Jump to content

Motoren starter ikke: Finnes det en Saab 2H-ekspert i Oslo?


snekkesjarm

Recommended Posts

Hei!

Jeg og to kamerater kjøpte en 23" Grimstadsnekke i vår. Denne har vi hatt mange flotte turer med i indre Oslofjord, men for noen uker siden begynte motoren (Sabb 2H) å yte stadig mindre før den til slutt stoppet helt. Nå får vi ikke start på den igjen i det hele tatt. Den mest motorkyndige av oss har feilsøkt motoren som best han kan, uten å få den i gang igjen. Det vil si at vi nå har resignert, og innsett at vi må ha hjelp.

 

Derfor kryper vi til korset, og spør forumet om det er noen i Oslo-området som kan reparere gamle snekkemotorer for en god pris?

 

Hilsen en snekkeentusiast med bratt læringskurve...

Link to post
Share on other sites

Jeg er den angivelig mest motorkyndige av oss. Vi tror nå vi har prøvd det meste, men motoren vil fremdeles ikke starte. Dette er gjort:

 

Justert ventiler (vi mangler TDC-merke på blokka, men har justert etter når ventilene vender)

 

Byttet drivstoffilter og renset sil i pumpe. Vi har sjekket at det kommer diesel fra pumpe og frem til dyser når vi kjører starteren. Vi har også koblet av drivstofftanken og kjørt ren diesel rett i pumpen (etter å ha luftet systemet, selvsagt) for å utelukke at det var skitt eller vann i tanken som var problemet.

 

Vi har tatt ut dysespissene og oppdaget at disse virket til å sitte for fast i dyseholderne (ville ikke gli lett frem og tilbake), og ga disse en forsiktig runde med fin slipepasta, noe som hjalp noe. Vi renset alle dysekomponentene i ren diesel, og satt det sammen igjen. For oss ser det ut som om dysene forstøver dieselen fint (skrudde dysene opp/ned for å sjekke), men det er litt vanskelig å være helt konsekvent sikker når man ikke har så mye erfaring med slike motorer.

 

Jeg klarer ikke helt å se hva som nå kan være galt, for budskapet fra Saab-kjennerene er at "så lenge den får diesel og luft, så bør den starte". Og det gjør den fremdeles ikke. Er litt bekymret for om det kan være noe galt med kompresjonen, ettersom vi heller ikke får liv i den med startgass (WD40).

 

Vi antar at det ville vært veldig nyttig for oss å fått besøk av en skikkelig motorkjenner, som sikkert lettere kan identifisere feil ved å lytte/se etter ting som vi ikke helt har forutsetninger for å legge merke til. Nå har vi brukt noen titalls timer på å klø oss i hodet etter resultatløs feilsøking, og vi vil jo gjerne få brukt båten mer før sommeren er over :)

Redigert av sjølaks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fem-seks pump med motorolje i hvert sigarettholderhull pleier å øke kompresjonen såpass at den starter. Dere får jo diesel frem til dysene, så da er det egentlig bare kompresjon og litt turtall som skal til for å få start. Med mindre ventilene er stilt så stramt at de ikke stenger da...

Link to post
Share on other sites

Kan gå over ventilene én gang til, men mener de skal være justert riktig (0,3 mm klaring).

 

Har også prøvd trikset med motorolje i startsigaretthullene, men dette hjalp heller ikke.

 

Hvordan får jeg undersøkt ventilsetene? Er usikker på hvilken arbeidstemperaturen motoren har holdt under drift, da den ikke har temperaturmåler. Men stort sett har den ikke vært varmere enn at det er mulig å ha hånden på toppen av blokka uten at det er direkte vondt etter bruk.

Redigert av sjølaks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ting du kan sjekke uansett.

 

Har du tilgang til ventilene kan du skekke at de ikke har satt seg, dvs ikke lukker.

 

Har du god kompresjon?

 

Skal være umulig å tørne manuelt uten hjelp av dekompresjonshendlen?

Den skal normalt "butte" imot.

 

Står dekompesjonshendlen i riktig posisjon (av) når du sjekker komp?

 

Regner med at dekompresjonshendlen er frakoplet når du stiller ventiler?

 

Prøv evt å løsne dieselrørene ved dysene, gi full gass for å se at det kommer rikelig med diesel ut av røret på hvert støt.

 

Gjør det det monterer du rørene og sveivet motoren til det kommer kraftige stør i rørene, dvs legg hånden på røret. Støtet skal være veldig tydelig.

Link to post
Share on other sites

Dekompresjonshendelen sitter i ventildekselet, og er derfor alltid frakoplet ved ventiljustering.

 

Ventilsetene må du ha toppen av for å sjekke, og da må du i så fall også ha ny toppakning.Men prøv å lufte som Bay_liner sier, skikkelig lufting er alfa og omega på en gammel dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Det finnes kamera man kan gå inn i eksos og insug for inspeksjon av ventilsetene har et i hylla men hjelpe dokker dårlig dær;-) kan kjøpes på klas olson . Vist det ikke var hjelp i olje på sylyndre er nok ventiler synderen men prøv å få målt kompresjon før dokker riv fra hverandre motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...