inne om du ikke følger disse reglene til punkt og prikke.

 

Et ganske flott, lett antikvarisk system egentlig. Frihet under ansvar. Praktiseres i alle land, selv om det kan være litt ymse hvor komplisert det er. I Norge er det f.eks. ikke helt enkelt å finne ut av hvordan en utenlandsk båt skal forholde seg og hvem man skal kontakte.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et innlegg igår der jeg antydet forslag om å kontakte Arbeiderpartiets sekretariat for å få henvisning til kompetent statstjenestemann. Det er tross alt ikke lett å finne frem i forvaltningen, spesielt ikke når det gjelder skatter og avgifter. Av en eller annen grunn har innlegget blitt borte. Mon om det er sensurert bort av redaksjonen på Båtplassen?

Link to post
Share on other sites

Jeg husker innlegget, og trodde det var et tøysesvar. Men du er faktisk ikke smartere?

Det er ikke politikerene som sitter å svarer på detaljene rundt avgiftsregelverket. I såfall måtte du nå ha henvendt deg til Siv Jensen og hennes departement som pt. er ansvarlig for skatter og avgifter.

Redigert av Sone II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er tross alt ikke lett å finne frem i forvaltningen, spesielt ikke når det gjelder skatter og avgifter.

 

www.toll.no søk på båt. Og der øverst blant søkeresultatene. Utenlandsk båt, altså båt som ikke er tatt inn til Norge og betalt avgifter for, kan ikke føres i norsk farvann av en nordmann med bostedsadresse i Norge.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det slo meg at det kanskje fantes et smutthull ved at privatperson ikke betaler MVA ved kjøp av tjenester i utlandet. Og at leie av båt i Sverige var å anse som et tjenestekjøp.

 

Men det ser ut til at ingen med fast bopel i Norge kan føre båt det ikke er betalt MVA-avgift på i Norge.

Link to post
Share on other sites

Politikk er generelt sett ikke tillatt på forumet, og å henvise til et politisk parti i toll og avgifts saker, uansett om det var morsomt eller ikke (noe det ikke var), vil da selvfølgelig modereres vekk.

 

En annen ting som ikke er tillatt å diskutere på forumet, er selve modereringen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Senest når vi kommer innom grunnlinja til Russland (eller andre land) ville jeg kalle opp Kystvakt eller kystradiostasjon og fortalt at hvem vi er og hvor vi har tenkt oss. Jeg vil heise Q-flagget, som tegn på at jeg ikke er innklarert. På vei inn til havn vil jeg anrope havnekontoret og fortelle vi er på vei inn og at vi vil innklarere. Vil også spørre om det kommer folk om bord for innklarering, eller om vi må oppsøke de forskjellige kontor på land. Når innklarering er utført, firer jeg Q-flagget. Ber samtidig om å få anvist plass i havna. .

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...