Jump to content

motoren bruker ca 1 liter ferskvann/ 4 -5 timer


Bien

Recommended Posts

Hei,

 

vi har en BMC 2, 5 Liter dieselmotor fra 1977 i båten, ferskvann- og sjøvannkjølt.

 

Motoren er så vidt i utmerket stand, bruker veldig lite olje.

 

Men jeg må fulle etter ca 2 turer ( dvs. 4-5 timer ) 1 liter ferskvann etter, jeg kan ikke se en lekasje eller lignende, alle

 

gummislanger er ny, er det normalt med en slik forbruk ved en slik motor ?

 

hilsen Bean

Link to post
Share on other sites

I tillegg til varmeveksleren kan også ferskvannpumpen være synderen. Når det blir litt trykk på systemet under gange kan vannet bli presset ut i tetningen på pumpen, det tar da veien ut i den roterende reimskiven som slenger det ut i en fin dusj som bortimot fordamper umiddelbart. Ofte vanskelig å oppdage.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

takk for svarene, jeg vil sjekke det litt nærmere, kanskje varmeveksleren og pakkninger.

 

Motorolje er uten vann, ser veldig bra ut, ingen kondens eller lignende.

 

 

hilsen og fortsatt god sommer på sjøen l

 

fritidskaptein Bien

 

 

Link to post
Share on other sites

Stor mulighet for at du har bowman varmeveksler på denne. Om du har det så ikke fyll mer kjølevæske enn at det så vidt dekker over rørinnsatsen når motor er kald. Rørinnsatsen ser du rett under påfyllingslokket. Når væsken får arbeidstemperatur stiger den helt opp til påfyllingslokk. Men en liter var litt mye ja så det er kanskje lekkasje også.

I hver ende av veksleren har du trakteformede gummihetter med en stor, en mellomstor og en liten slangeklemme. Den mellomstore klemmer rundt rørinnsatsen, og hvis ikke den holder tett kan kjølevæsken presses ut i sjøvannkretsen og ut med eksosen.

Kan jo også være lekkasje i rørinnsatsen. Den er bare til og trekke ut når gummihettene er skrudd av, men det krever en del plass enten foran eller bak veksleren. Er det vegg foran motoren kan det svare seg og lage hull i veggen slik at innsatsen kan tas ut den veien fremfor og ta av hele veksleren hvis du føler en sjekk av innsatsen er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

takk for siste svarene, det vil jeg sjekke, forbruket er ikke 1 liter, jeg trur at jeg tok feil, det er kun 1/2 liter maks. jeg fullte helt til topps og det forsvinner ca 1/2 liter

 

etter 2-3 timers tur, lokket ser ganske utett ut, takk for tipsen !

 

vi får se, jeg sjekker i hvertfall alt, også med gummihetter osv.

 

hilsen Bien fritidskaptein

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg du kan ta det litt rolig. Denne halvliteren forsvinner i løpet av den første timen. Etterpå forsvinner det sikkert ikke mer så bare la vær og etterfylle. Bare følg med på at nivået før oppstart ligger omtrent på høyde med overkant på rørinnsats. Hvis du har etterfylt med rent vann bør du bytte ut dette med utblandet frostvæske. Bare vann tar fort knekken på sirkulasjonspumpas tettninger da vann ikke har noe smøreeffekt. Lykke til med en motor som kan vare lenge med godt stell. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...