Jump to content

Diesel i Risør, MGO eller riktig spekk?


mhemil

Recommended Posts

Diesel med spor- og fargestoff som selges uten autodieselavgift kan egentlig være mye forskjellig. Eieren av marinaen har sikkert et dokument fra sist levering som forteller hva han kjøpte da. Det kan godt være autodiesel med biodiesel innblandet og det kan ha vært mye forskjellig på den tanken tidligere.

Link to post
Share on other sites

Reglene for utlevering av de forskjellige dieselkvalitetene er meget strenge .

man kan ikke laste autodiesel med bio og få den farget så ALL farget diesel er en 590 med farge og uten biodiesel.

Det er også mulig å kjøpe fyringsolje de er farget og inneholder mye mere svovel en en 590

Link to post
Share on other sites

I bransjestandaren fra norsk petroleuminstitutt er oppklarende og bør avkrefte litt myter rundt dieselkvaliteter og hva de inneholder.

http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf

 

EN590 standaren fåes kun på Autodiesel i norge og inneholder inntil 7% Bio (Fettsyre metylester (FAME). Autodiesel er den vanlige blanke dieselen man fyller på bilen og selges ikke som farget.

Det gjør derimot anleggsdiesel, lett og tung fyringsolje og MGO i synkende kvalitetsrekkefølge. Ingen av de inneholder BIO (FAME).

 

Så spørsmålet til leverandørene bør være hvilken farget variant de selger. EN 590 ser det ikke ut til å være.

Annleggsdieselen er å foretrekke da den er nærmest autodiesel men uten BIO.

 

Jeg fikk opplyst ved forespørsel at Energi1 skulle selge farget EN 590 fra anlegget på Oksenøya. Iflg bransjestanderen fra NP er ikke det mulig om jeg leser rett.

Registrer at jeg kan ane svak røyk ved oppstart og mer sot rundt eksosutløpet etter fylling der nå i sommer. Samme symptomer så jeg etter at jeg fikk MGO på Flekkerøya i fjor.

 

Normalt er det null røyk og svært lite sot rundt utløpet.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
sap_2000 skrev On 22/07/2014 at 15.55:

EN590 standaren fåes kun på Autodiesel i  Norge og inneholder inntil 7% Bio (Fettsyre metylester (FAME).
Autodiesel er den vanlige blanke dieselen man fyller på bilen og selges ikke som farget.

Det gjør derimot anleggsdiesel, lett og tung fyringsolje og MGO i synkende kvalitetsrekkefølge. Ingen av de inneholder BIO (FAME).

Så spørsmålet til leverandørene bør være hvilken farget variant de selger. EN 590 ser det ikke ut til å være.

Annleggsdieselen er å foretrekke da den er nærmest autodiesel men uten BIO.


Ja, anleggsdiesel er å foretrekke for oss med "Common Rail"-motorer som f.eks. D6-435.
En stoor dieseloperatør svarer følgende på spørsmål om hvilket produkt som selges på deres marina:
"Vi selger Farga Diesel/anleggsdiesel 10 PPM uten BIOi hht EN 590 spesifikasjonen"....
Så vet vi det... - altså at "EN 590"-spesifikasjonen benyttes også i sammenheng med farga diesel beregnet på bl.a. båt.
:-)

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...