hakonrk Startet 22.Juli.2014 Del på Facebook Startet 22.Juli.2014 Kjøpte i dag en ny Mariner 3.5hk påhengsmotor, og har lest og fulgt instruksjonsboka fra start til slutt, men får likevel ikke motoren til å starte. Har fylt olje (ble såvidt over maksmerket pga at det er ca. 1 milliliter forskjell på min/maks-merket, så jeg helte litt for fort, men det går vel bra). Har fylt bensin (også her ble det fylt for mye, jeg trodde jeg skulle se på den hvite tanken hvor mye som var i men nei, først når det rant over merket jeg den var full). Har åpnet lufteventilen på bensinlokket. Har åpnet sperreventilen for drivstoff. Dro choke'n helt ut. Satte gassen på START (som ser ut til å være lavest mulig turtall). Første gang jeg prøvde å dra i gang motoren virket det som den startet, men stoppet umiddelbart igjen da jeg dyttet choke'n halvveis inn (også noe jeg skulle gjøre i følge manualen). Alle senere forsøk på å starte motoren har ikke gitt antydning til å starte. Hvordan er det mulig at den lot til å starte første gang, og så døde 100% etterpå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 7. Dødmannsbryteren er på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Druknet flottørkammer? Tenningskabelen sitter skikkelig på? Hvis den gjør det, har du gnist? Starter den ikke da, lever den tilbake dit den kom fra, og la de fikle med resten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Skru ut pluggen og la choken stå åpen.dra så ti ganger uten plugg.sett i plugg og prøv og start den igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 det var choken sin feil ja. funket etter lufting. takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Forresten, ser at manualen anbefaler å kjøre ferskvann gjennom kjølesystemet etter hver eneste tur i saltvann. Jeg trodde det var vanlig å gjøre dette på høsten, når sesongen er over, ikke etter hver eneste tur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Det står i alle instruksjonsbøker. Holder nok fint å gjøre det på høsten. Men det skader ikke å gi den en skylling nå og da;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Denne motoren brukes på en 8 fots plastjolle som jeg bare har i sjøen i perioder med finvær, så jeg satser på at det holder å spyle gjennom kjølesystemet hver gang jeg tar opp båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 23.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 (redigert) Er fremdeles ikke forbi barnesykdommene med denne nye motoren. Problemet jeg sliter med nå er at motoren ikke liker å gå på høyere turtall enn tomgang når den står i gir. Det er nesten umulig å gi gass uten at den stopper. Et triks jeg har brukt er å vri bare såvidt på gassen, slik at den akkurat ikke stopper. Etter et par minutter på denne innstillingen virker det som motoren går seg til, og begynner å gå opp i turtall automatisk (uten at jeg vrir på gassen). Etter dette klarer jeg vanligvis å øke hastigheten videre. Likevel er man aldri 100% trygg, den kan gå på maks turtall i 2-3 minutter, og plutselig stoppe igjen. Lufteventilen til bensintanken er åpen, så dette må skyldes noe annet. Kan problemet skyldes at jeg har fylt på litt for mye olje? (Er bare såvidt over maksmerket.) Redigert 23.Juli.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hakonrk Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Var hos forhandleren med motoren i dag, og det viste seg at forgasseren var defekt. En mekaniker klarte å justere den slik at den fungerte omtrent som den skulle, eneste var visst at når han gikk direkte fra tomgang til full gass, så tok det et par sekunder før motoren reagerte. Han fortalte meg også at det var mye problemer med disse firetakterene sammenlignet med totaktere, men at det stadig ble bedre. Synes det er rart de fremdeles sliter med firetaktsteknologi på båtmotorer når det fungerer perfekt på gressklippere, biler, etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.loffern Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Jeg har samme problem med en helt flunkende ny 3,5 hester. Jeg håper og regner med dette er en del av innkjøringen. Enkelte ganger har den fungert helt greit og andre ganger vil den ikke starte. Da har det beste vært å bare ta en pause på 20 min, så starter den greit igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.