Jump to content

Sollux 24 med OMC636 - burde gi mer enn maks 6,5 knop?


Oggi

Recommended Posts

Jeg er veldig fornøyd med både båten og motoren, men skulle gjerne sett at marsjfart lå høyere enn 5 knop med 1800 omdreininger. Legger ved bilde av propellen (FØR rengjøring i vår!). Vet ikke sikkert de eksakte målene, men håper at erfarne båtfolk kan anslå hvilken propell jeg har - og ikke minst - om det er riktig propell for denne båten.bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det må vel være over skrogfart, altså veldig bra med mindre du ordner med flaps osv . Er vel ikke en planende båt dette så de siste 2 knopene blir vel neppe verd innsatsen? Men for lavt marstjurtall er jo ikke bra for motor. Om du sjekker nøye så finner du tallene for stigning osv på propellen.

Link to post
Share on other sites

En rekke andre Sollux-eiere rapporterer om fartsnivåer på rundt 10. Har sett alt fra 7 til 15 knop. Båten har Sollux sin originale flaps, og tåler så vidt jeg forstår ganske mye større fart enn det jeg klarer å oppnå. Er det propellvalget? Er det gearet? Eller andre ting jeg skal fokusere på... Bildet er fra monteringen av badeplattform nå i vår, så all den strikken er borte nå ! :wink:bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok. Om du sikter på opp mot 10 knop så ville mao motoren di ligge på noe nær max turtall med propellen du har nå, om max turtall er en del over 3000 omdreininger. Det betyr kanskje at motoren er for svak, eller at du kanskje vil klare 7-8 knop med en lettere propp.

 

Hvor mange omdreininger klarer du max? Og hastighet?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin: Jeg har ikke målt nøyaktig, men rundt 3000 kan nok stemme. Maks hastighet jeg har oppnådd (GPS) er 6,8. "Lettere propell" skriver du - betyr det mindre diameter eller ...?

 

eysteind: Det er der jeg også ønsker meg! Hvilken propell hadde du, 3 - eller 4-bladet ? - dimensjon?

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv hatt en Risør 25 med en 636 motor. På 2400 rpm holdt jeg en marsjfart på 7 knop. På maks 2800 rpm klarte jeg 8 knop. Tror det vil være ca den samme farten på din. Jeg brukte som regel 2200 rpm pga redusert støy om bord. Da holdt jeg en fart på mellom 6,5 og 6,8. Og da var forbruket ca 3,5 liter pr time. Og det viste seg at turtelleren om bord viste ca 200 rpm for lite.

Redigert av KennethStrand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Oggi.6.5 høres lite ut.Hvor mange hester er det i motoren din?Solluxen er en halvplanende båt som med 40 hk vil klare ca 12 knop.En del av båtene har 49 Perkins å går da ca 13/14 knop på fullt.Med en 30 hk Yanmar feks.skal den kunne toppe 10 knop.

Propellen din ser grei ut men det har jo også med gearet å gjøre,utveksling altså fart på akslingen.Om du lett får maxturtall på motoren og kanskje litt over,kan du nok gå opp en dimensjon på propellen.Det skal stå stemplet på denne hvilken dimensjon den har.Om de har 3 eller fire blader på prop.har lite å si på farten,ofte gir 3bladeren litt mer fart mens en 4blader går stillere med mindre vibrasjoner.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Min sollux 24 som jeg hadde for noen år siden gjorde 10 knop på full gass med en om636 og jeg hadde ikke flaps, men husker dessverre ikke turtall eller størrelse på propell. Så burde jo være mulig å få mer fart på din også. Byttet til en ny 38 hk sabb/iveco å da gjorde båten 12 knop

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei. Høres ut som om du har for liten propell. Jeg byttet akkurat fra en trebladet 18x14 til en trebladet 18x18 med noe større bladareal. Gikk fra 10 til 13 knop med min perkins 104-22 50hk. Girutveksling 2,14:1. Maks turtall i fri 2800rpm. I gir 2600. Jeg har ikke flaps på min sollux 24ac men vurderer og montere det.

 

Du skriver lite om hvor mange hk, girutveksling og turtall du har. Vet dessverre ikke spec til din motor.

 

Jeg kan til info nå marsje mellom 10 og 11,5 knop.

Link to post
Share on other sites

"Han skriver ... "
Det jeg har oppgitt er flg: Ved marsjfart på 1800 (et nivå jeg fikk anbefalt av forrige eier) - gjør båten ca 5 knop. Den går veldig økonomisk på dette nivået. Drar jeg opp turtallet til ca 3000 (omtrent maks av det jeg kan oppnå) dobles forbruket og jeg oppnår ca 6,5. Motoren er en Mercedes 636 som gir 36 hk. Ser at noen oppgir 40 hk når de omtaler denne motoren.
Propellen kjenner jeg ikke data på, og ettersom båten ligger på sjøen nå så er det vanskelig å dukke ned for å finne hva som er stemplet på den.
Men - av alt dere skriver her - så skjønner jeg at det burde være mer å hente. I alle fall to - tre knop. Jeg skal gjøre noen forsøk og rapportere resultatene etterhvert. Takk så langt!

Link to post
Share on other sites

Med de data du oppgir nå så forandrer det saken vesentlig. Du må opp i propell størrelse, en som gir deg et maks turtall 2750 omdr. Da vil jeg tro at du oppnår en fart på ca 8 knop ved 2400 omdr. Noe gir akseptabelt forbruk og støy. Mercedes 636 er en skikkelig sliter som du neppe klarer å knekke om den får normalt stell og vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

En annen ting som var feil i min båt når jeg kjøpte den var at toalettet bak i akterkabinen ikke var tett. Det sitter en pakning på lokket som må være tett. Hvis den ikke er det kan du få luft ned i propellen og "spinne". Det kan også hende at du får vann inn i båten der. Høres merkelig ut om du kun øker fart med 1,5 knop på de siste 1200rpm. Ved 1800rpm har du jo ca 360 rpm per knop. Ganger vi 360 rpm med 6,5 knop ender vi på 2340 rpm. Vet jo at dette er teoretisk og at slipprosent endres i forskjellig fart, men trodde ikke det skulle være så dramatisk uansett.

 

Jeg har nå ca 6,2 knop ved 1400 rpm og 12,7 knop ved 2600 rpm

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Var i båten en tur og tok bilde av gear-boksen. Umulig å finne noen modellbetegnelse eller fabrikat, det eneste er tallet 178 som er stemplet inn ett sted på toppen (ses til venstre midt på bildet) og 113 som er stemplet lengre bak. Du ser de to første sifrene stemplet vertikalt nederst i bildet.. mens 3 tallet er dekket av eksosslangen. Kan noen gjenkjenne hvilket gear jeg har og i tillegg tyde de to tallkodene. Hva står de for? Har ett eller begge noe med utvekslingen å gjøre?

Motor er oppgitt til å være en -83 modell, gear vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...