Jump to content

Gasspjeld åpner seg ikke helt- hvor skal man justere?(Yamaha 20hk)


sidrol

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Yamaha 20HK 1996 modell som gasspjeldet ikke vil åpne seg helt på.

 

Det er ganske mye dødgang før plastskiva som bestemmer åpninga på gasspjeldet. Man må vri gasshandelen nesten halvveis før den i det hele tatt tar tak på skiva, og når gasshandelen er på maks, så er det fremdeles ganske lenge igjen før selve gasspjeldet har full åpnning.

 

Jeg har lastet opp en Youtube-video som viser hva som egentlig skjer. En video sier ofte mer enn både bilder og tekst :)

https://www.youtube.com/watch?v=5Ngay6xIzwg

 

Det ser ut som jeg kan justere dette to plasser, spiller det noen rolle hvilken av de jeg gjør det?

 

A på selve plastskiva er det mulig å justere hvor tidlig plastskiva skal "ta":

bilde

 

 

B: Det er også mulig å justere hvor skiva skal stoppe, på den sorte tappen.

bilde

 

 

Hilsen Thomas

 

Link to post
Share on other sites

Spjeldet blir ikke noe mer åpent om den står i gir eller ikke.

 

Som det vises på videoen jeg la ut(

) så er det jo et godt stykke igjen før det er helt åpent. Nå får jeg det ikke mer enn 3/5 - 3/4 åpent.

 

Ivar:

Er det slik at det kan være at spjeldet ikke skal mer opp, rett og slett?

 

Jeg har testet motoren på en gummibåt som det tidligere har stått en 10HK på, og jeg får nøyaktig samme fart på begge to (21knop). Jeg forventet i alle fall at jeg skulle klare å oppnå rundt 26-27 knop med denne 20HK-en.

 

Men, om det er slik at spjeldet på denne Yamahaen skullle gå helt opp. Det er vel ikke bare å justere dette ukritisk på plastskiven(A), slik at den "tar" tidligere? Har ikke metall-skiva som denne sitter fast i noe å gjøre med tenningstidspunkt også? Så om man bare "drar" mer i spjeldet så vil den vel feiltenne?

 

Hilsen Thomas

Redigert av sidrol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville prøvd å justere åpning på gasspjeldet ved å justere på selve staget som fører spjeldet (du ser justerskruen litt til venstre for pilen du har tegnet inn på første bildet ditt).

 

Løsne skruen, skyv slik at du har full åpning, og fest skruen der. Se om det gjør susen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...