Jump to content

Jollesystem


BingoBonzo

Recommended Posts

I mangel av et bedre ord, så hos nabobåten (Windy GM37) på Bohus Malmön et system for for jolla som jeg likte meget godt.

 

Det er hydraulisk drevet med fjernkontroll og laget både for joller med flat og v-bunn.

 

Skal tåle 300Kg pluss og er laget av en svenske fra Umeå/Luleå såvidt jeg fikk med meg.

Veier ca. 60Kg og koster omtrent det samme i båtlapper.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

Hvor stor er plattformen på nord west 420 i forhold til gm 37 du har jo hatt begge.

På bildet ser den ikke ut til å ta alt for mye plass, problemet i mine øyne er vel kansje heller at jolla vil slå veldig ut når du skal gå fra kai.?

Ellers synes jeg det så rimelig greit ut jeg, jolla betyr mye for meg, enklere ut og inn jo mere bruk.

Men ikke på bekostning av en ubrukelig badeplattform da.

 

Mvh Terje

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tipper badeplatformen på NW420 er dobbelt så stor som på W37.

Jeg tenker at med jolla oppe på en slik davit på W37 må man klatre over jolla for å gå fra side til side.

 

Atjolla stikker ut vender du deg til ved manøvrering. Williamsen min stikker ca 1/2 m på utsiden av badeplatformen når den ligger i krybba. Jeg har kamera akterover koblet til plotter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må finne noe annet for vår båt, det ene feste er løsnet og er nødt til å legge jolla på dekk (og motor i motorrommet).

 

Har du mulighet til nedsenkbar plattform ? Vet ikke om det finnes på 34 foteren, men da kan du uansett nøye deg med noen enkle krybber. Uansett er det en dyr løsning. Dog er jeg veldig fornøyd med å ha innstallert dette i vinter. Du kan løfte 600 kg inkl egenvekten til plattformen på 39 foteren.

Link to post
Share on other sites

Da er jolla strappet fast på fordekk og motor surret fast i motorrom (Endelig har jeg to motorer :smiley:).

 

Jeg tror ikke at 34 Sport HT blir levert med nedsenkbar plattform pga tyngde og det hadde uansett ikke fungert for min
del da båten hadde blitt altfor baktung.

 

Må nok gå en del i tenkeboksen + motta gode tips herfra for å finne en god løsning.

 

P.t. tror jeg at en form for krybbe med vinsj kan kanskje være det beste, dagens løsning henger for langt ut og skaper unødvendig
belastning/tyngde bakerst og gir meg i tillegg over 1 meter lenger båt..

 

Var veldig deilig å kjøre i dag uten jolla hengende bakpå, men ønsker jo også ha jolle pga sikkerhet + greit å ha når vi ligger på svai og ellers.

Link to post
Share on other sites

Var det tyngden av jolla som gjorde at plattformen løsnet? Stusser litt siden du jo har en relativt lett jolle og motor. At kjøreegenskapene påvirkes kan jeg forstå. Men at plattformen evnt ikke tåler belastningen av jolla synes jeg høres ut som en konstruksjonssvikt.

 

Nabobåten i vinteropplaget mitt, Bavaria 37 med tg daviter, skulle få påmontert en vinsj senterplassert i akterspeilet (på innsiden i stuerommet under solsengen). Dette for å avhjelpe høy plattforme og tung jolle. Så aldri det endelige resultatet, men jeg kan sikkert få formidlet kontakt (tror båten ligger på Kalvetangen). Men uansett løsning er du vel avhengig av å ha kjølen på jolla og motorstammen på utsiden av plattformen (eller ser du får deg å ha motoren i opptiltet posisjon når jolla ligger på plattformen)?

 

Tror ikke 34/35 leveres med senkbar plattform.

Link to post
Share on other sites

Var det tyngden av jolla som gjorde at plattformen løsnet? Stusser litt siden du jo har en relativt lett jolle og motor. At kjøreegenskapene påvirkes kan jeg forstå. Men at plattformen evnt ikke tåler belastningen av jolla synes jeg høres ut som en konstruksjonssvikt.

 

Nabobåten i vinteropplaget mitt, Bavaria 37 med tg daviter, skulle få påmontert en vinsj senterplassert i akterspeilet (på innsiden i stuerommet under solsengen). Dette for å avhjelpe høy plattforme og tung jolle. Så aldri det endelige resultatet, men jeg kan sikkert få formidlet kontakt (tror båten ligger på Kalvetangen). Men uansett løsning er du vel avhengig av å ha kjølen på jolla og motorstammen på utsiden av plattformen (eller ser du får deg å ha motoren i opptiltet posisjon når jolla ligger på plattformen)?

 

Tror ikke 34/35 leveres med senkbar plattform.

 

Plattformen er festet til to stag som går ut fra akterspeilet, på enden av stagene er 4 bolter i hvert stag som skal strammes når høyden er justert.

Det at noen av disse boltene løsnet ser jeg ikke på som unormalt, det er 3dje sesongen med jolle bakpå og man kan forvente at boltene løsner noe.

 

Jeg fikk festet boltene slik at plattformen nå sitter (som støpt..), problemet mitt er at selve festet for jollesystemet på badeplattformen har løsnet og jeg har

defor valgt å ta av jolla for ikke å belaste dette noe mer. Har forøvrig fått god oppfølging av Bavaria og produsenten av Jollesystemet slik at han skal komme

til Tønsberg for å fikse dette når vi kommer hjem igjen.

 

Motoren er opptiltet når den står på badeplattformen i dagens konfigurasjon, flott om du kan formidle kontakt Frese, båten min ligger 5 min unna Kalvetangen.

(Jeg sender deg en IM med mine kontaktdata)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...