Jump to content

Suzuki, årsmodell = kjøpsdato


OddIvar90

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg en DF150, har da fått tilbud på en 2012mod. Firmaet sier da: Garanti starter på kjøpsdato og gjelder i 5 år. Suzuki sluttet med årsmodell etter 2011, årsmodell blir også regnet fra kjøpsdato.....

 

Dette synes jeg hørtes rart ut! Noen her som har hørt dette?

Link to post
Share on other sites

Flere produsenter har sluttet med årsmodeller siden de gjerne er uforandret fra år til år, og det hjelper jo forhandlerne/båtprodusentene til å få omsatt motorer selv om de er produsert for 1-2 år siden, kanskje mere.

Men det lar seg jo uansett gjøre å finne ut når motoren er produsert hvis det ikke står på motoren.

Link to post
Share on other sites

Her er hva som står på hjemmesidene til en av gråmarkedsforhandlerene:

 

2 års garanti samt 5 års reklamasjonsrett ihht forbrukerkjøpsloven.

XYZ er ikke autorisert forhandler av Suzuki påhengsmotorer.

 

Antar dette betyr 2 års garanti fra Suzuki Europa og 5 års reklamasjonsrett hvis forhandleren fortsatt eksisterer.

Link to post
Share on other sites

Importør Erling Sande gir vel 5 års garanti på Suzuki.

Begrepet garanti skal innebære noe mere enn bare reklamasjonsretten som også er 5 år.

 

Forøvrig, på en DF140 levert denne uken står det 2013. Om det betyr at den er produsert i 2013 eller at den innehar 2013-modell spesifikasjoner men er produsert i 2014 vet jeg ikke.

Men produsentene kjører vel neppe kontinuerlig simultan produksjon av alle modellene, men produserer i batcher/production run i perioder for hver modell/modellserie.

De tåler jo fint å stå lagret noen år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...