Jump to content

Motoroms vifte i princess 360. Nødvendigt?


nor star 290..

Recommended Posts

Har en princess 360 med tamd 63 , denne har 2 motoroms vifter som støyer sånn . Det jeg lurer på om er om disse er nødvendige så lenge det er dieselmotorer? De starter automatisk når motorer startes og stopper ett minutt etter stans via et tidsrele, ser ut for det er orginalt opplegg.

Er dette vanlig på disse båtene?

Link to post
Share on other sites

Man bør alltid ha en god grunn for å underkjenne det som en anerkjent stor båtprodusent har beregnet som nødvendig. Viftene skal ikke ha sjenerende støy. Dersom de har stått i siden båten var ny, bør du sjekke om de bør byttes. Har hatt tilsvarende båt , hvor støyen kom av slitasje.

Link to post
Share on other sites

Tipper de har tatt høyde for Middelhavsforhold. Det som er merkelig er at de ofte ikke engang er termostatstyrt.

En AZ jeg kjørte hadde to stk inline vifter som bråkte noe helt forj... Gikk på med tenningsnøkkeken.

Jeg hadde satt de på en en termobryter på f.eks 35 grader og tenkt litt på hvor jeg plasserte sensoren.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har to innblås og to avsugsvifter.

 

Disse skal selvsagt få lov til å fortsette å stå montert og være aktivert som normalt da det er en del av designen fra båtprodusenten. De bidrar til å holde bl.a. elektronikken i motorene/maskinromskomponenter under kontrollerte temperaturforhold under høy motorbelasning.

 

De står ikke her uten grunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sånne vifter på mine helmekaniske 63P. Og et veldig godt ventilert maskinrom. Jeg kan ikke se nødvendigheten av disse viftene. Lurer på om de kan ha vært montert på grunn av et eller annet myndighetskrav. Tenker da på lufting av antennelige gasser fra drivstoff.

 

Søsterbåten var har koblet vekk disse viftene uten å se noen effekt på motortemperatur.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Sleng et trådløst termometer midt mellom motorene f.eks og prøv med og uten under samme tur.

 

Motorromet mitt som er naturlig ventilert holder seg på 28-32 grader under gange (målt i bakkant 20 cm fra taket) når det typisk er 20-25 grader ute.

Etter avstenging kan jeg se 35-38 grader nå som det er varmt. Har god ventilasjon fra toppen av motorrommet og ut i hyttesidene på begge sider så det er sagt.

 

Som safg så hadde jeg under norske forhold slengt en termostat på viftene. Inn på 30 grader, ut på 25 f.eks.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på om er om disse er nødvendige så lenge det er dieselmotorer?

 

Har full tillit til at fabrikken visste at det var dieselmotorer de puttet ned i motorrommet da de konstruerte systemet.

 

Om viftene bråker veldig bør de heller overhales/byttes. Det skal de normalt ikke gjøre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...