Bien Startet 19.Juli.2014 Del på Facebook Startet 19.Juli.2014 Hei, vi har en BMC 2, 5 Liter dieselmotor fra 1977 i båten, ferskvann- og sjøvannkjølt. Motoren er så vidt i utmerket stand, bruker veldig lite olje. Men jeg må fulle etter ca 2 turer ( dvs. 4-5 timer ) 1 liter ferskvann etter, jeg kan ikke se en lekasje eller lignende, alle gummislanger er ny, er det normalt med en slik forbruk ved en slik motor ? hilsen Bean Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Dersom du ikke har vann i oljen eller inne i båten, så forsvinner nok ferskvannet ut i eksosen sammen med saltvannet, og da er det varmeveksleren din som lekker internt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NorWolf Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 I tillegg til varmeveksleren kan også ferskvannpumpen være synderen. Når det blir litt trykk på systemet under gange kan vannet bli presset ut i tetningen på pumpen, det tar da veien ut i den roterende reimskiven som slenger det ut i en fin dusj som bortimot fordamper umiddelbart. Ofte vanskelig å oppdage. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Kjøp en boks Bears Leaks på Thorshov... Den tetter lekkasjer opp til 0,9 mm, også om lekkasjen er toppakkning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bien Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Hei igjen, takk for svarene, jeg vil sjekke det litt nærmere, kanskje varmeveksleren og pakkninger. Motorolje er uten vann, ser veldig bra ut, ingen kondens eller lignende. hilsen og fortsatt god sommer på sjøen l fritidskaptein Bien Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Det kan også være dårlig radiatorlokk som ikke lengre holder på trykket. Da vil vannet fordampe etterhvert, men jeg synes det du nevner er i overkant mye for å ha denne årsaken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Det er ikke normalt nei. Det skal ikke forsvinne vann fra kjølesystemet under normale omstendigheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 det kan være utett lokk på ekspansjonstank.. da blåses vannet dit når det blir varmt men det suges ikke tilbake i systemet når det blir kaldt. slik tank skal ikke fylles helt, der er max merke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Stor mulighet for at du har bowman varmeveksler på denne. Om du har det så ikke fyll mer kjølevæske enn at det så vidt dekker over rørinnsatsen når motor er kald. Rørinnsatsen ser du rett under påfyllingslokket. Når væsken får arbeidstemperatur stiger den helt opp til påfyllingslokk. Men en liter var litt mye ja så det er kanskje lekkasje også. I hver ende av veksleren har du trakteformede gummihetter med en stor, en mellomstor og en liten slangeklemme. Den mellomstore klemmer rundt rørinnsatsen, og hvis ikke den holder tett kan kjølevæsken presses ut i sjøvannkretsen og ut med eksosen. Kan jo også være lekkasje i rørinnsatsen. Den er bare til og trekke ut når gummihettene er skrudd av, men det krever en del plass enten foran eller bak veksleren. Er det vegg foran motoren kan det svare seg og lage hull i veggen slik at innsatsen kan tas ut den veien fremfor og ta av hele veksleren hvis du føler en sjekk av innsatsen er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bien Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hei igjen, takk for siste svarene, det vil jeg sjekke, forbruket er ikke 1 liter, jeg trur at jeg tok feil, det er kun 1/2 liter maks. jeg fullte helt til topps og det forsvinner ca 1/2 liter etter 2-3 timers tur, lokket ser ganske utett ut, takk for tipsen ! vi får se, jeg sjekker i hvertfall alt, også med gummihetter osv. hilsen Bien fritidskaptein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Da tror jeg du kan ta det litt rolig. Denne halvliteren forsvinner i løpet av den første timen. Etterpå forsvinner det sikkert ikke mer så bare la vær og etterfylle. Bare følg med på at nivået før oppstart ligger omtrent på høyde med overkant på rørinnsats. Hvis du har etterfylt med rent vann bør du bytte ut dette med utblandet frostvæske. Bare vann tar fort knekken på sirkulasjonspumpas tettninger da vann ikke har noe smøreeffekt. Lykke til med en motor som kan vare lenge med godt stell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.