Jump to content

Motorhavari - volvo penta TAMD 41A


furhan

Recommended Posts

Idag fikk jeg havari på min VP Tamd 41a. Hadde kjørt den på ,tomgang, i ca en time før jeg dro den opp i 3200 RPM. Etter ca 20 sekunder på det turtallet mistet den plutselig kraften og jeg fikk en litt hard metallisk knatrelyd i motoren. Ble tauet inn i havna og startet opp igjen motoren. Ser da at det kommer en tynn oljefolm på vannet (uforbrent diesel) og litt hvit røk som lukter varm diesel. Det virker også som om motoren bare går på 5 sylindre.

Noen som har noen ideer om hva det kan være?

Mistenker noe med ventilene, men har egentlig ikke peiling.

Link to post
Share on other sites

Vil en ødelagt dyse kunne gi slike symptomer?

Jeg tviler på at det er stempelfjærene som har gått. Ville tro det hadde vært mer spetakkel i motoren da.

Oljetrykk og temperatur var og er helt normalt når jeg starter den.

Hard metallisk lyd er vel også litt overdrevent. Den går bare på 5 sylindre og banker / vibrerer mer enn vanlig. Den banker litt som når den er kald og man gir litt gass. Ikke konstant, men det kommer og går litt.

Redigert av furhan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gåene stempelringer gir gjerne en raslelyd i motor. trenger ikke gi noen brutale lyder, små biter knuses å blir kastet ut i eksosen, men du mister kompresjon på sylinger, den kan forbrenne olje og også få diesel i olja, om du lukter på olja å de lukter diesel så kan det være synderen.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er en mulighet. Dyse som ikke lukker (henger) kan gi slike symptomer.

Innsprøytning kommer altfor tidlig med altfor tidlig forbrenning og kraftig tenningsbank i denne sylinderen.

 

Mulig en ventil som henger åpen kan gi samme symptomer.

 

Søk på "dysebank" på forumet og du finner mer om dette.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Var i båten idag og sjekket litt. Alle ventilene så ut til å fungere, selv om det var litt slakk mellom vippearm og ventil på flere av dem (motoren var kald).

Inntil igår har denne motoren gått utrolig fint. Den har ikke hatt noen lyder og den har gått ekstremt rolig og pent.

 

Koplet også ut en og en dyse uten at jeg merket noe særlig endring. Har lagt ut noen videoklipp som viser motoren og lyden.

 

På denne første kommer lyden etter ca 3 sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=Kt6Bw0_vcN8&feature=youtu.be

 

En til

https://www.youtube.com/watch?v=c8-j5Qej-is&feature=youtu.be

Link to post
Share on other sites

Hei. Høres ikke ut som dyseproblemer dette. Mulig du har en havarert eksosventil. Har skjedd ved flere anledninger at det har gått av en bit av skåla på ventilen. Du mister da kompresjonen og biten blir liggende og banke på toppen av stempelet mot toppen. Ta en komp. test, så finner du ut hvordan det ligger an.

Link to post
Share on other sites

Var i båten en tur idag igjen.

Startet den opp og da går den helt normalt på tomgang igjen! Den går på alle sylindre og ingen ulyder å høre.

Løste fortøyningene og tok en liten tur etter å ha kjørt den varm først. Når jeg øker turtallet til ca 1200 omdr.så kommer denne bankelyden av og til og når jeg drar på så virker motoren veldig svak og den ryker endel mer enn tidligere (grå/sort røyk). Jeg synes også den går "hardere" enn den har gjort tidligere. Jeg kan ruse den opp uten propellen innkoblet og da virker den responsiv og fin, men knattelyden kommer og går.

Gåen turbo?

Link to post
Share on other sites

Var i båten en tur idag igjen.

Startet den opp og da går den helt normalt på tomgang igjen! Den går på alle sylindre og ingen ulyder å høre.

Løste fortøyningene og tok en liten tur etter å ha kjørt den varm først. Når jeg øker turtallet til ca 1200 omdr.så kommer denne bankelyden av og til og når jeg drar på så virker motoren veldig svak og den ryker endel mer enn tidligere (grå/sort røyk). Jeg synes også den går "hardere" enn den har gjort tidligere. Jeg kan ruse den opp uten propellen innkoblet og da virker den responsiv og fin, men knattelyden kommer og går.

Gåen turbo?

 

 

Hei, det du beskriver minner meg om da jeg ødela veivlagret på en av mine sylindre. Knastelyden ved økende turtall kommer pga at lagret er borte og veiv og råde slår mot hverandre når lagret er borte.

Jeg tror ikke på dyseproblem og heller ikke at deler av en ventil har røket.

Få tatt en kompresjonstest, da finner du straks feilen. Er det ingen kompresjon, er det ventilene, er det noe kompresjon, er det veivlager.

Uansett: IKKE kjør motoren med turtall. Da kan du ødelegge mye.

 

Ang turbo: når det er kun en sylinder problemet gjelder, så er et tvilsomt at det er noe galt med turboen,- den leverer luft til alle sylindrene.

Redigert av Jorgen30 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Ville tatt ein komp test.Eg hadde ein 41a motor for noen år siden som fekk dei samme symptomer som din der var det eit revet stempel.ta av veivhusfilteret og start motoren kjenn om det er mye gjennomslag.årsaken til havariet på min var tett underspylingsdyse.Årsaken til att dysene tetter seg på 41a er att olje til underspylingen ikkje går gjennom smøroljefilter.Dette ble forandret på senere modeller.

Lufter berre eit forslag håper du finner ein enklare løysning.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hadde besøk i båten av en kar fra Søgne Motorservice idag, og han sa også det samme som ompera sier her. Sannsynligvis en tett spyledyse og dermed havari på en sylinder. Er nok bare å bla opp.......

Kan dette bygges om slik at oljen går gjennom filteret?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...