Jump to content

Hvor mange er det som bruker lys når de ligger på svai ?


kointa

Recommended Posts

Hvor mange er det som bruker lys når de ligger på svai ? Leste i et hefte fra sjøfartsdirektoratet at anker lys er like påkrevd som annen lanterneføring, og særlig med tanke på en event. påkjørsel der man ligger uten lys noe som faktisk de fleste dessverre gjør :confused: .

 

Av praktisk betydning hjelper det veldig en farende sjøfant når det begynner å bli dårlig vær og man leter etter ett egnet sted for å legge ut anker, når man ser 2-3-4 ankerlanterner lyse i natta så vet man at der er det mest sannsynlig er le og muligheter for å få ankret opp.

Ingen pekefinger fra meg men bare en anmodning om å bli litt flinkere å huske , for alle båtfolk vet vel hvilke regler som gjelder :rolleyes::wink::wink::wink:

Link to post
Share on other sites

Ankerlanten lyser alltid når jeg ligger på svai. Har ikke ankerkule (eller en fornuftig plass å gjøre av den) så bruker ankerlanternen på dagen og.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

vet ikke hva som står i boka men selv ønsker jeg å bli sett så ved dårlig sikt ligger jeg med dekkslys, og henger opp ett par ojlelamper, og beholder lyset over pentry slik at det lyser opp koøynene.

Synes at det viktigste må være å bli sett mens man ligger og sover og at det ikke er tvil om at det også er mennesker ombord

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja du er fritatt fra klokkeklang....men da skall du iflg

 

35

(j) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å gi de signalene som er nevnt ovenfor, men dersom det ikke gir dem, skal det minst hvert annet minutt gi et annet kraftig lydsignal.

 

lurer på hvor mange som tenker følge Int sjøveisregler her til ankers i en naturhavn ............ :giggle: :giggle: :giggle:

 

bilde

 

(lånte en bilde fra olews...........kan bare si, att her trenger du ikke ankerkule/lanterne/lydsignal.....Dannemark!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi ligger ofte i uthavn, og jeg ser at det nevnes ankerkule over. Det vet jeg ikke hva er. Er det for å markere hvor ankeret ligger? :blush:

 

Fint om noen kan gi meg et tips :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Har vel så og si til gode å se en fritidsbåt bruke ankerkule i farvannene vi ferdes i. Har vel heller aldri vært i tvil om en båt er ankret opp eller ikke.

Som regel ankrer man opp i en trang bukt/ vik elns uten den helt store trafikken slik som på Gungas bilde.

 

Men klart, på jordomseiling i nærheten av store havner og kanalinnløp ser jeg poenget.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi ligger ofte i uthavn, og jeg ser at det nevnes ankerkule over. Det vet jeg ikke hva er. Er det for å markere hvor ankeret ligger? :blush:

 

Fint om noen kan gi meg et tips :smiley:

 

Ja, et godt tips kan du få: Ta et Båtførerkurs. ;-) Dette er standard pensum.

 

En ankerkule er et dagsignal som skal heises over fordekket på et fartøy som ligger til ankers. Fritidsbåter bruker gjerne to svarte plastplater som settes vinkelrett inn i hverandre, sik at det oppfattes som en sort kule på avstand.

Det finnes også et dagsignal som ser ut som en kjegle. Alene og i kombinasjoner forteller dagsignalene noe av de samme tingene som lanterner gjør om natten.

Selges f.eks hos Watski.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...