Jump to content

Splitter ny Mariner 3.5hk påhengsmotor vil ikke starte


hakonrk

Recommended Posts

Kjøpte i dag en ny Mariner 3.5hk påhengsmotor, og har lest og fulgt instruksjonsboka fra start til slutt, men får likevel ikke motoren til å starte.

  1. Har fylt olje (ble såvidt over maksmerket pga at det er ca. 1 milliliter forskjell på min/maks-merket, så jeg helte litt for fort, men det går vel bra).
  2. Har fylt bensin (også her ble det fylt for mye, jeg trodde jeg skulle se på den hvite tanken hvor mye som var i men nei, først når det rant over merket jeg den var full).
  3. Har åpnet lufteventilen på bensinlokket.
  4. Har åpnet sperreventilen for drivstoff.
  5. Dro choke'n helt ut.
  6. Satte gassen på START (som ser ut til å være lavest mulig turtall).

Første gang jeg prøvde å dra i gang motoren virket det som den startet, men stoppet umiddelbart igjen da jeg dyttet choke'n halvveis inn (også noe jeg skulle gjøre i følge manualen). Alle senere forsøk på å starte motoren har ikke gitt antydning til å starte.

 

Hvordan er det mulig at den lot til å starte første gang, og så døde 100% etterpå?

Link to post
Share on other sites

Er fremdeles ikke forbi barnesykdommene med denne nye motoren. Problemet jeg sliter med nå er at motoren ikke liker å gå på høyere turtall enn tomgang når den står i gir. Det er nesten umulig å gi gass uten at den stopper. Et triks jeg har brukt er å vri bare såvidt på gassen, slik at den akkurat ikke stopper. Etter et par minutter på denne innstillingen virker det som motoren går seg til, og begynner å gå opp i turtall automatisk (uten at jeg vrir på gassen). Etter dette klarer jeg vanligvis å øke hastigheten videre. Likevel er man aldri 100% trygg, den kan gå på maks turtall i 2-3 minutter, og plutselig stoppe igjen. Lufteventilen til bensintanken er åpen, så dette må skyldes noe annet. Kan problemet skyldes at jeg har fylt på litt for mye olje? (Er bare såvidt over maksmerket.)

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var hos forhandleren med motoren i dag, og det viste seg at forgasseren var defekt. En mekaniker klarte å justere den slik at den fungerte omtrent som den skulle, eneste var visst at når han gikk direkte fra tomgang til full gass, så tok det et par sekunder før motoren reagerte. Han fortalte meg også at det var mye problemer med disse firetakterene sammenlignet med totaktere, men at det stadig ble bedre. Synes det er rart de fremdeles sliter med firetaktsteknologi på båtmotorer når det fungerer perfekt på gressklippere, biler, etc.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har samme problem med en helt flunkende ny 3,5 hester. Jeg håper og regner med dette er en del av innkjøringen. Enkelte ganger har den fungert helt greit og andre ganger vil den ikke starte. Da har det beste vært å bare ta en pause på 20 min, så starter den greit igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...